"איזה טיפש אני", אומר שמעון אדרי, מתקין דודי שמש ברגע קשה בתוכנית "יצאת צדיק" ששודרה אמש. חיים הכט ממתין לו על הגג כשאדרי מבין ש"עלו" על המרמה שלו, שבועות ספורים קודם לכן בדירה בנתניה. התקלה הייתה פשוטה ביותר: מים שנוזלים מצינור. אולם במקום להחליף צינור, החליף אדרי קולט וחייב את הלקוחה ב-2,700 שקל. המחיר האמיתי היה צריך לעמוד על 350 שקל - החלפת צינור בלבד.

כשחיים הכט מציג בפניו את הסרטון, אדרי תופס את הראש ומתחיל לבכות. "יא-אללה אלוהים, שיואו, איזה טיפש אני. הוא מראה לי סרטון שלי שלא הייתי בסדר", הוא מתייפח בפני אשתו בטלפון. בשיחה רגועה יותר, מסביר אדרי שבחייו הפרטיים שקע בחובות למס הכנסה וביטוח לאומי ודומה היה שהרגע הזה הוא הרגע לו חיכה: הלכידה הפומבית שתשנה את דרכו מעתה והוא מבטיח אל מול המצלמות שזה לא יקרה שוב. האמנם? האם אדם באמת יכול לשנות את דרכו וכיצד מחיר החשיפה משפיע על כך?

כל אחד יכול להיות נוכל בנקודה מסויימת בחיו

"גורמים רבים יכולים לגרום לאנשים לסטות מדרך הישר", מסבירה לנו ד"ר מיכל עינב מרצה בכירה, ראש החוג לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית, מרכז אקדמי פרס. "ראשית, ועפ"י רוב המוקדם מביניהם – נמצא הרקע המשפחתי. הורים שמתנהלים בדרך לא ישרה, תככנית ומניפולטיבית מהווים במעשיהם דוגמה לילדיהם ועלולים להדיח אותם לפעילות לא מוסרית. באנגלית זה נקרא: Children see, children do. כמובן שגם נסיבות בהמשך החיים עלולות להשפיע. כמו למשל תנאים כלכליים קשים ותחושת ייאוש מהעתיד יכולים לגרום לאדם לבחור בדרך שנראית עבורו הרווחית ביותר, גם אם היא לא ישרה או הגונה.

"הסוג החמור ביותר, עם זאת, הינם אנשים שנקראים אנטי-סוציאלים או פסיכופתים. במקרה זה מדובר על אנשים שחשים הנאה וסיפוק רב מעצם יכולתם לפגוע באחר. פעילות עבריינית נחשבת עבורם כאמצעי למטרה שכל כולה גרימת עצב ומצוקה אצל הסובבים אותם. אנשים אלו נחשבים על ידי בעלי המקצוע כקשים מאד לטיפול, או שיקום, אם בכלל. למעשה, הדרך היחידה למנוע מהם לפגוע באחרים היא באמצעות הרתעה וענישה, וגם זו עובדת עפ"י רוב לטווח קצר בלבד".

אם כך, דומה שכל אדם יכול להיות נוכל כתוצאה מנסיבות החיים.
"ברמת העקרון, כן. כאמור, נסיבות כלכליות קשות יכולות לגרום לאדם לפנות לפשע או לשקר ולרמות על מנת להרוויח. בנוסף, נסיבות סביבתיות כמו משפחות או קהילות בהן הפשע, הנוכלות והזלזול באדם האחר מהווים אידיאל, מטרה שיש לשאוף אליה גם הן עלולות לכוון ילדים להיות נוכלים עתידיים. עפ"י רוב, אם מערכות החינוך והבריאות פועלים באופן יסודי ומכוון, ניתן לזהות קווים בלתי רצויים אלו כבר בגיל צעיר ולמנוע המשך התפתחות לכיוונים אלו".

האם יש פרופיל של נוכל – קווים לדמותו, כאלה שנוכל לזהות מראש?
"קשה מאד להכליל לגבי כל האנשים מאחר וכאמור, אנשים מתנהגים כנוכלים מסיבות שונות מאד. עם זאת, ניתן לזהות קווים דומים אצל הנוכל שבחר במודע, במתכוון, ולא מכורח הנסיבות, לרמות ולשקר לאנשים. לצערנו מדובר על פי רוב באנשים שיקשה עלינו מאד לזהותם משום אנשים אלו יכולים להיות אנשים מקסימים, יודעים לתקשר בנעימות ובחוכמה רבה עם סביבתם. אלה לומדים לפתח עם השנים טכניקות והתנהגויות שמטרתן לערוך מניפולציות על אנשים ולגרום להם להתנהג בדרך שמיטיבה אך ורק עם הנוכל, תוך כדי שליטה מוחלטת של האחרון. רק במידה ונזהה את הנוכל, ואף נתעמת איתו, רק אז ייחשף פרצופו האמיתי, בשיא כיעורו. במצבים אלו הוא יכול להגיב בזעם חסר שליטה, לפגוע ולהתקיף, להסיט ממנו האשמה או לנקוט באלימות מילולית או פיזית, כל זאת על מנת לצאת מהסיטואציה הבלתי רצויה עבורם". 

דודי שמש - העימות המלא עם חיים הכט (צילום: מתוך יצאת צדיק, שידורי קשת)
"נוכלים בעל כורחם הם אנשים שמעשיהם מייסרים אותם וגורמים להם לנקיפות מצפון קשות" | צילום: מתוך יצאת צדיק, שידורי קשת

השאלה המעניינת באמת האם אדם שבחר בדרך כזו באמת יכול לשנות את עורו?
"זה כמובן מאד תלוי בנסיבות שהביאו אותו להיות נוכל מלכתחילה. אנשים שהם מעין 'נוכלים בעל כורחם' הם אנשים שמעשיהם מייסרים אותם וגורמים להם לנקיפות מצפון קשות. אצל אנשים אלו, התערבות נכונה בתזמון הנכון, הצעות אלטרנטיבות למעשיהם ובעיקר התמודדות עם השלכות מעשיהם יכולים לסייע להם להיטיב את דרכם ולחזור לדרך המוטב.

"עם זאת, אצל אנשים שהנוכלות מסבה אצלהם הנאה - כמעט ולא ניתן יהיה ליצור שינוי אמיתי. מדובר באנשים חסרי מצפון או רגשות אשם והדרך היחידה לגרום להם לתקן את דרכיהם הינה באיום של עונשים וסנקציות עתידיות".

עד כמה אפקט החשיפה הציבורית כפי שמתקיימת ב"יצאת צדיק" משפיע על התוצאה?
"אפקט החשיפה עשוי לסייע לשיקום, אולם רק במקרים מסוימים. רק כאשר לאדם יש אינטרס ברור שלא לחשוף את מעשיו והוא יבין כי חשיפה שלהם עלול לגבות ממנו מחיר יקר – אזי השיימנג יהווה גורם הרתעה משמעותי. הבעיה היא שלעתים המעשים שנראים בעינינו מחפירים ונלוזים הינם מעשים שהאדם למעשה גאה בהם. הוא ישתמש בצידוקים כמו 'זה הגיע להם' או 'אני לא אצא פראייר' ואז החשיפה לא רק שלא תהווה גורם הרתעה או ענישה אלא אף עלולה לחזק את התנהגותו הנלוזה".

בהיעדר מצלמות, מה הדרך הטובה לגרום לאדם לשנות את עורו. האם זה רק נתון לידיו או קרוב יכול לעזור לו?
"עפ"י רוב, מדובר בשילוב של השניים, כאשר כל אחד מהם אינו מספיק לבדו. כמו במקרים רבים, תגובות הסביבה ופעולות שהסביבה עושה על מנת לצמצם התנהגות פוגענית מהווים את נקודת ההתחלה, התמריץ שהאדם זקוק לו על מנת לשנות את התנהגותו. המשך של חיזוקים חיובים ועידוד האדם ליכולתו ליצור שינוי, יכול להמשיך ולסייע לאדם לשמור על דר הישר. עם זאת, התערבות סביבתית בלבד אינה מספיקה. דרוש שינוי משמעותי מבפנים, של האדם עצמו אשר יבין כי שגה וירגיש כי יוכל לחוש טוב יותר אם יתנהג בדרך ישרה והגונה לסביבתו. כאשר יעשה שילוב של תמריצים מהסביבה ואמונה של האדם כי יכול לשנות דרכיו, אז הדרך לשיקום תפתח עבורו".

>> חיים הכט יוצא לעונת המרדפים של "יצאת צדיק"

"יצאת צדיק": רביעי ב-21:00, קשת, ערוץ 12