טייקונים קמו ונפלו, אבל בהיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל, הוא האיש שהגיע הכי גבוה והכי מהר, ונפל הכי למטה והכי חזק. במשך יותר מעשור, נוחי דנקנר נחשב לבעל מגע של זהב, ורק לפני שנתיים עוד שלט ביד רמה בקונצרן הגדול בישראל. בחודש שעבר, המריא דנקנר לסיור עסקי מעל הג'ונגלים של דרום אמריקה, בזמן שהיה עם אנשי עסקים מסין וארה"ב. אבל אז משהו השתבש. בזמן הטיסה התרחש מה שמקורביו של דנקנר קוראים לו נס. 

המטוס איבד גובה והתרסק לתוך שיחים נמוכים. למרות שדנקנר וחתנו, טל אנגלנדר, שהיה איתו על המטוס, היו מאוד מטולטלים מהאירוע, התיעוד הראשון אחרי ההתרסקות הוא שלהם עומדים על רגליהם לצד שברי המסוק. "המסוק שבו נוחי היה ממש התחיל לצלול במהירות, נפל והתרסק לתוך הואדי", מספר אנגלנדר בעדות שתיחשף לראשונה הערב ב"אנשים". "רצתי ופילסתי דרך בג'ונגל כדי לעזור ולחלץ את נוחי והאחרים שהיו איתו. אף אחד לא נפגע וכולם שמרו על קור רוח מדהים". מיד אחרי ההתרסקות, אנגלנדר סייע בחילוץ של חמו ושל כל מי שהיה עימו על המסוק. "דאגנו לפינוי מהיר מהאזור בגלל שחששנו שתתחיל שריפה", הוא מספר, "אין לי ולאף אחד ספק שזה היה ממש נס בלתי נתפס".

נוחי דנקנר לאחר התרסקות המסוק (צילום: אנשים)
מאחור- דנקנר ברגעים שלאחר ההתרסקות, מלפנים- אנגלנדר מסייע בחילוץ | צילום: אנשים

מהתרסקות המסוק בה היה מעורב דנקנר (צילום: אנשים)
"אין ספק שזה היה נס בלתי נתפס" | צילום: אנשים

השבוע, חזר דנקנר לכותרות כשסולק ממסעדת "פרונטו" בטענה שהתנהג בגסות למלצרית. "ההשפלה כלפיה חצתה את הקו האדום" , טען השף דיוויד פרנקל והסביר את החלטתו לסלק את דנקנר ומשפחתו מהמסעדה.

"לא היה ולא נברא", הגיבה דנה דנקנר, בתו של נוחי. "אני יכולה להגיד לך שבתור מלצרית, אין מצב, אין מצב לזלזל במלצרית, זה אלף בית. זאת הייתה התנהגות שלא הולמת את המסעדה והשף, ובטח שלא מגיעה לנו". גם אבי בניהו, ששימש כיועץ מיוחד לדנקנר, הופתע מהפרשה: "אני מכיר את נוחי ואני יכול לקבוע שאין מצב שהוא עשה בלאגן במסעדה, ואין מצב שהוא התעלל במלצרית". אלדד יניב, ראש המכון לאחריות חברתית, בחר גם הוא להגיב על התקרית המדוברת: "דיוויד פרנקל פחדן, אם זה היה נוחי דנקנר של פעם והוא היה מתלונן על מנה, חצי מטבח היה יוצא החוצה".

נוחי דנקנר. ארכיון
צילום:

בעקבות הפרשה, רבים הרימו גבה ושאלו איך אדם שחייב 500 מיליון שקלים לבנקים ממשיך לאכול במסעדות יוקרה. "הוא חייב הרבה מאוד כסף, והוא חייב לצמצם את רמת החיים שלו", הסביר יניב, "הוא חייב לייצר נראות ציבורית של חיים יותר צנועים. אף אחד לא מצפה ממנו לאכול בפלאפל, אבל במסעדות יוקרה הוא לא יכול לאכול". בשיחה עם אביו של נוחי, יצחק דנקנר, הוא הגיב לטענות סביב אורח החיים של בנו: " זו שאלה קצת מרגיזה, זה לא משהו שצריך לבוא ולשאול כשיש לו אבא ויש לו תמיכה מכל הצדדים". גם בתו דנה, לא מצליחה להבין על מה המהומה: " אז הלכנו למסעדה וזה לא עכשיו אלפי שקלים. זה לא סוף העולם ואנחנו ממשיכים את חיינו, אנחנו לא בעוצר. אנחנו חיים את החיים, מנסים לפחות עד כמה שניתן. התחושות הן טובות ואני מאמינה באבא שלי מאוד. אני יודעת בדיוק מי הוא, סופר אופטימי וסופר חיובי והוא בטוח בעצמו".

"נתנו לו להרגיש כמו מלך, עד שבא הכישלון"

"אנחנו נדווח על רווחי שיא של קבוצת אי די בי", הבטיח דנקנר בזמנו אבל מאז מלך הכלכלה הישראלית, הספיק לאבד את הקונצרן המצליח שלו, ולהסתבך בחובות עתק. "הרבה מאוד חברות היו תחת שליטתו", הסביר יהודה שרוני, העורך הכלכלי של "מעריב" את הכוח שהינה בידיו של דנקנר, "ההשפעה שלו על מה שקורה במשק הישראלי הייתה מאוד ניכרת". גולן חזני, כתב בכיר ב"כלכליסט", נזכר גם הוא בתקופת תהילתו של דנקנר: "נתנו לו להרגיש כמו מלך והוא האמין בזה, עם ההצלחה הזאת באה גם כוחניות מסוימת וראוותנות, עד שבא הכישלון".

"אף אחד לא חזה שאי די בי תקרוס ובעצם תוך יום היא תאבד 90% מערכה", מתאר שרוני את ההפתעה במשק מנפילתו של דנקנר, "עכשיו הוא צריך להחזיר חובות לבנקים בהיקף של חצי מיליארד שקלים". אבל החובות העצומים לא מונעים מדנקנר להמשיך ליהנות מרמת החיים אליה התרגל. "הוא ממשיך לחיות כמו מלך", מסבירה העיתונאית עמליה דואק, "הוא גר בווילה בהרצליה פיתוח בשווי של 45 מיליון שקלים, הוא עדיין מתועד כמי שטס במחלקות עסקים ואוכל במסעדות יוקרה. לא האיש שהייתם חושבים שחייב חצי מיליארד שקל לבנקים".

החיים הטובים לא נגמרים במסעדות

"באוקטובר 2014 כשנוחי דנקנר תועד טס במחלקת עסקים, הייתה תכונה רבה מאוד", חשפה דואק את המעקב הצמוד של המערכת הבנקאית, "אמרו איך יכול להיות שאדם שחייב 500 מיליון שקל לבנקים הולך ומתנהג כאילו שום דבר לא קורה. לאחר מכן, אחת הדרישות של הבנקים מדנקנר הייתה להצניע את אורח החיים שלו".

"עדיין נמצאת לצידו המזכירה שלו מתקופת אי די בי", מפרט שרוני את ההרגלים שעדיין נשארו לדנקנר,  "ובגלל בעיה רפואית הוא עדיין נעזר בנהג". דנקנר ממשיך להתגורר בווילה המטופחת בהרצליה, שעומדת למכירה ועל פי המתווך מדובר בנכס מרשים למדי: "בית של 700 מטר בנוי על שני דונם, עם כל האבזורים, בריכה, סוויטות וכל מה שאפשר לחלום".

נוחי דנקנר (צילום: חדשות)
צילום: חדשות

העובדה כי דנקנר ממשיך להתגורר בביתו המפואר, למרות החובות הגדולים לבנקים, מצליחה לעורר תרעומת. "אנשים אחרים שחייבים כסף, זורקים אותם מהבית לרחוב", מגיב אלדד יניב על ההתנהלות התמוהה. גם בעיני ד"ר אלכס קומן, מרצה בכיר בפקולטה לניהול, היחס לו זוכה דנקנר הוא יוצא דופן: "אם אתה היית לוקח משכנתא של מיליון שקל לדירה, והיית נקלע לקשיים אז יש תהליך פשוט. לוקחים אותך בציציות ראשך. זורקים אותך לפח, מוכרים את הדירה ואם נשאר משהו אתה מקבל שנקל. ופה אנחנו מדברים על מישהו שיש לו חוב של 500 מיליון שקלים, והוא אומר לבנקים אני אבוא לקראתם ואצא מהבית בשלבים?!".

ובאשר לטיסותיו של דנקנר במחלקת עסקים, לדבריו של אלדד יניב, מדובר במותרות של ממש: "למה רובי ריבלין יכול לנסוע לנשיא ארה"ב ברכבת?, למה מנחם בגין היה יכול לנסוע לנשיא ארה"ב כשהוא משתרע במחלקת תיירים?". כתב המשפט של "גלובוס", חן מענית, סיכם את מצבו הנוכחי של דנקנר: "לפחות כלפי חוץ נוחי דנקנר נראה כמו איש עסקים גדול ולא כמו נאשם שירד מנכסיו".

"מי שמכיר את האיש יודע כמה קשה לחיות במצב שבו הוא חי היום"

"אדם שהתנהג בצורה שערורייתית, לקח כספים מאתנו והפסיד הון תועפות, מצפים לראות אותו מובס", הסביר ד"ר אלכס קומן את הסקרנות, סביב אורח החיים הנוכחי של דנקנר. "יש אנשים בחברה הישראלית שהיו רוצים לראות אותו בג'ונגלים באפריקה עם קופסת סרדינים, ויש כאלה שירצו לראות אותו גר בדירת שיכון בעכו ונוסע באוטובוס, ויש אנשים שהיו רוצים שיתאבד", סיפר יועצו לשעבר בניהו, "אני חושב שהוא בחר אחרת וזו זכותו, וצריך לתת לו לחיות ולהתמודד".

לפי גולן חזני, הכתב הבכיר ב"כלכליסט", התשובה היא חד משמעית כן: "מי שמכיר את האיש יודע כמה קשה לחיות במצב שבו הוא חי היום. הוא חיתן לאחרונה את הבת שלו, והחתונה לא הייתה בחוות רונית או יער בן שמן. הוא נוהג במכונית שכורה, והוא לא יוצא לחופשות של שבועיים שלושה באיי סיישל". גם לפי חברת המשפחה פרופ' ענת לבינשטיין, רמת החיים של דנקנר אכן השתנתה אבל לא באופן מהותי.

"התפיסה שלו היא כזאת", מסביר חזני, "אני יכולתי להכריז על פשיטת רגל והבנקים לא היו רואים שקל, במקום זה אמרתי שאני מוכן להחזיר את החובות שלי עד השקל האחרון. אני מחזיר מאות מיליונים שאני מקבץ מחברים וממשפחה, מגרד אותם בקושי אז תנו לי לחיות לנפש". 

"מעשית לאורך זמן אני מתקשה להאמין שהוא יצליח להחזיר את החוב"
כל מה שרציתם לדעת על נוחי דנקנר- הצצה (צילום: מתוך אנשים, שידורי קשת)
מתוך "אנשים" | צילום: מתוך אנשים, שידורי קשת

פרופ' ענת לבינשטיין, חברת המשפחה: "אני חושבת שזה נוגע בו, יש לו אופי רגיש והוא מאוד אוהב לשאת חן ומשתדל שיהיה טוב מסביב, ואם מישהו מוצא לנכון להגיד לו משהו לא נעים אני חושבת שזה לא כיף לו". ולשאלה האם מותר גם לצחוק על המצב, ענתה לבינשטיין: "בין חברים כן מדברים על זה, אם אני מגיעה מאוחר מהעבודה אז צוחקים: 'טוב שיש מישהו שמרוויח כסף'".

"יש לו סוג של אמביציה להוכיח לציבור שהוא מבין איפה הוא שגה ולנסות לשכנע שלא הייתה לו כוונת זדון, לכסות את החוב ולברוא את עצמו מחדש", מספר אבי בניהו. על ההסדר המדובר מול הבנקים, מסבירה עמליה דואק: "כבר שנתיים אומרים שההסדר של נוחי דנקנר מול הבנקים עומד להיחתם כל רגע, בשבועות האחרונים שוב הבנקים אומרים שההסדר לקראת סגירה. מהרגע שההסדר ייחתם, תוך 45 ימים הוא יצטרך לצאת מהבית בהרצליה, שיימכר והכסף יועבר לנושים".

הספק, לגבי היכולת של דנקנר באמת להחזיר את חובותיו לבנקים עד תום, גדול. "אני מניח שהבנקים לא יראו את 100% מהחוב", טוען חזני."מעשית לאורך זמן אני מתקשה להאמין שהוא יצליח להחזיר את החוב", מסביר יהודה שרוני.

אז חצי מיליארד שקל הוא כנראה לא יצליח להחזיר, אבל את הכבוד האבוד והמעמד החברתי הוא מקווה שכן. "יצא לי להיות בחתונה של ביתו", מספר בניהו, "אתה רואה שזה לא אדם שהמשק הישראלי עזב אותו. הפוך, היה שם מצעד תמיכה גדול מאוד", ומוסיף, "אני חושב שהקהילה העסקית עדיין מסתכלת עליו בהערכה, עם השגיאות והלקחים שהוא צריך להפיק. אני יודע שהם עדיין נפגישם איתו ומאזינים לו, ובבוא היום אולי ישובו לשתף איתו פעולה".

איש שניסים לא זרים לו

לאחר התרסקות המסוק ממנה ניצל בחודש שעבר, מקורביו מספרים כי ניסים לא זרים לדנקנר, שבמשך שנים רבות התייעץ עם רבנים ביניהם הרב יעקב איפרגן "הרנטגן", והרב יאשיהו פינטו. במסגרת חיבתו לעולם המיסטיקה, בחלק מהעסקאות הגדולות הוא בחר בסכומים המושפעים ממספרים "בעלי אופי מיסטי". בעבר הרחוק, סיפר דנקנר בשיחה פרטית שהוא רואה את עצמו כגלגול של האר"י הקדוש. "אני חשוב שהוא אדם מאמין באמת", מספר בניהו, "אבל הקשר שלו עם הרבנים הצטמצם לאחרונה".


אחרי שירד מנכסיו הקשר עם הרבנים ששימשו לא פעם כיועציו העסקיים רוחניים, פחות הדוק אבל ברמה האישית הוא נותר אדם מאמין. 
"הוא מניח תפילין כל בוקר ומתבטא בברוך ה' ותודה לאל", מתאר חזני את שגרתו של האיש שהנס האמיתי שהוא זקוק לו כעת, הוא זיכוי במשפט הפלילי המתנהל נגדו._OBJ

_OBJ

"ברמה האנושית זה סיפור עצוב"

בתקופה הקשה בחייו, כשהוא ממתין להכרעת בית המשפט שיקבע את גורלו האישי והעסקי, דנקנר מוצא נחמה במשפחתו. הוריו, זהבה ויצחק שמסייעים לו, ולימינו מתייבצים אשתו אורלי ושלושת ילדיהם רונה, עומר ודנה"אם נוחי דנקנר יואשם וייכנס לכלא, ייקח לו הרבה זמן אם בכלל לשקם את עצמו גם מבחינה ציבורית וגם מבחינה כספית", מסבירה עמליה דואק.

"ברור שזה מצב מדאיג, אבל אני חושבת שהוא מספיק בטוח בצדקתו שהאמת תצא לאור", מספרת פרופ' ענת לבינשטיין, חברת המשפחה. "אני חושבת שאורלי מעט יותר רגישה, אבל גם היא מאמינה ביכולות של נוחי ובצדקתו". "באופו אישי ברור שזאת טרגדיה כל בנאדם שמתמוטט מגבוה כזה", מתאר אלדד יניב את הפרשה שעברה על דנקנר, "ברמה האנושית זה סיפור עצוב".

הבן עומר שמונה לדירקטור בעיתון מעריב בגיל 26 מסתפק היום בג'וב פחות זוהר בחברת ייעוץ נדל"ן, והבת הצעירה דנה נשואה טרייה לבוגר הריאליטי טל אנגלנדר, מתפרנסת מעבודתה בתור מאפרת. שלושת הילדים לא ממש מתנזרים מחיים טובים, למרות התקופה הקשה, ממש כמו אבא
"אני חושבת שלילדים קשה", מספרת לבינשטיין, חברת המשפחה, "השינוי היה קשה לא במובן שהם הפסיקו לנסוע במטוס פרטי. לילדים זה היה קשה המובן של הפגיעה באבא שלהם, כי הם מעריצים את נוחי. "

ניר גונטג', עיתונאי במוסף הארץ שהצליח לתפוס את דנקנר לשיחת טלפון מפתיעה ושאל אותו מאיפה הכסף קיבל את התשובה: "אני מסתייע באנשים שמעריכים אותי ואוהבים אותי, וגם שמאמינים ביכולת שלי להשתקם". גונטג' שאל: "מה אתה חי על חשבון אחרים?", ודנקנר ענה: "כרגע במובן רב כן, בוודאי".

האיש שהיה מולטי מיליונר כל יכול חי עכשיו על חשבון. "אם תשאל היום את נוחי דנקנר איפה תהיה עוד חמש שנים, סביר להניח שהוא ומקורביו יגידו שהוא יחזיר עד אחרון השקלים שהוא חייב ויחזור להיות איש חזק במשק", אומרת דואק ומטילה ספק. לעומת זאת, אבי בניהו רואה כיצד בחלוף הפרשה והחזרת החובות, יצליח דנקנר לברוא את עצמו מחדש. 

הכתבה המלאה על האיש שהפך ממולטי מיליונר לנושא אחד החובות הגדולים במדינה, תשודר בשבת ב-19:15 ב"אנשים".

"אנשים"- שבת ב-19:15