פעם לפני פסח שאלתי את הילדים בגן מי מסדר את הבית וילד אחד אמר שאצלם הגמדים מסדרים במהלך הלילה. נכון שזה חמוד מאד, אבל זה גם בעייתי כי זה אומר שהילד לא מודע לכך שההורים מנקים ומסדרים את הבית. חשוב להבין שסדר בבית עושה סדר בראש, גם לילדים וגם להורים. הילדים יכולים למצוא את המשחקים בקלות וההורים רגועים יותר.

הדבר הכי חשוב שצריך להטמיע בבית הוא שמגיל מאוד צעיר הילדים יראו את ההורים מסדרים, יבינו שזה גם הבית שלהם ויעזרו, כמובן כל גיל וגבולות היכולת שלו. בגילאים צעירים (סביב גיל שנה) עושים את זה סביב משחקים כמו "תשים את כל המכוניות במגירה". חשוב בהתחלה לסדר יחד עם הילד, לתת לו פידבק חיובי, ולהשתמש במילה "לסדר" כדי שהוא ילמד ויבין אותה.

בגילאים 3-4 כבר ממש מתחילים להכניס את עניין הסדר והניקיון באופן מובהק לסדר היום. לדוגמה להכניס נוהל שלפני ארוחת ערב מסדרים את המשחקים. אם יש כמה ילדים בבית אז אומרים לכל ילד מה האחריות שלו. כמובן שאפשר לעזור להם, אבל שימו לב - אנחנו עוזרים להם ולא להיפך. לכן לא נשתמש במשפט: "תעזרו לי לסדר".

תינוקת ג'ינג'ית ותינוק בלונדיני יושבים ומשחקים בצע (צילום: nyul, Istock)
"חשוב להטמיע הרגלי סדר כבר בגיל קטן" | צילום: nyul, Istock

אחת הדרכים היעילות ביותר לגרום לילדים לסדר בהנאה, היא דרך משחקים. לדוגמה: משחק הזריזות: תחרות בין הילדים מי אוסף הכי מהר את כל הקוביות/הלגו. כמובן שאפשר לאתגר אותם לשם הספורט כמו מיון לפי צבעים וכדומה. חשוב לתת להם להרגיש חלק ממטלות הבית לא רק כזה נוח לנו אלא גם לתת להם להכין את השולחן לארוחת הערב או להכניס בגדים לארון לאחר שקיפלנו אותם.

בגילאים מאוחרים יותר חשוב להחליט על חוקים ברורים בבית. לרדוף כל יום אחרי ילד מתבגר שיסדר את החדר שלו, יכול להפוך לשגרה מתישה. לכן כדאי להחליט יחד אתו על ימים קבועים בהם הוא  מסדר את החדר ועוזר בבית. מומלץ להבהיר את הרציונל שאומר שגם החדר שלו הוא חלק מהבית שלכם וחשוב לכם שהוא יהיה מסודר.

עוד ב"חשבון משותף":

מה עושים אם ילד לא רוצה לסדר?

אפשר להגיד לילד שאם אנחנו מסדרים את הצעצועים אז הם שלנו, ואפילו לקחת אותם אליכם לחדר בלי לרדוף אחריו. לא להגיד לו 1000 פעמים כל דבר כי זה יוצר יותר מדי תשומת לב לנושא. אם הילד לא מסדר אפשר לדבר על זה להסביר לו שאנחנו מסדרים כדי לשמור על דברים, וגם כי כשהבית מבולגן אז אי אפשר לשחק. כמובן שכל גיל ורמת השיחה שלו, בכל אופן אל תחרגו מגבולות של שיחה קצרה ועניינית.

איך מכניסים סדר לסדר היום?

מחליטים מתי הזמן הנכון ביותר לסדר את המשחקים, למשל לפני המקלחת. כמובן שכל אחד וסדר היום שנוח לו. הורים שמעדיפים לקלח אחר הצהריים לא יסדרו אחרי המקלחת כי הילדים עוד ירצו לשחק.

למה זה חשוב?

בגלל שהילד גם חי בבית הוא צריך להבין שהבית והמשחקים הם גם אחריות שלו. ברגע שיש סדר בבית והילד חלק מזה זה הופך עבורו לחשוב והוא מתחיל לעשות את זה באופן טבעי. ילד צריך להיות שותף להתנהלות השוטפת של הבית. שימו לב, אם מנסים להטמיע הרגלים חדשים בגיל מאוחר, הם לא מבינים מאיפה נופלים עליהם והם עלולים להתנגד. ברגע שמטמיעים זאת מגיל צעיר זה משליך גם על שאר הדברים בבית והילדים הופכים לשותפים. 

"חשבון משותף"- א' -ג', 15:45