יש כאלה שגדלו בקיבוץ, בעיר או ביישוב קהילתי, אבל יש גם את אלה שגדלו במושב. צורת התיישבות כפרית ייחודית למדינה שלנו, שאספה יחד קבוצה של תושבים כדי ליצור כלכלה שיתופית. בניגוד לקיבוץ, המשפחה במושב היא יחידה כלכלית עצמאית שמתבססת על עזרה הדדית, כשלכל חבר מושב מוקצית חלקה שבמקרים רבים משמשת לחקלאות.

ביום שישי הקרוב מיד אחרי אולפן שישי תעלה בקשת 12 סדרה קומית חדשה, "הנחלה", שתציג משפחה שתעשה הכל כדי לעשות אקזיט מהנחלה המשפחתית במושב, בכיכובם של שלמה בראבא, שני כהן, נלי תגר, משה אשכנזי, ארז שלם ומנשה נוי. אז כמו שיש חוויות ייחודיות לעיר או לקיבוץ, גם למושבים יש דברים שקורים רק בהם. אספנו 12 מקרים שאולי בעיני העירוניים יראו הזויים ומצחיקים, אבל בעיני המושבניקים, זו המציאות.

  1. לבקר את סבתא זה אומר לצאת לחצר 

    כשגרים במושב רוב הסיכויים שכל המשפחה גרה באותה החלקה, או במינימום כמה מטרים ממנה. ברוב הפעמים מדובר בחסכון כלכלי נחמד (היי לכל הזוגות הצעירים שהשתלטו לאבא ואמא על יחידת הדיור), אבל עם ההטבות מגיעה גם האחריות שבטיפוח המשק המשפחתי. כן, גם אם זה אומר לנסוע עם אבא לעשות סיבוב השקייה/קטיף/עידוד העצים במטע (שזה בדיוק הסעיף הבא שלנו). הפלוס האמיתי: קפה וריכולים עם סבתא בגינה לא דורש תכנון לוגיסטי מורכב.

     

  2. לא חייבים ללכת לקנות פירות וירקות 

    כמעט כל חבר מושב מגדל משהו במשק שלו. אבוקדו, ליצ'י, תפוזים, לימונים ואפילו עגבניות שרי. קרה שהיה חסר לכם לימון לאבוקדו? איזה מזל שהשכן מגדל עץ לימונים. כשכל אחד מגדל ומטפח בגינה שלו פירות וירקות, למה שלא יעשו סחר חליפין? זה אמנם לא קורה בכל המושבים, אבל יש כאלה שלגמרי מכינים ארגזים עשירים בכל טוב ונהנים מהגידולים האחד של השני. נשמע לנו כמו שכנות ממש טובה.

  3. קטיף בחמש בבוקר? בקטנה

    אם כבר עסקנו בלקטוף דברים מהגינה, אז באיזו שעה עושים את זה? יש לא מעט אנשים שאוהבים לישון עד מאוחר, אבל השעות של הקטיף מתחילות מאוד מוקדם, יש כאלה שיגדירו את זה "לפנות בוקר". בעלי המשק קמים בשעות הבוקר המוקדמות, בין חמש לשש בבוקר, ומתחילים לקטוף את הפירות שהבשילו, כי מאוחר יותר ממש חם. והם לא לבד, גם בני המשפחה קמים לעזור.

     

  4. המכולת היא הרבה יותר מסתם מכולת

    אם נגמר החלב, אין ברירה אלא ללכת למכולת הקרובה שבמושב. נתקעתם בלי כסף מזומן? לא נורא, יש אפשרות גם להוציא כסף. ואם פתאום מתחשק לכם בגט טרי-טרי? גם את זה תוכלו למצוא שם, ואפילו שמענו על מושבים שבהם המכולת משתדרגת לפיצירייה בשעות הערב. עם פינוק כזה, מי בכלל צריך לצאת מהמושב?

  5. הולכים למכולת וחוזרים עם מידע עסיסי

    אז אחרי שאוספים את כל המוצרים מרשימת הקניות ועומדים בתור לקופה, מגיעים לחלק הכי טוב שיש במכולת - מדור הרכילות העסיסי של המושב. זה ממש לא משנה מה השעה או איזה יום היום, רוב הסיכויים שבנקודה הזאת ממש תשמעו את כל הדברים שאסור לפספס - מי נולד, מי נפטר, מי מתחתן, מי מתגרש או למי פרצו אתמול בלילה הביתה. ממש גוסיפ גירל המושבניקים האלה.

  6. נתקעת בלי רכב? לא נורא, יש טרקטור

    נכון שמושב זה מקום די קטן שמאפשר להגיע לכל מקום ברגל, אבל מה קורה כשהעצלנות משתלטת ובדיוק אין רכב בבית? מזל שיש את הטרקטור של אבא/השכן או מינימום הקלנועית של סבתא, שמתגלה כמאוד שימושית במצבי חירום כמו חשק עז למשהו מתוק מהמכולת. ותהיו בטוחים שכל מושבניק זוכר איפה בדיוק נמצא הבור בכביש שצריך להיזהר ממנו, ובאיזה פס האטה צריך בעקרון לעצור לגמרי כדי לעבור בהצלחה את ההר שהקימו שם בטעות.

     

  7. החבילה שהזמנת תגיע בוודאות עד הבית

    למרות שהבתים במושבים ממוספרים, בעבר לא תמיד היו שמות לרחובות, מה שאנחנו מאמינים שהשתנה בשנים האחרונות, אבל תסמכו על הדוור שמחלק את חבילות הדואר ויודע בדיוק איפה גרה כל משפחה. אז בימים כאלו, כשכמעט כל דבר מזמינים דרך האינטרנט ומגיע במשלוח הביתה, למושבניקים אין חשש שהחבילה תגיע למשפחה אחרת כי הדוור מכיר בעל פה את כל השמות של בני המשק.

  8. לא מתקשרים, מגיעים

    כשמושבניק רוצה להיפגש עם חברים הוא לא מתריע מראש על הגעתו, כי את זמן ההמתנה בטלפון הוא יכול לחסוך ולהגיע כבר לבית של חברו. הוא הולך כמה מטרים ספורים מהבית, דופק על הדלת ומפתיע. אם הגיע בזמן לא מתאים, הוא כנראה ימשיך לחבר אחר או יחזור הביתה וההליכה תסתכם בסיבוב קצר במושב.

     

  9. לחברים אין גיל

    בערים וביישובים יש לפעמים תחושה של הפרדה בין שכבות הגיל של הילדים ובני הנוער, אבל במושב זה פחות מורגש כי לרוב כולם מסתובבים יחד. החברה הכי טובה יושבת לקפה עם הדודה שלך כשאת בכלל לא באזור? בכל זאת, מדובר במקום קהילתי קטן שמאפשר לכל שכבות הגיל להתחבר.

  10. חופש זה כאן

    להוציא את הכלב לטיול עם רצועה זה אוברייטד (אנחנו לא מדברים על כלבים מסוכנים). הכלבים שאוהבים לרוץ במרחב, זה בדיוק המקום בשבילם. יש לא מעט מרחבים ומדשאות במושבים שבהם הכלבים יכולים להוציא אנרגיה כשהם משוחררים וחופשיים.

     

  11. התראות מודיעיניות בוואטסאפ

    בעידן של היום, כשכולם מחזיקים בטלפונים חכמים, כנראה שפחות מתקיימות מליאות של חברי המושב כמו בעבר, כי היום הכל קורה בוואטסאפ. אז על מה מדברים שם? אירועים, טקסים, עדכונים על תחזוקה של המושב, אבל השיא הוא שגילינו שיש מושבים שמקבלים התראות על פריצות מתוכננות לבתים. זה נשמע אולי קצת משעשע, כי הפריצה היא בדרך כלל משהו מפתיע. בכל אופן, זה כנראה עוזר לחברי המושב להיות מודעים וערניים, כך שאולי יצליחו למנוע את הפריצה. שלא נדע.

  12. חווה באמצע הגינה

    החלקה שיש לכל משפחה במושב יכולה להיות לא קטנה, זה תלוי בגידולים ובמטעים שהמשפחה מטפחת ומדי פעם יכולה לצוץ הפתעה כמו חמורים, סוסים או עזים שיכולים להופיע בפתאומיות. אולי החיות האלו שייכות לשכנים מהמשק ליד, אבל איך מתמודדים כשיש פתאום עז בחצר?