תנאי העסקתם של המתמחים בישראל הוא סיפור די מוכר שלאחרונה עלה שוב לכותרות. מחאתם של המתמחים דורשת להגביל את אורך המשמרות שלא מאפשרות להם לטענתם לתת את הטיפול הראוי לחולים ואת התגמול הכספי שהולם את המאמצים הרבים בעבודתם. אבל אולי בעצם אנחנו כמו כולם, ואלה הם הסטנדרטים הנהוגים גם בשאר העולם? יצאנו לבדוק.

תנאי הקבלה

תנאי הקבלה ללימודי רפואה בישראל ובארצות הברית הם מהגבוהים בעולם, ולכן סטודנטים רבים פונים לאירופה, ובייחוד למזרח אירופה, שם קל יותר להתקבל. מבין מדינות מזרח אירופה, אגב, הסטנדרטים של הקבלה בהונגריה נחשבים די גבוהים.

ישראל: תנאי הקבלה מבוססים על שקלול של ציוני הבגרות והפסיכומטרי (עם פחות מ-700 אין לכם מה לנסות), לעיתים לצד מבחני מור או מרק"ם.

ארה"ב: כדי להתקבל צריך להיות בוגרי תואר ראשון במקצוע מדעי בציונים גבוהים, ולעבור את בחינת ה-MCAT שבה כמו בפסיכומטרי, ההצלחה נמדדת ביחס לאחרים ולעיתים ראיון אישי.

הונגריה: בגרות מלאה ומבחני קבלה שמקבילים לרמה של 5 יחידות בפיזיקה, כימיה וביולוגיה.

גרמניה: בגרות, מבחן ידע בגרמנית (DSH) וראיון אישי.

עוד ב"המתמחים":

 

לא משנה באיזו מדינה תבחרו - לימודי הרפואה הם ארוכים. בארצות הברית אגב, הלימודים אמנם נמשכים ארבע שנים, אבל אל תשכחו שכדי להתקבל אתם צריכים להיות בוגרי תואר ראשון - כלומר שבסך הכול אתם תלמדו במשך שבע שנים.

לימודי רפואה הם יקרים. מאוד. בישראל שכר הלימוד השנתי אחיד בין האוניברסיטאות השונות, לעומת מדינות כמו ארצות הברית וגרמניה, שבהן תלוי מאוד באיזו אוניברסיטה אתם לומדים. בגרמניה, הידועה כמסבירת פנים לסטודנטים, שכר הלימוד באוניברסיטאות הציבוריות עומד על בין 180 ל-250 יורו לשנה באוניברסיטה פרטית.

משך ההתמחות תלוי מאוד בתחום שאתם בוחרים. למשל, התמחות ברפואת המשפחה נמשכת בדרך כלל שלוש או ארבע שנים, לעומת התמחויות ארוכות כמו כירורגיה ואורתופדיה, שנמשכות שש או שבע שנים, בהתאמה.

תנאים ושכר

אם חשבתם שלימודי הרפואה אינטנסיביים, חכו להתמחות. באופן כללי, בישראל ובארצות הברית שעות העבודה רבות יותר והמשמרות ארוכות יותר מאשר באיחוד האירופי. אבל, מתמחים ברוב מדינות האיחוד האירופי רשאים לוותר מרצונם על התקנות המגבילות את שעות העבודה שלהם, ורבים חשים מחויבות לעבוד יותר.

ישראל: מינימום של 42 שעות בשבוע, עד שישה ימי עבודה ועד 6 תורנויות בחודש (אלה הן המשמרות הארוכות של 26 השעות ואף יותר).

ארה"ב: הגבלה של עד 80 שעות עבודה בשבוע, עד שישה ימי עבודה, מנוחה של עשר שעות בין משמרות.

ברוב מדינות האיחוד האירופי: הגבלה של עד 48 שעות עבודה בשבוע, ותקנות נוספות כמו סך של 11 שעות מנוחה ביום.

באופן כללי, במזרח אירופה השכר נמוך מאוד לעומת מערב אירופה וארה"ב שם השכר גבוה יותר. בישראל השכר נחשב לנמוך יחסית ותלוי בכמות התורנויות. את השכר הממוצע צריךלהשוות ביחס לעלות המחייה במדינות, שכידוע - בישראל היא גבוהה מאוד.

בהיבט שעות העבודה ישנו הבדל ניכר בין המדינות השונות. בעוד שבישראל מתמחים עובדים עד 26 שעות ברציפות (!), במדינות האיחוד האירופי ישנה מודעות גבוהה לנושא ומשמרות המתמחים קצרות יותר. בארצות הברית, עד 2003 כלל לא היו הגבלות לשעות עבודה של מתמחים, אך מאז החלה הגבלה הדרגתית של השעות. 

>> בואו להכיר מקרוב את צוות המתמחים

אופק כלכלי

תלוי מאוד במדינה ובוותק שלכם. במדינות מזרח אירופה שכר הרופאים נמוך מאוד, אבל עם תעודת הלימודים תוכלו לעבוד בכל האיחוד האירופי ללא בחינות נוספות. בצפון אמריקה ובמערב אירופה השכר גבוה כבר בהתחלה. בישראל המתמחים אמנם מתחילים בשכר נמוך, אך עם הוותק השכר עולה משמעותית עד להרבה מעל השכר הממוצע במשק. כמו כן, שכר הרופאים בפריפריה בישראל גבוה מזה של הרופאים במרכז בעידוד המדינה.

ישראל: רופאים מתחילים מרוויחים כ-11,000 ₪ בממוצע בחודש, שכר רופאים מומחים גבוה מאוד (בערך 30,000 שקלים בממוצע לחודש ויותר).

ארה"ב: כ-77,000 דולר בממוצע בשנה, כלומר כ-6,400 דולר בחודש.

הונגריה: נמוך מאוד, כ-$800 דולר לחודש.

גרמניה: רופאים מומחים מרוויחים 70,000-100,000 יורו בשנה.

דורשים שינוי 

מחאת המתמחים בישראל בולטת במיוחד, אך גם במדינות אחרות יש שיח בנושא. בארה"ב לדוגמא מדובר בעיקר בנושא המשמרות הארוכות ולעומת זאת בהונגריה הדגש הוא על השכר.

ישראל: המשמרות הארוכות שפוגעות בטיפול בחולים והשכר הנמוך.

ארה"ב: המשמרות הארוכות.

הונגריה: השכר הנמוך.

בואו לעקוב אחרי "המתמחים" בפייסבוק

"המתמחים" - חמישי אחרי "צומת מילר"