מאז שעלתה לשידור לראשונה בשנת 2004, הצליחה התוכנית יצאת צדיק לחולל שינוי של ממש בתחום תודעת השירות. בעלי מקצוע וטכנאים שבעבר ניצלו את הידע שלהם על מנת להערים על הלקוחות ולגבות מהם מחיר שאינו תואם את שווי התיקון, כעת חוששים מכך שביקור תמים לכאורה בבית הלקוח עשוי להסתיים במרדף אימתני עם חיים אתגר. לדברי שרית לוי, עורכת התוכנית בשש השנים האחרונות, התופעה הזו מבורכת, על אף שהיא מקשה עליה לאתר נוכלים חדשים.

"מצד אחד התוכנית יצרה שינוי חיובי בשטח, טכנאים יותר נזהרים ואולי חושבים פעמיים לפני שהם מרמים, אבל מצד שני הם מאוד חשדניים. כשהם נכנסים לדירה, הדבר הראשון שהם עושים זה לחפש מצלמות", מסבירה לוי. "הם רוצים לדעת אם במקרה הם הגיעו לדירה של יצאת צדיק, זה משהו שיש להם בראש. עלינו מבחינה הפקתית זה אולי מקשה, אבל זה שינוי חיובי. ולמרות זאת, יש עוד הרבה לא צדיקים שנותנים שירות ומרמים".

יצאת צדיק חדש (יח''צ: קשת 12)
תמונת עמוד תכנית יצאת צדיק חדש | יח''צ: קשת 12

העונה החדשה שתעלה לשידור הערב (אחרי החדשות בקשת 12) נפתחת בפרק בנושא בעייתי במיוחד: דודים. "בפרק הדודים, עימתנו בעל מקצוע עם תלונות על כך שהוא עוקץ אנשים מבוגרים על בסיס קבוע", חושפת שרית ממה שצפוי לנו. "החלטנו להזמין אותו לתקן תקלה, וכמובן שהוא שוב החל לספר סיפורים. לכאורה מדובר בבעל מקצוע נורא נחמד שמצלם כל דבר ללקוח, במצב אחר הייתי מברכת על זה, אבל הוא עושה בזה שימוש כדי לרמות. הזמנו אותו לפגוש את חיים ולדרוש ממנו דין וחשבון. הוא הגיע לתקן תקלה לכאורה בבית אחר, וכשחיים יצא אליו, התחיל מרדף ברחבי חולון".

"בפרק אחר, אנחנו מקבלים תלונות על בחור שאנחנו מגלים שהוא לא חשמלאי, אבל הוא עדיין נותן שירות בתחום. מה שהדליק אצלנו נורה אדומה, זה ששם העסק לא קשור לשם הפרטי שלו, וכשאנחנו בודקים אנחנו מגלים שהבן אדם הזה כבר נחקר בעבר", אומרת שרית.

לא סתם בחרו שרית, חיים אתגר וצוות התוכנית לעסוק בתחום הדודים. מדובר בתחום בעייתי שבו נדיר מאוד למצוא בעלי מקצוע הגונים. "בעבר ניסינו לחפש צדיקים והיה לנו ממש קשה, כל מי שהגיע לתקן תקלה רימה אותנו ועקץ", מסבירה שרית. "אני חושבת שבעונה האחרונה של חיים הכט מצאנו צדיק אחד בתחום והייתה התרגשות גדולה, ומאז זה בהחלט השתפר. בעונה האחרונה כבר חמישים אחוז יצאו צדיקים, שזה שיפור עצום. התפקיד שלנו הוא להגיע ולחשוף את האנשים, כולל את הצדיקים כדי שידעו את מי להזמין, ואת הלא צדיקים כדי שידעו ממי להיזהר".

מי לדעתך האוכלוסייה הכי פגיעה בפני נוכלים?

"אנשים מבוגרים ללא ספק. ככל שהלקוח יותר נודניק, שואל שאלות ומתעקש לדעת תשובות, ככה יהיה יותר קשה לרמות אותו. להגיד בוודאות שזה לא יקרה? לא. נוכל מיומן יכול לעבוד על כל אדם, גם על המבין הגדול ביותר, אבל עובדה שרוב התלונות שאנחנו מקבלים למערכת מגיעות מאנשים שלא מבינים ומפחדים להתעמת או לשאול יותר מדי שאלות. אנחנו מקבלים סיפורים קשים מאוד, זה מתחיל באנשים בני 70 ואפילו מגיע לגיל 90, אין שום רחמים. רק היום קיבלנו תלונה למערכת על קשיש בן 90 ששילם אלפי שקלים ממש סתם. זה מכעיס מאוד".

הטיפים של שרית לזיהוי נוכלים

שימו לב למבט: "כשאני רואה טכנאי שבוחן את הבית מכל כיוון, זה כבר מדליק אצלי נורה אדומה".

תגלו מעורבות: "יש אנשים שיש להם איזושהי אי נוחות עם השקר, ויש כמובן את הנוכלים המיומנים שמשקרים בעיניים בלי למצמץ. כאן אני יכולה להמליץ לשאול כמה שיותר שאלות ולגלות מעורבות".

תבקשו לראות את החלקים החליפיים: "יש טכנאים שכשמבקשים מהם את החלקים, הם מספרים סיפורים או מתחמקים וזה כבר מדליק נורה אדומה. טכנאי שאין לו מה להסתיר חושף הכל".

חפשו המלצות: "חשוב לפנות לבעלי מקצוע שיש עליהם המלצות מחברים קרובים או בני משפחה".

הושיטו יד למבוגרים: "קל יותר לרמות קשישים כי הם פחות ברשתות החברתיות ופחות גולשים באינטרנט כדי לקבל המלצות. לכן, הייתי ממליצה להם לבקש עזרה מחברים, שכנים או בני משפחה, וכמובן לצעירים להציע להם עזרה. הרבה פעמים אנשים מבוגרים מתביישים לספר שהם נעקצו, ולכן בני המשפחה שלהם צריכים להיות מעורבים ולא להתבייש. זה יכול לקרות לכל אחד וחשוב לזכור שמי שנעקץ לא אשם. אלה נוכלים מיומנים שיודעים בדיוק מה להגיד ואיך לרמות, והבושה היא שלהם".