ליאם ואור הם הילדים של עינת, שניהם נמצאים על הספקטרום האוטיסטי. עינת, מצידה, לא יכלה לדמיין חיים אחרים. "זו התמודדות לא קלה למשפחה, אבל אנחנו נהנים מכל רגע", היא מספרת, "כל התקדמות נותנת לנו הרבה אושר, והרבה אתגר. כשהילד שלך מצביע אתה מרגיש שאריאלה ממפעל הפיס התקשרה".

מאז החשיפה לסדרה, החיים והאנשים מחייכים לעינת ומשפחתה: "זה כיף פתאם ללכת לגינה. אם הבן הגדול שלי צועק, אז האימהות כבר לא שמות פרצופים מפחידים, או מרחיקות את הילדים. פתאם (הן) מביאות את הילדים לשחק, פתאם את מרגישה שמנסים להיות חלק", מספרת עינת ומוסיפה "אבל תמיד אתה נשאר לבד עם הבעיה".

לעינת יש שני ילדים. לשאלה 'האם היא רוצה עוד ילדים' היא עונה ללא היסוס: "האוטיזם לא מפחיד אותי", וכן, היא רוצה עוד ילדים. צפו בראיון המלא.

עלייה במספר האוטיסטים. מתוך "פלפלים צהובים" (צילום: באדיבות קשת)
כשהטלוויזיה פוגשת את המציאות | צילום: באדיבות קשת

בעקבות שידור הסדרה חלה עלייה משמעותית במספר הפניות

באלו"ט – אגודה לאומית לילדים אוטיסטים - מדווחים על עלייה במודעות לאוטיזם בקרב הציבור הרחב ומצביעים על תרומתה של הסדרה הפופואלרית כאחד הגורמים לשינוי.

קרן כץ-סגל, מנהלת מרכזי אלו"ט למשפחה מציינת, כי בעקבות שידור הסדרה בערוץ 2 חלה עלייה משמעותית במספר הפניות לאלו"ט, ברמה של עשרות אחוזים. מדובר בפניות לקו החם של אלו"ט, המאוייש מדי יום, כולל סופי שבוע, וכן בפניות למרכז אלו"ט למשפחה, המספק שירותים של ליווי ותמיכה רגשית ומקצועית בבני המשפחות של הילדים האוטיסטים. 

מורגש שינוי גם באופי הפניות.חלק גדול יותר מהפניות מגיעות כעת גם מצד סבים וסבתות, דודים וקרובי משפחה אחרים, שחוששים או תוהים לגבי ילד במשפחה שנראה להם שאינו מתפתח כראוי. בנוסף, מאז התכנית מגיעות פניות מהורים לילדים צעירים יותר. עד עכשיו, היו רגילים באלו"ט גם להורים שהשתהו יותר מדי, מבחינת גיל הילד. כיוון שההזדמנות להכניס ילד לגן אלו"טף (מעון יום שיקומי) היא עד גיל 3, ההזדמנות הזו כמעט פוספסה בחלק מהמקרים בגלל גילו של הילד.

פניה בגיל צעיר (שנה וחצי) בגלל חשדות כאלה ואחרים, חשובה מאוד מבחינת היכולת להתחיל טיפול בילד מספיק מוקדם על מנת לקדם אותו. הטיפול בגיל צעיר נותן סיכוי טוב הרבה יותר לילדים לשפר בצורה משמעותית את תפקודם גם להמשך חייהם.

באלו"ט שמחים על כך שהסידרה עוררה מודעות אך חשוב לציין שרוב הילדים שקרוביהם פונים הם ילדים בריאים ותקינים. הדאגה היא טבעית וטוב שקיימת.

גם במרכז האבחון לאוטיזם באסף הרופא, הפועל בשיתוף עם אלו"ט, מציינים כי חלה עליה משמעותית במספר הפניות לאבחון. לדברי מנהלת המרכז ד"ר דיצה צחור, מומחית בנוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד, בשנים האחרונות נרשמה עליה בכמות הפניות, גם בגלל מודעות גוברת לנושא וגם בעקבות ידע מקצועי. אבל עדיין מרבית הפניות היו כאשר הילדים הגיעו לגילאי 5-6, מה שעיכב מאוד את תחילת הטיפול בהם והקשה על התקדמותם. בעקבות הסדרה חלה התעוררות וניכרת עלייה בפניות של הורים לילדים צעירים מתחת לגיל 4 שנים. חשוב לדעת! למרכז פונים כל הגילאים, משנה ועד 30 או יותר. 

בהכנת הכתבה סייעה אלו"ט, האגודה הלאומית לילדים אוטיסטית

פלפלים צהובים סוגרת עונה, חמישי ב - 22:10.

>>הצצה לפרק האחרון של פלפלים צהובים

>> הצטרפו לעמוד הרשמי של פלפלים צהובים בפייסבוק

>>הפרקים המלאים של  פלפלים צהובים לצפייה ישירה

>>לאתר הבית של אלו"ט