תתחדשו, לאחר שנים של ציפיה הצטרף חבר חדש למשפחתכם - כלב או חתול, מישהו שיכניס חיים אחרים לבית. כבר הכנתם לבעל החיים פינה משלו, וקניתם לו אוכל משובח. נדמה שהכל כבר מוכן, אבל יש עוד דבר קטן נוסף שצריך לדאוג לו - בחירת וטרינר.

וטרינר בודק חתול (צילום: jupiter images)
איך בוחרים רופא לחבר החדש במשפחה? | צילום: jupiter images

אל תחכו למחלה או חלילה לתאונה שתאלץ אתכם למצוא וטרינר בדחיפות. הקדימו תרופה למכה וחפשו מבעוד מועד את הווטרינר הטוב ביותר לחיית המחמד שלכם. כמו כן, עליכם לדעת שתפקידם של וטרינרים אינו מתמצה בטיפול בחיה חולה. הם מחסנים את בעלי החיים ומעניקים להם טיפולים שוטפים אחרים, למשל סירוס ועיקור או ייעוץ בנוגע לאוכל המתאים ביותר. חלק מהווטרינרים גם מוכרים מזון חיות. כיצד, אם כן, לבחור את הווטרינר המתאים? המאמר הבא יסייע לכם בכך.

לפני הכל, עליכם להתייחס לבעל החיים כאל בן משפחה. כמו שלא יעלה בדעתכם לגשת לרופא המשפחה הראשון שתיתקלו בו, כך גם ביחס לווטרינר. עליכם להבטיח שחיית המחמד שצירפתם למשפחתכם תקבל את הטיפול הטוב ביותר האפשרי.

רוב הווטרינרים מטפלים בחתולים ובכלבים. אם אתם מחזיקים בחיה אחרת, ודאו שהמרפאה מסוגלת לספק לה שירותים רפואיים מתאימים.

הרוב המוחלט של הווטרינרים הם מעין רופאי משפחה, שמסוגלים לבצע את ההליכים הרפואיים הנפוצים ביותר, ולא פחות חשוב - לאבחן ממה סובל בעל החיים, ובמידת הצורך להפנות אותו לווטרינר מומחה או לבית חולים וטרינרי. היזהרו מווטרינרים המתיימרים להיות מומחים, בעוד שהם אינם כאלה.

אין תמונה
לחיי הבריאות
מקצועיות

הקריטריון הראשון שיש לבדוק הוא הרמה המקצועית של הרופא. בררו היכן למד הווטרינר, באילו תעודות הוא מחזיק, מה הניסיון המקצועי שלו והאם הוא מקפיד להתעדכן בחידושים האחרונים בתחום בכנסים והשתלמויות. היזהרו ממי שחושב שהוא יודע הכל, ושאין לו צורך להמשיך ללמוד. תחום הווטרינריה מתפתח ומתעדכן כמו יתר תחומי הרפואה, ורופא שהתעודה היחידה שיש ברשותו היא תעודת סיום לימודים משנות ה-80 של המאה הקודמת הוא רופא שיש להיזהר ממנו. כמו כן, לא הכרחי אבל מומלץ לבדוק האם הרופא חבר בעמותת הווטרינרים לחיות מחמד.

ותק

למי שאינו מומחה בתחום קשה לעמוד על רמת המקצועיות של הווטרינר. אבל, וטרינר שקובע דיאגנוזה עוד בטרם ראה את הכלב או החתול, הוא רופא שבטוח מדי בעצמו, ולא כדאי לסמוך עליו. מנגד, אם אתם מספרים על תרופה ששמעתם עליה והרופא אינו יודע על מה אתם מדברים, כנראה שהוא אינו מנוסה מספיק. ככלל, כדאי לבחור בווטרינר בעל ניסיון, אך לא בעל ניסיון רב מדי. וטרינרים צעירים מדי לא ראו מספיק בעלי חיים חולים ועלולים לטעות בדיאגנוזה. וטרינרים מבוגרים מדי עלולים להתייחס בזלזול לחידושים בתחום הווטרינריה.

ניקיון

אחת הדרכים הטובות ביותר להתרשם מרמת המקצועיות של הווטרינר ומאיכות המרפאה היא התרשמות מניקיון המקום. אין שום סיבה שמרפאה וטרינרית תסריח מצואת חתולים. מרפאה טובה היא מרפאה נקיה. לא הייתם מעלים בדעתכם להיות מטופלים אצל רופא שאינו מקפיד על ניקיון, והדבר נכון גם ביחס לחיית המחמד שלכם.

ציוד

בידקו באילו סוגי טיפולים המרפאה מתמחה, ואיזה ציוד נמצא במקום. מרפאה שמצוידת היטב עשויה להיות יקרה יותר, אבל הדבר משתלם במקרה שבעל החיים שלכם זקוק לבדיקה מיוחדת או לטיפול לא שגרתי - בדיקת דם, צילום או ניתוח. טיפולים אלה יעלו לכם כסף רב בבית חולים או במרפאה מתמחה, ואילו במרפאה הקבועה שלכם תוכלו לקבל הנחה. בנוסף, מומלץ לבחור במרפאה שיכולה, במקרה הצורך, לאשפז את חיית המחמד.

גישה נוחה וזמינות

לפני שאתם יוצאים לחפש מרפאות וטרינריות בכל רחבי העיר, טיילו באיזור המגורים שלכם וראו האם יש שלטים של וטרינרים. אם תהיה לכם גישה נוחה למרפאה הווטרינרית, לא תתעצלו לקחת את חיית המחמד לרופא בעת הצורך. למרבה הצער, מצבם הרפואי של בעלי חיים רבים מחמיר שלא לצורך בגלל השתהות מיותרת ועצלנות של בעליהם. כמו כן, בידקו מה שעות הפעילות של הרופא. ישנן מרפאות שפתוחות שבעה ימים בשבוע במשך 24 שעות ביממה (אם כי בדרך כלל הן יותר יקרות).

מחירים

בישראל יש מספר רב של וטרינרים והתחרות רבה. כדאי לכם לנצל זאת לטובתכם. חלק גדול מהמרפאות מציעות חבילות טיפול שנתיות הכוללות חיסונים, ניקוי שיניים, טיפול נגד תולעים, השתלת שבב ואפילו ביטוח. השוו בין ההצעות השונות וקחו את המשתלמת ביותר לכם ולבעל החיים שלכם.

המלצות

הדרך הטובה ביותר למצוא וטרינר היא באמצעות מי שכבר יש לו בעל חיים המטופל באופן קבוע. זה יכול להיות שכן או חבר שגר בסמוך. דרך אחרת היא לקבל המלצות מהעמותה שבה אימצתם את בעל החיים או בחנות שבה רכשתם אותו.

חשיבות ההמלצות אינה מתמצה באיתור וטרינר. לאחר שמצאתם מרפאה וטרינרית כלבבכם, ודאו שיש לה לקוחות - היעדר לקוחות הוא סימן מחשיד, ובקשו לשוחח עימם ולקבל את התרשמותם על המרפאה. וטרינר מקצועי ומוצלח לא יסרב לבקשה כזו.

לסיכום, הווטרינר צריך להיות מקצועי, אבל חשוב שהוא יהיה גם בן אדם שאוהב בעלי חיים, ושידע להעניק לבעל החיים שלכם חום ואהבה.

מקור הכתבה