כמה פעמים ראינו תחקירים מזעזעים שתועדו במצלמה נסתרת והסתיימו בקול ענות חלושה ובתגובה לקונית של עורך דין... מתי בפעם האחרונה נאלץ מושא תחקיר להגיב על הממצאים בזמן אמת? להתמודד בעצמו עם הבושה?

אין תמונה
חוויה משפחתית בחיק הטבע (צילום: מתוך הספר)

"השתולים", תוכנית התחקירים הדוקומנטרית החדשה של קשת, תציב סטנדרט חדש בתחום התחקירים הסמויים בטלויזיה: ראשית, משך הזמן שבו שוהה השתול במקום התחקיר (בד"כ מקום עבודה שכלפיו עדויות מצטברות למחדלים ולפלילים) הוא רצוף וארוך מהרגיל. שנית, השתולים לא מכבים את המצלמה ולא בורחים אחרי שהם תופסים את ה"פריים" המבוקש, אלא נשארים בשטח, פעמים רבות תוך סיכון עצמי, כדי להתערות בקרב האנשים ולחקור את החשדות לעומק. לעיתים גורם הדבר לכך שחשדות ועבירות נוספים וחמורים לא פחות צפים על פני השטח, שונים לגמרי מהתחומים שהתחקיר התכוון לגעת בהם מלכתחילה.
שלישית, אורלי וילנאי מתדרכת את השתול טלפונית לכל אורך הדרך והתוכנית מקבלת מאפיינים של סרט מתח. שלב הגילוי שבו השתול חושף את עצמו (או נחשף שלא מרצונו) ודורש תשובות מול המצלמה, גורם להלם.

אין תמונה
חוויה משפחתית בחיק הטבע (צילום: מתוך הספר)

השתולים שלנו חדרו לארגונים ולמקומות שלכולנו יש נגיעה אתם: צבא, בתי אבות, גני אירועים ועוד. הם סיכנו את חייהם לאורך חודשים בהם חיו תחת זהות בדויה וקנו את אמונם של האנשים אותם חקרו למעשה. ואת מה שהם תיעדו שם אף אחד לא יוכל להכחיש.


בואו לדבר על זה בפורום התוכנית