כשמדובר בפסיכולוג שלנו יש תפיסה שאנחנו יוצאים מהחדר והוא נותר לשבת שם בשקט ומחכה שנחזור בשבוע הבא, לא כך הדבר עם דני פרידלנדר. לפני כחמש שנים הוא חצה את גבולות המטפל מטופל והגיע למסך, כעת לא רק שהוא חשוף לכל, אלא שאין כמעט דבר שאי אפשר לגלות עליו.

בריאיון ל"אנשים" הוא מספר על החזרה למסך בתוכנית "מבחן ההורים הגדול" שהולכת להסעיר את המדינה. יש שיתהו אם להתייחס אליו כפסיכולוג שמופיע בטלוויזיה או שהפך לאיש טלוויזיה שיודע לתת עצות טובות. אם תשאלו אותו, העיסוק הזה מיותר, מי אמר שהוא לא יכול גם וגם?

דני פרידלנדר נולד ב-1968 בטורונטו קנדה, הצעיר מתוך שלושה אחים. כשהיה בן שנתיים עלתה משפחתו ארצה והתיישבה בירושלים. הוא התחיל לימודי רפואה אבל לאחר שנתיים שינה כיוון ופנה לפסיכולוגיה. בגיל 50 קיבל הצעה להצטרף ל"חתונה ממבט ראשון" כמומחה הפך לאחד האנשים האהובים על המסך.

אתה מופתע מהאהבה שאתה מקבל?
"בא לי להגיד שאני לא מופתע ומגיע לי לקבל אהבה, אבל זאת לא התשובה האמיתית כי אני כן מופתע מהאהבה שאני מקבל. אני חושב שלא משנה באיזה גיל אתה או באיזה שלב, תמיד תהיה עם השאלה הזאת אם עדיין אוהבים אותך באמת. חצי חיים שלי הייתי בארון והסתרתי את מי שאני באמת כי פחדתי שלא יקבלו אותי, היום אוהבים אותי בזכות מי שאני".

>> צפו בפרק המלא של "אנשים" ב+12

ידעת כבר בגיל צעיר שאתה רוצה לטפל באנשים?
"הייתי הבייביסיטר הכי מבוקש ברחוב שלי, כולם רצו שאעשה בייביסיטר לילדים שלהם. והייתי מדריך בצופים, היו לי המון אלמנטים של לעבוד עם ילדים, אבל לא חשבתי שאהיה פסיכולוג. מספיק שהיה לי אבא פסיכולוג, זה לא מה שרציתי להיות".

מה רצית להיות?
"רציתי להיות שחקן, כל דבר שקשור במיקרופון. הייתי פרפורמר שרוצה לעמוד מול כולם. אבל למה לא נהייתי כזה? בגלל הרי"ש שדפקה אותי כל הילדות. ואם אתה רוצה לדבר על אלמנטים לא נוסטלגיים של הילדות שלי, אז די סבלתי בירושלים עם המבטא המוזר שלי".

מאיפה מגיע המבטא באמת?
"מאבא שלי, אנחנו שלושה ילדים שמחקים אבא אוסטרי. דיבור הוא חיקוי, לכן לילדים שההורים שלהם באו מתימן יש ח' וע', הם מחקים את הדיבור של המשפחה שהם מקשיבים לה. אני, אחי ואחותי למדנו לדבר כמו אבא שלי. מתתי ללכת לגל"צ כשהתגייסתי, אבל לא היה לי סיכוי להגיע לשם בכלל עם המבטא. בתור מישהו שרצה להיות פרפורמר ולהיות ברדיו ובטלוויזיה, זה היה מבחינתי חסר סיכוי".

ובסוף הר' הפך להיות הסימן המסחרי שלך
"נכון, אני עשיתי קמפיינים על הר' הזאת. כשאני מסתכל אחורה על הילדות שלי יש תחושה של שונות, זה לא פשוט להיות בן בשנות השמונים שלא עושה ספורט, שיש לו הרבה כוחות חברתיים אבל הוא כל הזמן בהישרדות כזאת, כאילו ידעתי שיש משהו שאסור שידעו עלי. בהתחלה אפילו לא ידעתי מה זה הדבר הזה, הרבה שנים חשבתי שהרי"ש זה הסיפור, וזה לא היה הסיפור".

דני הכיר את בן זוגו בעשור האחרון, אלון שוורץ- גולן, באפליקציית היכרויות. "אני כבר מראש ויתרתי, לא כיוונתי לזוגיות כי התייאשתי. והוא שם לי רגל בדלת", מספר אלון על החיבור המיוחד בין השניים, "וכשהוא אמר לי שהוא אבא מאמץ זה היה הרגע, הלב שלי גם נפתח ונסגר".

"בגיל 50 הפכתי לכוכב, הבת שלי מאיה אמרה לי: 'אבא פעם היו מסתכלים עליי ברחוב ועכשיו כולם מסתכלים עליך'"

את מאיה ואדם דני אימץ ממזרח אירופה, דבר שנחשב לבלתי אפשרי באותה תקופה, ובכך הגשים את החלום הכי גדול שלו והקים משפחה, "אחד הדברים שהכי פחדתי מהם כשהבנתי שאני הומו זה שלא תהיה לי משפחה. ואם הייתי מוכן לא להיות גיי בשביל משהו זה רק כדי שיהיו לי ילדים". הוא מספר, "כשגדלתי והתבגרתי לא היו אופציות לגייז להיות הורים. אני הגבר הראשון שיצא למזרח אירופה ואימץ ילד לבד. מאיה הייתה בת שנה ותשעה חודשים ונסעתי לבד עם עגלת ילדים ותיק מלא חיתולים".

היה ברור לך מגיל צעיר שאתה רוצה להיות הורה?
"כן, מאוד. ברגע שלקחתי אותם וישבתי במטוס עם מאיה אחרי מסע מאוד קשה של שנה, התחלתי לבכות על כל השנים שחשבתי שלא אהיה אבא. זה הרי קצת כמו הרגע שנולד לך תינוק בחדר לידה, הרגע שאתה מחבק את הילדה שלך ואתה במטוס בדרך הביתה זה רגע מאוד חזק בהיסטוריה שלי. הבכי ניקה את כל החרדות והדאגות שלא אהיה אבא בחיים".

מה הם אומרים כשהם רואים אותך בטלוויזיה?
"בהתחלה זה הגניב אותם, ואחר כך נהייתי דני של כולם וקצת נמאס להם. בגיל 50 הפכתי לכוכב, הבת שלי מאיה אמרה לי: 'אבא פעם היו מסתכלים עליי ברחוב ועכשיו כולם מסתכלים עליך'". 

את "מבחן ההורים הגדול", הוא ילווה לצד מנחת ההורים עינת נתן. בתוכנית הם ינסו לבחון שיטות הורות שונות ומשונות, "אחרי זוגיות, הדבר הבא שישראלים עסוקים בו זה משפחתיות. התוכנית הזאת הולכת לבדוק אם יש איזה סגנון הורות שהוא הנכון והטוב ביותר".

כשעלתה לאוויר "חתונה ממבט ראשון" דני חטף לא מעט ביקרת מצד הקולגות על ההשתתפות שלו בפורמט, "היו הרבה קולגות וחברים שלי למקצוע שלא נגשו ואמרו לי, 'תקשיב דני, אני לא אוהב את מה שאתה עושה'. הם לא עשו איתי שיחה, פשוט הלכו לצד השני של המסדרון. אנשים לא ידעו מה לעשות איתי ועם יעל בהתחלה"

אתה יודע להסביר מה הרתיע אותם בעצם?
"הפסיכולוגיה הקלאסית תופסת את המטפל כמישהו שצריך להיות כלוח חלק. אם אני המטפל שלך, אתה צריך להיות מסוגל להביא אלי לחדר את כל מה שאתה רוצה, את כל הקונפליקטים הלא פתורים. ואיך תוכל לעשות את זה? כשתדע עלי כמה שפחות. כשנכנסתי לטלוויזיה, אנשים הרבה יותר מכירים אותי".

איך באמת המטופלים שלך מגיבים כשהם פתאום רואים אותך על המסך?
"יש מטופלים שכשעליתי לתוכנית וראו אותי, הרסתי להם את הפנטזיה. לא רק שיש לי עוד מטופלים, עכשיו הם גם צריכים לראות את זה. זה קצת כמו שילדים לא רוצים לדעת שההורים שלהם עושים סקס, הם יודעים שהם עשו את זה כי ככה הם הגיעו לעולם, אבל הם לא רוצים לדעת יותר מזה. אני חושב שמטופלים רוצים להרגיש ייחודיות, רוצים להרגיש שזה רק הם, אבל טיפול צריך גם להתכתב עם החיים בעולם האמיתי".

"אני חושב שפסיכולוגים הם בני אדם וזה בסדר שהם גם ירצו להתפרסם, ושיהיה להם חוש הומור והם ירצו לעשות כסף, זה הכל אנושי. זה יהיה שקר להגיד שבאתי לטלוויזיה רק בשביל לטפל באנשים, את זה היה לי בקליניקה. באתי לטלוויזיה כי מאז שהייתי ילד היה בי חיידק במה, וזה גם בסדר להגיד 'אני רוצה שיאהבו אותי'".

מה אבא שלך היה אומר על זה?
"אבא שלי בערוב ימיו כשהוא ראה אותי ב'חתונה ממבט ראשון' אמר לי שהוא נורא גאה בי. והוא אמר לי שהוא גאה בי על שני דברים, על האבא שאני ועל הפסיכולוג שאני. הוא אמר לי 'אם הייתי יותר צעיר והיו מציעים לי את זה, הייתי עושה את זה גם'".

זה ריגש אותך?
"מאוד. הייתי אחרי גיל חמישים, אני תמיד קצת ילד אבל הייתי איש, אבא. אני חושב שאין גיל ולעולם לא מאוחר מידי לילד לשמוע מההורה שלו שהוא מוצלח".