זה לא פשוט לזהות כשמנסים לרמות אותנו. לרוב, מדובר בבעלי מקצוע או נותני שירות שמבינים דבר אחד או שניים בתחום שלנו אין מושג בו, ולמעשה אנחנו הופכים להיות "שבויים" לכל מה שהם אומרים לנו. אז איך בכל זאת מצליחים למנוע מקרים בהם אנחנו שופכים כסך לחינם? בפעולות מנע. אספנו ממספר מומחים ובעלי מקצוע שחלקם נמנים עם המומחים של "יצאת צדיק", 10 טיפים שיצמצמו את המקרים הללו ויאפשרו לנו להרגיש יותר בטוחים.

>> טכנאים מספרים מתי ממש לא צריכים לקרוא להם

הכנה מקדימה

תחקיר
לפני שאתם מזמינים טכנאי או בכלל פונים אליו, לא יזיק להיכנס לאינטרנט ו"לצלול" אל העולם בו יש לכם בעיה ולקרוא על התקלות, הפתרונות והמחירים המשוערים. ככל שתדעו יותר, כך ייטב. לא צריך לעשות דוקטורט, אבל אפילו תחקיר זריז יכול לעזור לכם להבין האם הבעיה היא מסובכת או לא, ותמקד אתכם לקראת מה אתם הולכים.

תתייעצו
לפני שאתם מזמינים את בעל המקצוע הראשון שמצאתם בגוגל (שאגב, לא בטוח שמי שרשום ראשון בגוגל הוא בעל המקצוע האמין ביותר, אלא יכול להיות שהוא בעל מקצוע שהשקיע כסף על הקידום שלו), תתייעצו עם הקרובים אליכם. בני משפחה, חברים לעבודה או אפילו שכנים, יוכלו לתת לכם המלצה על בעל מקצוע שכבר עשה עבורם עבודה כלשהי ולכן עשוי להיות יותר אמין מבעל מקצוע לא מוכר. עדיף שתלכו על בעלי מקצוע שקיבלתם עליהם המלצות ממזמן, כך תדעו שיש לו וותק רב.

ילד מסתכל על טלפון חוגה (תמונת AVI: You Tube, YouTube)
ככל שתבדקו יותר לפני, ככה יהיה קשה להפתיע אתכם אחרי | תמונת AVI: You Tube, YouTube


רושם ראשוני בטלפון
לשיחה בטלפון יש חשיבות גדולה. "תמיד חשוב לשמוע איך הבנאדם מדבר, הרבה פעמים זה נותן לך אינטואיציה עליו" אומר ערן, אינסטלטור מקו המים. נכון, אין טוב ממראה עיניים, וכל מה שיאמר נכון רק לשיחה עצמה, אבל כדאי בכל זאת לנסות להציג את הבעיה, ומתוך תשובותיו להסיק האם אכן מדובר באיש מקצוע רציני, או באדם שמנסה לחגוג על חשבון הכיס שלכם.

אם לא זיהיתם לפני אולי אפשר תוך כדי

לא לקבל בעל מקצוע כשאתם לבד
אם כבר הזמנתם בעל מקצוע תדאגו שבבית יהיה בן משפחה, חבר או שכן שיוכל לעקוב יחד אתכם אחר עבודתו של בעל המקצוע. הטיפ הזה יכול להיות ממש קריטי עבור מבוגרים או קשישים שמזמינים לביתם בעל מקצוע. חשוב לשאול שאלות אודות התיקון ולברר שאכן הוא החליף חלקים כפי שהצהיר עליהם.

דרשו חשבונית מס
אל תקבלו תירוצים כמו 'פנקס החשבוניות נמצא ברכב' או 'מחוץ להישג יד'. אם שילמתם עבור תיקון תדרשוו לקבל חשבונית מס המפרטת את מהות התיקון וחלקי החילוף שהוחלפו. במידה ורימו אתכם, תוכלו לגשת עם אותה חשבונית מס לרשויות ולהגיש תלונה מתאימה.

סקר שוק במקום
לפני שאתם נותנים לבעל המקצוע אור ירוק לבצע את התיקון כפי שהוא הציג בפניכם, בדקו שהמחיר הוגן.. סקירה נוספת וקצרה בגוגל, טלפון לבני משפחה או חברים, או אפילו התייעצות עם בעל מקצוע מתחרה יוכלו לתת לכם אינדיקציה האם המחיר שאתם עתידים לשלם הוגן או לא.

טכנאי מזגנים (אילוסטרציה: Shutterstock)
אל תפחדו להיות מעורבים תוך כדי התהליך | אילוסטרציה: Shutterstock


עשו זאת (כמעט) בעצמכם
במידה והחלטתם להזמין בעל מקצוע והמחיר נשמע לכם מופקע, דרשו ממנו את רשימת החלקים שהוא זקוקק להם כדי לתקן את הסתימה או מערכת הביוב בבית או כל תקלה אחרת וקנו אותם בחנויות המתמחות בתחום. הפער בין מחירי החלקים שיתקין בעל המקצוע ויחייב אתכם בחשבון, לזה שתקנו בחנות יכול להסתכם לעיתים במאות אחוזים. בסופו של דבר תשלמו לו רק על זמן עבודה.

אל תשאירו אותו לבד
כשאתם נמצאים ליד בעל המקצוע בעת העבודה אתם נותנים תחושה של מעורבות וכך הרבה יותר קשה למרוח או לספר סיפורים. רק כך תוכלו לדעת האם הוא סתם מאריך את העבודה ועושה דברים שלא לצורך, ולהבין באמת מה קורה בשטח ממקור ראשון.

לא להתבייש לשאול ולהיות מעורב בתהליך
לברר, להיות סקרנים, לבקש הסבר, לדרוש תעודת בעל מקצוע - כל אלה גם מקשים על אנשי המקצוע לעקוץ אותנו. ככל שתראו יותר נוכחות יהיה יותר קשה ופחות נעים לרמות אתכם. "הטיפ הכי טוב בהקשר הזה, זה לבקש את חלקי הבלאי אם יש. הרבה פעמים מחליפים לנו חלק שלא לצורך או לא מחליפים כלל וטוענים שכן, והבקשה של החלק התקול יכולה ליצור הרתעה", אומר יוסי, חשמלאי משירות מרום.

אישה מבולבלת עם סימני שאלה (צילום: realsimple.com, Getty images)
תשאלו שאלות, זה נותן הרגשה שיש מי שמפקח | צילום: realsimple.com, Getty images

גם אחרי יש מה לעשות

בדיקה כפולה
במידה ואתם חושדים שלמרות כל כללי האזהרה ודרכי המניעה, בעל המקצוע הונה אתכם, הזמינו מומחה בתחוםם שיבדוק את עבודתו ויוודא שאכן החלקים הישנים הוחלפו בחדשים והתקלה תוקנה. במידה ומתברר שעבדו עליכם, תוכלו לתבוע את בעל המקצוע או להגיש נגדו תלונה ביחידת ההונאה של המשטרה ולצרף אליה את חוות הדעת של המומחה.

נעקצתם? מישהו הונה אתכם והפסדתם הרבה כסף? התקשרו לטלפון: 054-5415669 או שלחו מייל:   tahkir2@gmail.com

רוצים עוד? היכנסו לאתר "יצאת צדיק" וקבלו טיפים ממיטב המומחים