ליסמין לוקץ' אין רגע לנוח, והיא לגמרי אוהבת את זה. הישראלית המשפיעה ביותר בעמק הסיליקון שייסדה את ICON ו-CODE FOR ISRAEL, סיימה זה עתה מסע מטורף ב"רוקדים עם כוכבים" במהלכו הוכיחה כי מדובר לא רק באשת עסקים חריפה, אלא גם ברקדנית ואשת במה. השבוע, חזרה לוקץ' לכיסא הכרישה בעונה החדשה של "הכרישים" - וכבר בפרק הראשון ביצעה השקעה במיזם יוצא דופן שעוסק בהכנת סבונים מחלב אם.

"היזמים עשו שיעורי בית, הם יודעים להציג יותר טוב ומבינים מה חשוב במיזם", מתארת לוקץ' בשיחה עם mako רגע לפני הפרק החדש במוצאי שבת, "תמיד יש מיזמים טובים יותר וטובים פחות, יזמים שאולי משופשפים יותר וכאלה שפחות, אבל אני מחפשת בהם את התבלין הסודי. גם אם היזם מגיע מתחום שאני לא מבינה בו והמספרים לא לגמרי שם עדיין, לחלק מהאנשים יש את אותו מרכיב סודי, את 'אבקת הפיות' הזו, שמייצרת חיבור".

מה שונה ביסמין בעונה 4 מזו שבעונה 2?
"לשבת מול יזם, להביע דעה ולקחת החלטות לגבי השקעה, זה לא משהו שחדש לי. זה כן לקחת את היום-יום שלי ולהרחיב את היריעה מבחינת סוג היזמים שאני רואה, כי ביום-ביום אני פוגשת יזמי הייטק בלבד. בעונה הראשונה זו הייתה אולי יציאה מאזור הנוחות, כי פתאום אני עושה את זה בטלוויזיה, מול המצלמות - אבל די מהר התרגלתי לזה. מהות הדבר, שזה לשבת מול יזמים, זה מאוד אזור הנוחות שלי".

ב"הכרישים" יש לך הזדמנות להשפיע גם על הצופים בבית.
"תמיד כשאני מדברת עם יזם שנמצא מולי ב'הכרישים', אני לא מרגישה שאני מדברת רק איתו או איתה. אני מדברת עם כל היזמים שיושבים בבית או האנשים שיש להם רעיון והם לא יזמים אפילו, ומנסה לתת להם כלים. אני לוקחת את הניסיון שצברתי עם מאות ואלפי הסטארטאפים הטכנולוגיים בעמק הסיליקון ומנגישה אותו לכולם".

לא חסרים בישראל אנשים עם רעיונות.
"אנחנו עם של חולמים. מדינת ישראל היא סטארטאפ אחד גדול. מה שמאוד מאפיין את החשיבה הישראלית זה יזמות ורעיונות חדשים. באופי שלנו אנחנו פותרי בעיות, ממציאים. אני מקווה שבתוכנית 'הכרישים' אנחנו מצליחים להגיע לכל חולמי החלומות באשר הם ולתת להם את הכלים שיאפשרו להם לקחת את החלומות האלה ולהפוך אותם למציאות".

לוקץ' עומדת מאחורי כמה מההשקעות הגדולות והמדוברות ביותר שנעשו ב"הכרישים", כשהבולטת והמצליחה שבהן: משאבת ההנקה "אנבלה". המשאבה, שהמציאו היזמים מאשה וסניה ולדברג, רשמה סולד-אאוט ביום שבו יצאה לחנויות. היום, המשאבה נמכרת ברשת שילב ובאתר החברה ועושה את דרכה לחוץ לארץ.

"בדרך להצלחה יש המון ירידות ועליות, זה אף פעם לא קו ישר למעלה. יש רגעים שאת מסתכלת ואומרת: העסק הזה מתרסק, אבל כשאת הולכת קצת אחורה, את רואה את המגמה והשיפור", מתארת לוקץ', "ב'אנבלה' לא היה לנו מחקר בהתחלה שהוכיח את הטענה כי המשאבה מוציאה פי שתיים חלב ובחצי מהזמן. בסוף המחקרים הראו ותמכו בזה. היו גם עיכובים בייצור. אבל, אלו באמת חבלי לידה. כשהגענו לרגע ההשקה התרגשתי מאוד. תוך כדי האירוע בשילב, המנכ"ל ניגש וסיפר שזה סולד-אאוט. זאת הייתה סגירת מעגל".

הייתה נקודה בזמן שחשבת שאולי זה לא הולך לקרות?
"היו רגעים בדרך שאמרנו: זה כן יעבוד, זה לא יעבוד. היו ספקות, זה לא תמיד היה למעלה. זה תמיד ככה. נדיר לראות מיזמים שחוו הצלחה אחר הצלחה. כשמסתכלים רואים סיפור מסחרר, אבל אני משוכנעת שכל מנכ"ל של חברה מצליחה, היו רגעים שלא ידע מאיפה יביא כסף לשלם משכורות. 'אנבלה' זו גאווה גדולה".

ב"אנבלה" השקיעה לוקץ' ביחד עם אורן דוברונסקי. השקעה בולטת נוספת עשתה עם דובי פרנסס במשחק "Warriors: Rise To Glory". "הם מתקדמים, חזקים מאוד בשוק האסייתי", מספרת לוקץ', "הם הכניסו למשחק אווטאר נשי אחרי שאני ביקשתי. זה היה חשוב וזה ייצר עוד מודעות למשחק".

יסמין לוקץ' ב"הכרישים" (צילום: מתוך "הכרישים", קשת 12)
"אנחנו עם של חולמים. מדינת ישראל היא סטארטאפ אחד גדול" | צילום: מתוך "הכרישים", קשת 12

על אף האלרגיה לדבורים, לוקץ' השקיעה בעונה הקודמת במיזם "עברי BEE": כוורת לשימוש ביתי. "זה הפתיע גם אותי", היא מודה, "בתור משקיעים אנחנו מסתכלים על היזם, המוצר והשוק. האם זה הצוות הנכון, מה הבעיה שהמוצר פותר ומה גודל השוק. פה, למרות שלא היה לי החיבור האישי למוצר בגלל האלרגיה, התחברתי מאוד ליזמים. הרגיש לי שאלה אנשים שייקחו את זה למקום הנכון. זה עדיין בתחילת הדרך, אנחנו עם תערוכה בחוץ לארץ. אלה דברים שלוקחים זמן".

יש מיזמים שבדיעבד את מצטערת שלא השקעת בהם?
"חרטה זה רגש שאני מאוד לא אוהבת. אני אוהבת לחשוב לפני, לקחת החלטה ולהיות שלמה איתה. תמיד יהיו כאלה שאגיד להם לא, זה חלק מהמקצוע. האם אני מתחרטת על השקעות שלא עשיתי בעונות קודמות? לא יודעת. זה המחיר של לעשות עסקים: אני מנסה לקחת החלטות ולהיות שלמה איתן כמה שאפשר".

כשאת לא ברחבת הריקודים או בפאנל "הכרישים", איפה נמצא אותך?
"את רוב הזמן שלי בעבודה אני מקדישה ל-ICON, שעוזרת לסטארטאפים ישראלים להצליח בארצות הברית. ב-CODE FOR ISRAEL מתנדבים מעולם ההייטק פותרים בעיות חברתיות בשיתוף פעולה עם עמותות וגופים חברתיים. זו הסתכלות פנימה. ICON קיימת כבר שמונה שנים, את CODE FOR ISRAEL התחלנו לפני שנה וחצי. יש כבר 1,000 מתנדבים ועד סוף השנה יהיו 40 פרויקטים. זה מתפוצץ ומרגש מאוד".

נשאר זמן לתחביבים ומשפחה גם?
"חשוב לי מאוד להיות עם הילדים. יש לי שני קטנים בבית הספר ושני גדולים: אחד שנמצא לפני גיוס ואחת בטיול אחרי צבא. חזרנו לארץ לא מזמן ויש את ההרגשה הזאת שעוד שנייה הילדים גדולים מדי. רוב הזמן שלי מתחלק בין ICON, CODE FOR ISRAEL, הילדים, חברים וספורט. אני מתאמנת בג'ו ג'יטסו".