דרמת המתח "השוטרים" חזרה לעונה חדשה בערוץ 12 ואיתה ראובן פרץ, מהדמויות האהובות בסדרה, אותו מגלם השחקן דני שטג. בעונה הזאת יש לשוטר לשעבר שנזרק מהמשטרה וריצה עונש מאסר בכלא, מטרה אחת חשובה - לחזור לשורות המשטרה. במקביל, הוא גם פוגש ומתאהב בדמות חדשה עם פוטנציאל רומנטי עבורו.

הפריצה הגדולה של שטג נרשמה כששיחק בתפקיד הראשי בסדרת הדרמה "הפוך". כבר אז, כששיחק בחור צעיר שגר בתל אביב של שנות התשעים, החל בסתר בתהליך חזרה בתשובה. אמש (שני) ב"אנשים" סיפר שטג לפז שוורץ כי: "ב'הפוך' כבר התפללתי והייתי גם שליח ציבור. התחלתי לשמור שבת".

שטג, שלא ידע איך השינוי המשמעותי בחייו יתקבל על ידי חבריו לתעשייה, שמר את זה בסוד מפני כולם: "אף אחד לא ידע. אי אפשר היה לגלות את זה. הייתי הולך לפינת המים, מוזג מים, מסתכל אם יש מישהו מאחוריי, מברך ושותה".

איך הסוד יצא החוצה?
"עשו עליי כתבה גדולה ששם החלטתי לפתוח - ופתאום ישר הרגשתי את זה, וואו".

נסגרות דלתות?
"כן. תוך יום-יומיים התחלתי להרגיש את זה. פתאום אין זרימה. מה קורה? למה? זה נמשך הרבה שנים. היו תקופות קשות, גם כלכלית".

במשך שנים מצא שטג מפלט בפרסומות ובהפקות למגזר הדתי. "השוטרים" החזירה אותו ללב הפריים טיים. "לא רצו אותי בהתחלה", חשף שטג, "עברו על כל השחקנים בגיל שלי פחות או יותר. הבמאי רותם שמי אמר: 'אני לא מוצא את ראובן'. המלהקת אמרה: 'שמע, יש מישהו שעשה אצלי אודישן לפני כמה חודשים, אולי תראה אותו'. כשהוא ראה אותי אמר: 'זה ראובן'. אני מאוד מבסוט על התפקיד הזה".

במקביל לקריירת המשחק, שטג מתפקד ב-20 השנים האחרונות כגבאי בבית הכנסת הגר"א בתל אביב. "הרב שהיה פה היה מאוד זקן. חצי שנה לפני שנפטר, הוא אסף את כולם והכריז באופן רשמי שאני הממשיך שלו, המחליף שלו", נזכר שטג, "יש כאלה שקוראים לי רבי דניאל, אבל אני עוד לומד. מה שאני יכול לתת, אני נותן".

שטג על הוויכוח סביב הגרעינים התורניים בת"א (צילום: מתוך "אנשים", קשת 12)
"כבר התרגלו לזה". שטג על להיות מפורסם בבית הכנסת | צילום: מתוך "אנשים", קשת 12

מה בתחום האחריות שלך כגבאי?
"לאסוף כספים ולהיות אחראי על החשבונות, כמו תשלומי המים והחשמל".

יודעים בבית הכנסת שאתה שחקן מפורסם?
"בטח, אבל הם כבר התרגלו לזה".

מה דעתך על הוויכוח סביב הישיבות והגרעינים התורניים שמתמקמים דווקא בתל אביב?
"אנחנו לא יוצאים לרחובות ואומרים: חבר'ה, בואו תניחו תפילין. אין לי שאיפה להחזיר אותך בתשובה, זה עניין שלך. גם להם אין עניין בזה".

וכשמוחקים את פני הנשים בשלטי חוצות?
"זה נורא. לפי התורה, זה נורא. בעיניי, זה כמו למחוק את שם הקדוש ברוך הוא. מה אתה מוחק את הבן אדם?".

בחזרות למחזמר החדש "מברוכ" בהפקת דורון מור, בו משחק שטג לצד אילנית לוי, תיאר המפיק: "דני התקשר אליי ואמר: 'דורון, אני רוצה לבקש ממך משהו. זה תפקיד רומנטי, אבל אני שומר נגיעה'. זה אולי פוגע טיפה בסצנה ובהצגה, אבל בגלל שדני שחקן מדהים, חבר ואח - מיד אמרתי כן". לדברי שטג, "הבטחתי לו שזה יעבוד, שסיפור האהבה שיש שם יעבור". אילנית חיזקה: "דתיים מתאהבים מבלי לגעת אחד בשנייה בכלל בהתחלה. אפשר להעביר את ההתאהבות".

שטג נולד ב-1966 בעיר התחתית חיפה. הוריו היו ניצולי שואה ולו אחות המבוגרת ממנו בתשע שנים. כשהיה בן שנתיים נהג פגע במכונית שבה נסעה המשפחה, מה שהתברר לאחר מכן כפיגוע. אביו נהרג במקום.

"נפצעתי. עד היום יש לי צלקת", תיאר שטג, "אמא ואחותי עברו ניתוחים בראש וברגל. לאחותי יש עד היום ברזלים ברגליים. אמא שלי הייתה מאוד מתוחה. היא גם עברה את השואה וגם התאלמנה בגיל 32".

המתח הזה בא לידי ביטוי גם כלפיכם בבית?
"היו דברים שאני לא רוצה לדבר עליהם. בכל פעם הייתה משמרת אחרת במשפחה לטפל בי. כולם ניצולי שואה, תמיד דיכאון. היו לי חברים, ראיתי את ישראל, וכשראיתי את המשפחה מהצד חשבתי: למה הם סוגרים את התריסים כל היום? למה יש להם מעל הארון מלא קופסאות קוטג' ריקות? אתה מזהה שזו שריטה".

איך היית כנער?
"הייתי בן אדם שקנה את מקום המחייה שלו דרך מכות. הייתי הכי חזק בכיתה. בכיתה י"א המחנכת הציעה לאמא שלי שאהיה מחלק תה. אמא שאלה: 'מה אתה אומר?'. מורה אצלה זה פולין, זו דרגה אחת מעל בני אדם. אבל אז נפתחה מגמת התיאטרון. זה הציל אותי. פתאום גיליתי שיש משהו שאני טוב בו בחיים".

שטג על הוויכוח סביב הגרעינים התורניים בת"א (צילום: מתוך "אנשים", קשת 12)
הוא לא האמין שיהיו זוג, אבל בסוף התאהב. דני שטג וזוגתו ענת | צילום: מתוך "אנשים", קשת 12

שטג הכניס את מצלמות "אנשים" אל ביתו שבנווה צדק, שם הוא מתגורר עם אשתו ענת, מעצבת פנים חילונית, ושלושת ילדיהם. "דניאל היה החבר הכי טוב של אחי הגדול", נזכרה ענת כיצד הכירו השניים, "הייתי ילדה בת תשע והוא נער פוחז בן 16. בכל פעם שהיה נכנס, הייתי בוהה בו. נדלקתי עליו. ילדה, אבל נדלקתי חזק".

התאהבת?
"לגמרי. כשהייתי בת 12 היה לנו טיול לכותל ושמתי פתק: אלוהים, תעשה שאני אתחתן עם דן שטג".

בהתחלה, שטג לא היה מוכן לשמוע מהרעיון: "אמרתי לה: אין מצב שאהיה איתך. את אחות של חבר שלי, ועוד קטנה. מה פתאום? הייתי בן 19, בצבא, והיא בת 12. אין מצב". אלא שהשנים חלפו ושטג התאהב. לדברי ענת, "כשהייתי בת 17 וסיימתי את הבגרויות עברתי לגור פה, ומאז היינו ביחד. היו עליות וירידות. הוא חזר בתשובה, אני לא. הוא היה הולך לבית הכנסת ואני עם הילדים לים. קיבלתי מבורא עולם את כל החבילה".