הקומיקאי ארז שלם הגשים חלום לפני עשור ועבר מהעיר הגדולה למושב גת רימון. מגיל צעיר הוא נמשך לחקלאות ולעבודת כפיים, ואם לא היה הופך לאחד הסטנדאפיסטים האהובים והמצליחים בישראל, יש סיכוי שהייתם מוצאים אותו ברפת או במטע האבוקדו, ממש כמו דמותו בסדרה הקומית החדשה שיצר ביחד עם נטלי מרכוס ואסף בייזר, "הנחלה" (פרק הבכורה בשישי הקרוב, אחרי אולפן שישי בערוץ 12).

"רצינו לכתוב על משפחה שגרה במושב בצפון ומנסה להתקיים מגידול אבוקדו, בימים שבהם החקלאות הולכת ונעלמת מהעולם", מספר ארז, "בני המשפחה מתקשים להתפרנס ולשמור את הראש מעל המים, בטח במצב הכלכלי של היום. אני מושבניק בעצמי, מגדל ירקות וזיתים ומאוד אוהב את זה ולכן מרגיש קרוב ומחובר לנושא. רציתי להביא את ההומור בדיוק מתוך המקום הזה".

את אריק, אב המשפחה, מגלם בסדרה שלמה בראבא האגדי ואת ילדיו דפנה, שירי וגבע משחקים בהתאמה שני כהן, נלי תגר ומשה אשכנזי. ארז מגלם בסדרה את בעלה של שירי שנקרא גם כן ארז. "זה נוח, הרגשתי מאוד טבעי על הסט וזה עזר לי להתחבר לדמות", הוא מסביר את הבחירה לקרוא לדמות בשמו, "ארז בסדרה ואני דומים מאוד. הוא אולי טיפה מוקצן יותר, אבל יש יותר דומה בינינו מאשר שונה".

מתוך "הנחלה" (צילום: אוהד רומנו)
משתתפי "הנחלה" | צילום: אוהד רומנו

"ארז עוזב את תל אביב עם אשתו בגלל המצב הכלכלי וחוזר לנחלה המשפחתית", הוא מספר, "הוא ממש כמו הנסיך מבל אייר שמגיע מהעיר לכפר ומאוד מתלהב מזה. לא מעניין אותו שום דבר, הוא רק רוצה להיות חקלאי ולעזור במשק. חשוב לו מאוד שראש המשפחה יכיר בו כגבר מושבניק, יאהב אותו וימצא בו את הבן ממשיך שלו".

את יראת הכבוד והרצון באישור מהמנוסה והוותיק שבחבורה, ארז חווה על בשרו גם בצילומים. "לשחק עם התותחים הגדולים ביותר זאת חוויה מטורפת", מתאר ארז, "אני המון שנים בתחום, אבל מעולם לא הייתי בסט אחד עם בראבא, שני, נלי ומשה. לשבת עם בראבא בטנדר בלילה בשמירה, זה הרגיש כמו חלום בהתחלה. אני לא צריך יותר מזה. כשנגמרת סצינה כזאת אני יכול ללכת הביתה, אני מבחינתי את שלי עשיתי".

גורי מארח את ארז שלם (צילום: מתוך היום בלילה, שידורי קשת)
ארז שלם | צילום: מתוך היום בלילה, שידורי קשת

"במשפחה שלנו אנחנו ברוגז 50% מהזמן"

שלם (47) מוכר לכם בוודאי מתוכניות הבידור הרבות בהן השתתף כמו "צחוק מהעבודה", "מחוץ לחוק" ו"משחק מכור". זו הפעם הראשונה שהוא משחק בסדרה מתוסרטת, ובימי הצילומים הראשונים למד בדרך הקשה איך מתמודדים עם כמויות גדולות של טקסטים. "קרה שקיבלתי בלק-אאוט. אפילו שאלה טקסטים שאני כתבתי, היה לי מאוד קשה", הודה, "הבמאי רועי פלורנטין נתן לי תרגיל ושלח אותי לרוץ חמש דקות. חזרתי עם דופק מטורף ויריתי את הטקסט. מעכשיו, לפני כל הופעה, ארוץ מאחורי הקלעים. זה ממש עוזר".

שלם נולד למשפחה קיבוצניקית והעביר את החופשות של ילדותו בקיבוץ. הוא גדל על שירי ארץ ישראל, נטמע מגיל צעיר בעולם החקלאות וכשהוא נשאל על כך, הוא מודה שגם במשפחה האמיתית שלו לא משעמם לרגע, ממש כמו במשפחה בסדרה שעוברת מאירוע גרוטסקי ודרמטי אחד לאחר בקצב מסחרר.

"במשפחה שלנו אנחנו אלופים בלא לדבר על כלום, מטאטאים הכל מתחת לשטיח", הוא מספר בחיוך, "אני חצי פולני חצי אלג'יראי, אבל הצד הפולני מאוד חזק. אנחנו טובים בברוגזים ו-50% מהזמן אנחנו בברוגז עם מישהו מהמשפחה המורחבת, ככה גדלתי. כילד אני זוכר שבכל אירוע משפחתי, אם דוד היה ניגש לומר לי שלום, הייתי צריך לשאול את ההורים שלי אם אנחנו מדברים איתו או לא ואם זה בסדר לענות לו".

עד כמה ההומור היה נוכח בבית שגדלת בו?
"גדלתי למשפחה די מצחיקה, בעיקר מהצד של אמא שגדלה עם שלוש אחיות שיש להן לשון מאוד חדה. קיבלתי את ההומור והציניות מהמשפחה. עם זאת, כשהתחלתי להופיע לא סיפרתי למשפחה, לא רציתי שהם ייראו אותי. לקח להם שלוש שנים לגלות שאני מופיע".

View this post on Instagram

A post shared by ארז שלם erez shalem (@erezshalem1)

איך זה התגלה?
"אבא שלי התפלח להופעה שלי. הוא לא סיפר לי שהוא מגיע וזה קרה דווקא בהופעה נוראית אחת בפורים, כשילדים קטנים קפצו על המוניטורים. דווקא את ההופעה הגרועה הזאת הוא ראה, ואחר כך הוא נפטר. לא הצלחתי לתקן את זה, זה די מדכא. ככה הוא זוכר אותי. חבל שהוא לא יכול לראות אותי ב'הנחלה'".

בסדרה, בני המשפחה מנסים כל הזמן לאלתר מקור הכנסה. עכשיו, בתקופת הקורונה, זה רלוונטי מאוד לכולם.
"בתקופת הקורונה אנחנו האמנים לא עובדים בכלל, אז אתה מנסה להופיע בזום, עושה הרצאות ומוצא ממה להתפרנס. החלפתי המון עבודות בחיי - מקופירייטר, דרך איש מחשבים ועד סטנדאפיסט ותסריטאי, כל כמה שנים החלפתי מקצוע והסתדרתי בהכל. אם הייתי צריך לשנות מקצוע, הייתי הולך לעשות משהו פיזי. אני אולי לא נראה ככה אבל אני אוהב מאוד מכונאות רכב, אני הנדימן ומתקן אופנועים. יכולתי להתפרנס גם מזה".