השנה 2021, ועדיין תסריט שמציג אותנו כחברה שמקבלת ומכילה את כולם ללא התייחסות למגבלה או נטייה מינית – הוא כמעט בגדר מדע בדיוני. עם זאת, אפשר לראות ניצנים של שינוי והצגת אנשים בעלי מוגבלות על המסך מהווה נקודת אור קטנה. לרגל עליית "גיבורים מהדורה מוגבלת" שמשודרת ב-makoTV, היוצרים אליאור אליהו אמסלם ואדם הירש מסבירים מאיפה נולד הרעיון לסדרה שנותנת הצצה לעולם המוגבלות מזווית חדה, הומוריסטית ובעיקר לא מתנצלת.

"זו לא סדרה דיגיטלית טיפוסית, הבנו שאנשים עם מוגבלות רוצים לדבר על המוגבלות שלהם בגובה העיניים", השניים מספרים על הדבר הכי חשוב אולי שלמדו כשהתנדבו בתאטרון התקווה במסגרת הלימודים בסטודיו יורם לווינשטיין למשחק. "הם רוצים שכולם יסתכלו עליהם כשווים בין שווים ואנחנו באים להנגיש את הדבר הזה. להפוך את מי שיושב בחדר ואת האיש שנכנס עם מגבלה לחדר - לאותו הדבר. זה כמו בלון שצריך לפוצץ עם סיכה".

דניאל מורס - כוכב "גיבורים מהדורה מוגבלת" (צילום: שי (שריקי) פרג, מתוך "גיבורים - מהדורה מוגבלת")
אליאור אליהו אמסלם ודניאל מורס | צילום: שי (שריקי) פרג, מתוך "גיבורים - מהדורה מוגבלת"

במציאות שבה סטריאוטיפים משחקים תפקיד מרכזי, ניתן לחשוב שבסדרה שמציבה במרכז הבמה נושא שבדרך כלל נדחק לשולי החברה, הנושא הבולט יהיה המוגבלות. אבל במקרה של "גיבורים - מהדורה מוגבלת", היוצרים הצליחו ליצור קו עלילה חכם שיגרום לכם לחשוב בדיוק על מה שצריך גם מבלי שיהיה צורך להגיד אותו במפורש. "יש אנשים חשוכים שרואים במגבלה משהו שמסמן בן אדם, מקעקע אותו", מסביר הירש, "ברגע שבסדרה אין דיבור מובהק על מוגבלויות והעיסוק הוא בכוחות על, משהו נפתח. התקווה היא שאנשים שיצפו בסדרה לא ישימו לב למוגבלות".

 >>לצפייה בסדרה הקומית "גיבורים - מהדורה מוגבלת"

בתהליך האודישנים היוצרים הבינו שהמוגבלות חייבת להתבטא בכוח העל של הדמויות, וזה התבטא גם בתהליך העבודה כולו. "ההחלטה המרכזית והכי טובה שעשינו הייתה לכתוב את הסדרה אחרי שליהקנו את השחקנים", חושף אמסלם, "הם ליוו אותנו בתהליך ורוב הבדיחות מגיעות מהעולם שלהם".

"עצם הנראות כבר תורמת, ואם מישהו יצפה בסדרה ויזהה את עצמו על המסך זה סוג של נחמה", מסביר הירש את גודל ההישג, "יש רגעים שאני אומר לעצמי שאם תרמנו לשינוי התפיסה  –אז עשינו את שלנו. גם אם הסדרה תהיה כישלון חרוץ".

אדם הירש, אסתי סגל ואודי סמט כהן (צילום: שי (שריקי) פרג, מתוך "גיבורים - מהדורה מוגבלת")
צילום: שי (שריקי) פרג, מתוך "גיבורים - מהדורה מוגבלת"

אליאור אליהו אמסלם ואדם הירש משחקים בעצמם בסדרה שיצרו, וזו כנראה לא הפעם הראשונה שאתם רואים אותם על המסך. אדם הוא שחקן קולנוע וטלוויזיה ישראלי, שזכה בשתי מועמדויות לפרסי אופיר ואליאור הוא שחקן ויוצר, כאשר "גיבורים - מהדורה מוגבלת", היא סדרת הרשת השנייה שיצר.