במהלך כל השנה ובמיוחד בחורף, צמיגי הרכב הם חלק משמעותי בבטיחות הנוסעים. "צמיג תקין מציל חיים" וכל עוד המכונית שלנו נוסעת על הקרקע ולא מרחפת באוויר - המשפט הזה רלוונטי. אחרי שצפינו אתמול (ראשון) בפרק של "יצאת צדיק" וגילינו כמה נוכלים יש בפנצ'ריות, אספנו טיפים ממהנדס הרכב דוד נמרי והצמיגאי דודי ימין על מתי להחליף צמיג ואם ואיך אפשר להימנע מלהגיע לשם. הנה חמישה טיפים חשובים:

  1. בדקו את עומק החריצים
    כשעומק החריצים בצמיגים יורד מתחת לשני מילימטר חובה להחליף אותם. בכל צמיג יש דוגמת חריצים עם עומק, שהמטרה העיקרית שלהם היא לפנות מים מבסיס הצמיג כדי לאפשר אחיזה מרבית בכביש. אם אתם מזהים שעומק החריצים מטשטש או שדוגמת החריצים שחוקה ושטוחה, זה סימן שהגיע זמנו של הצמיג.
  2. בדקו לחץ אוויר פעם בשבועיים-חודש
    כשלחץ האוויר בצמיג נמוך מידי עולה הסיכון לפיצוץ. לכן יש להקפיד על בדיקת לחץ האוויר בצמיגים בעזרת מד לחץ בהתאם להמלצת היצרן אחת לשבועיים עד חודש. את הבדיקה יש לעשות בתחילת הנסיעה כשהצמיג קר. בעיטה בצמיג עם הרגל או קפיצה על מכסה המנוע עם הרגליים על הגלגל הן לא בדיקות אמינות ויש להימנע מהן.
    חיים אתגר ב"יצאת צדיק" (צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12)
    צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12
  3. שימו לב לגיל הצמיג
    אפשר לזהות את גיל הצמיג לפי ארבע הספרות שמוטבעות עליו. שתי הספרות מימין מסמלות את שנת ייצור הצמיג, בעוד שתי הספרות משמאל מייצגות את השבוע בשנה בו יוצר הצמיג. אם צמיגי הרכב שלכם עברו עשר שנים משנת הייצור, גם אם רכשתם אותם לא מזמן, יש להחליף אותם מידית. כשאתם כבר רוכשים צמיגים חדשים, כדאי לוודא שגילם לא עולה מעל שנה.
  4. גלגלים יבשים
    ולא רק וותק הצמיגים חשוב, אלא גם כמה ק״מ נסעתם. אם הצמיג חדש יחסית אבל צבר לא מעט קילומטרים בכביש, סביר להניח שהוא כבר שחוק וצריך להחליף אותו. מבט אחד בצמיג שלכם ותוכלו לדעת: אם מופיעים סימני יובש, מתגלים חריצים קטנים או נפיחות, או שצמיג הרכב סדוק ומתפקע הגיע הזמן להיפרד ממנו. אם יש משהו חשוב שלמדנו מהפרק אתמול - צמיג מנופח הוא לא צמיג שנראה מעט מלא באוויר מהרגיל, אלא כזה שיש לו בליטה ניכרת לעין, אז שלא יעבדו עליכם. 
    איך נראה צמיג מנופח (צילום: יצאת צדיק, קשת12)
    מימין: צמיד מנופח. משמאל: שלא יעבדו עליכם. | צילום: יצאת צדיק, קשת12
  5. שמרו על נהיגה חסכונית
    שחיקת הצמיגים עולה ככל שהמהירות עולה. ככל שהרכב נוסע מהר יותר, הצמיגים עובדים קשה יותר. ככה שאם אתם רציניים ברצון להאריך את חיי הצמיגים, פשוט הורידו רגל מהגז; וכך גם, אין ספק – שהנהיגה שלכם תהיה בטוחה יותר. אז זה הזמן לוותר על בלימות חדות ופתאומיות, להיות קשובים לתנאי הדרך ולנהוג בצורה ששומרת עליכם ועל תקינות הרכב שלכם.