לאחר שחיה שנה במנזר בודהיסטי, כבשה את מסכי הטלוויזיה כמנחת MTV האירופאית, ונהנתה מקריירה טלוויזיונית רבת תהפוכות, עדן הראל מוצאת זמן להיות גם אמא. בין התרוצצות על סטים לבין קניות בסופר, מספרת לנו עדן מה זו אמהות בשבילה, אם בכלל יש הגדרה כזו.

עדן הראל ומשפחתה (צילום: רועי ברקוביץ')
אובססיבית בנוגע לאוכל. אמא הראל דואגת לתזונת הילדים | צילום: רועי ברקוביץ'

הורות דינאמית נוסח עדן

עדן, מה המוטו שלך בתור אמא?
"אני לא יודעת אם בכלל יש כזה דבר. הורות מבחינתי זה הרבה ניסיון וטעיה. יש לי שני ילדים שנולדו בתקופות שונות בחיי, ועם כל ילד זה אחרת. להיות אמא זה כמו משחק. זה דינאמי, וכל הזמן משתנה. אני ממש משתדלת לא לקבע את עצמי על התנהגות מסוימת. לפעמים הלב שלי דורש לעשות משהו, נגיד לדאוג לילד שלי, שלא יעשה טעויות בחיים, ולפעמים צריך לאזן אותו עם הראש. לתת לו ולי חופש, להיכנס לסיטואציות ממקום נקי".

אילו סיטואציות, למשל?
"נגיד הקטע עם האוכל. אני לא יודעת למה, אבל יש לי דאגה אובססיבית לאוכל של הילדים שלי, כאילו שאם הילד אכל טוב, כמו שצריך, אז הצלחתי לעשות משהו טוב. ואת יודעת, ילדים אוכלים כשהם רעבים. אפשר לסמוך על תחושת הרעב הטבעית שלהם. תמיד אני נתקלת בזה מול נועם, הבן הגדול שלי. כשלא בא לו לאכול זה הורס אותי. הלוואי ויכולתי להשתחרר מזה, ושזה לא יהיה לי אכפת".

הילדים שלך עוזרים בעבודות הבית?
"אוריה עוד קטן, הוא רק בן שנה וחצי. אבל נועם לגמרי. הוא אחראי על הדברים שלו, על החדר שלו ועל הצעצועים שלו. הוא יודע שצריך להחזיר כל דבר למקום, ואם הוא שוכח אני מזכירה לו. אני מרגישה שבתור אמא, אני לא צריכה לחשוב מה הילד שלי חייב לעשות. כמובן שעל מה שחשוב לי אני מתעקשת, אבל אני לא מרגישה שיש דבר שנגיד קשה לי במיוחד בחינוך. יש המון מקרים שמעוררים ויכוחים, דברים שהולכים פחות בקלות".

לדוגמה?
"נגיד נועם לא אוהב להתקלח משום מה, הוא שונא את זה. זה מדהים, ילד, ברגע שהוא קולט את נקודת החולשה של אמא שלו, הוא ישר יודע איך להרוס לה את הבריאות עם זה. כשהם מבינים שיש כפתור שמקפיץ אותך, זה ישר מאתגר אותם, והם יודעים איך להשתמש בו. מקלחת אצלנו בבית תמיד מעוררת ויכוחים".

את האמא שחלמת שתהיי?
"אני לא חושבת שיש כזה דבר, כי אני לא חושבת שיש נוסחא לאימהות טובה. כל אחת עושה את זה לפי האופי שלה והחיים שלה, וזה מאוד אינדיבידואלי. אפשר לחלום על אימהות לפני זה, אבל אתה לא יכול לדעת שום דבר אמיתי על זה, לפני שאתה חווה את החוויה בעצמך. אבל אני נהנית מהילדים שלי, ומתמודדת עם האמא שאני כל הזמן, עשרים וארבע שעות ביממה.

"זה מצחיק, אבל בגלל סוג העבודה שלי אני מוצאת את עצמי במצבים נורא מצחיקים. נגיד בצילומים של "מדורת השבט". זה מתחיל מוקדם בבוקר - מאפרים אותי, מסדרים לי את השיער, מצלמים אותי ושואלים אותי כל הזמן אם אני רוצה מים או כוס קפה. יש על הסט אווירה מאוד עוטפת. ואז היום נגמר ופתאום אני באוטו אוספת את הילד מהגן, מוצאת את עצמי עדיין עם האיפור במגרש משחקים או בסופר, מכינה ארוחת ערב וצריכה לדאוג לבית. אני אוהבת את השינויים האלה אבל זה נורא מצחיק אותי".

אין תמונה
מוכנה להתחלף עם משפחה ברוכת ילדים. אם כבר אז כבר
לידה מאתגרת, כאב שאין לתאר

מה האתגר הכי גדול לאמא מבחינתך?
"ואוו. הלידה. ברור שיש המון אתגרים, אבל את נועם הבכור ילדתי בלידה טבעית, וזאת חוויה מדהימה אבל אי אפשר לתאר את הכאב שבזה. עד היום אני יכולה להיזכר בכאב. זה היה מאוד מיוחד. ארבע שעות אחרי הטירוף הזה כבר הייתי בבית עם הילד. אבל זאת הייתה חוויה של פעם בחיים. זה כואב ברמות שאין לתאר. את הילד השני ילדתי בבית חולים".

אם היית יכולה להתחלף עם אמא אחרת לתקופה, במי היית בוחרת?
"את האמת שלא הייתי בוחרת באף אמא, כי אני קנאית מאוד בנוגע למשפחה שלי. לא הייתי רוצה שאף אחד חוץ ממני יגדל לי את הילדים, וגם לא לגדל ילדים של אחרים. אבל אם הייתי יכולה להיכנס לבית אחר, הייתי בוחרת במשפחה מרובת ילדים. לפעמים אני מוצאת את עצמי הרוסה אחרי יום שלם עם עבודה ושני ילדים, ואני חושבת שלי יש בסך הכול שניים. אז מה עושים כשיש חמישה ילדים? כשיש שמונה? מה לעזאזל קורה שם בסוף היום?"