יכול להיות שהדקה הראשונה של הסרטון הזה תראה לכם מוכרת, מדובר בפרומו ל"הכוכב הבא", אבל בשינוי קל – הוא באנגלית. כי מסתבר שמה שעובד אצלנו קורץ גם לקברניטי טלוויזיה מהעולם כולו, שלא מפסיקים להתעניין בפורמט.

רגע לפני סגירת הנבחרת בעונה הראשונה של "הכוכב הבא", כבר ברור שמעבר להצלחה בישראל, גדולה ככל שתהיה, הישגו הגדול של הפורמט החדשני הוא בסערה הכללית שהוא מעורר בעולם. מעבר לכך שהפורמט נמכר כבר לצרפת, רוסיה, איטליה, גרמניה ומבחר מדינות נורדיות, שבהן יופק בגרסה מקומית, הוא מעורר עניין רב גם בארה"ב.

ה"הוליווד ריפורטר" כבר הכריז על הפורמט כפורמט החם ביותר בתחום טלוויזיית הריאליטי. הם התייחסו לרייטינג הגבוה של התכניות, ולשילוב הייחודי של טכנולוגיית דואל סקרין בשידור עצמו – כלומר היכולת להצביע דרך האפליקציה בזמן אמת, שמחזירה את הדרמה ואת הריגוש לריאליטי בעידן שבו כבר התרגלנו לתכניות אודישנים ערוכות מראש ולעתים גם צפויות. גם באתר דדליין צופים לפורמט הצלחה בארה"ב, במיוחד בגלל התיישנותם של פורמטים אחרים מתחום הכשרונות, כמו "דה וויס" ו"אמריקן איידול", שכבר לא ממש מצליחות לרגש ולהביא את כמות הצופים האימתנית אליה התרגלו.

מה סוד הצלחת התכנית? כפי הנראה מדובר בתפקיד החדש של הצופים - הם כבר לא מעריצים אלא שופטים, הם קובעים מה יקרה בחמש הדקות הקרובות של התכנית. וגם עבור המתמודדים מדובר בחוויה אחרת - זו הפעם הראשונה שבה מתמודד חווה את גורלו בזמן אמת, בזמן הביצוע הוא כבר יודע מה מצבו".

ו"הכוכב הבא" היא לא התכנית היחידה שחרתה על דגלה את מעורבות הצופים בפורמט. וירג'יניה מאוסלר, מחברת המחקר הצרפתית "The Wit", אספה עוד כמה דוגמאות לתכניות מרחבי העולם שמנסות להפוך את הצופים לחלק בלתי נפרד מהמתרחש על המסך, ביניהן שלל תכניות שהוצגו השנה בפסטיבל mip.

הסדרה המצליחה של NBC, "הרשימה השחורה", בכיכובו של ג'יימס ספיידר, השיקה אפליקציה המתחברת לחשבונות הפייסבוק של הגולשים בה, ובודקת אם חבריהם ב"רשימה השחורה". האינטרקציות החברתיות של הגולשים מתחברים עם דמויות הסדרה, אחת מגיבורות הסדרה "חוקרת" אותם" והם משתלבים בעלילות השונות. 

ב"מאסטר שף" האמריקאית שידרו פרק ייחודי, שבמסגרתו אחת מפיינליסטיות העונה בישלה ושוחחה עם מעריצים במקביל דרך גוגל +, העניקה להם טיפים והשיבה על שאלות דרך הרשת בשידור חי.

גם צופי "האח הגדול" קנדה יכולים להשפיע על מה שהם רואים במסך. דרך משחק אונליין שעונה לשם "משחק הכח", יכולים צופי הסדרה להמר מי יודח, יועמד להדחה או יזכה לחסינות. ככל שצדקו יותר הם צוברים יותר ויותר נקודות, שאותם הם יכולים להמיר בשליטה בדיירי הבית - מה יאכלו, מה ילבשו וכדומה. בכל שבוע הם גם משתתפים בתחרות נושאת פרסים. 

גם טלנובלה ארגנטינאית בשם "Aliados" החליטה לצ'פר את צופיה המסורים, והיא מספקת להם פרק יומי ברשת בן 7 דקות, מלבד השידור השבועי של הסדרה. במקבלים יכולים הצופים להשתתף בשלל משחקי רשת הנוגעים לתכני הסדרה ולדמויות שבה. 

המעורבות נמשכת עם שלל מדריכי אונליין ומשחקי רשת של סדרות בפרופיל גבוה כמו "משחקי הכס", שיודעות שכיום, הצפייה שלנו בטלוויזיה היא תמיד עם עין אחת שמכוונת למסך הסלולרי הצמוד אלינו. תכניות שרוצות לשמור את הצופים קרוב, צריכות לרתום את הפרעת הקשב הקולקטיבית שלנו ולספק לנו תעסוקה, עניין ומעורבות בתכנים שלהן.