כשמדובר בשדרן הרדיו אליקו כהן, אם יש דבר אחד שאי אפשר לערער עליו, זה שהוא אוהב לשחות נגד הזרם. בין אם בחיים המקצועיים שלו כאחד האנשים המשפיעים ביותר בז'אנר של המוזיקה המזרחית שבמידה מסוימת אף סלל את הדרך שלה ישירות אל המיינסטרים, ובין אם זה בחיים האישיים שלו ובעיקר בסערה המדוברת האחרונה על בת הזוג שקטנה ממנו ב-27 שנה. אמש, בריאיון ל"אנשים", הוא שיתף על הילדות בצל אביו החולה, הרגע שבו עשה את המעבר מטניס למוזיקה, והזוגיות המפתיעה שמעוררת לא מעט רעש סביבו בתקופה האחרונה.

את הריאיון שלו בחר אליקו להתחיל במקום שבו בילה שעות על גבי שעות בתור ילד, מגרש הטניס. 30 שנה שהוא לא היה על המגרש, אבל כנראה שזה כמו לרכוב על אופניים, כי על פי החבטות נראה שהוא חזר לעניינים מאוד מהר. כבר בגיל שש אליקו היה תופס את קו 44 מבת ים ליפו לבדו, כמעט בכל יום ומגיע להתאמן אחרי בית הספר. היום, נראה שהוא מודע לעובדה שיש אנשים שמסתכלים עליו משחק טניס ומרגישים קצת מופתעים. "אם אתה מייצג סממן מזרחי כביכול, או מתעסק במוזיקה מזרחית, אז אין סיכוי שיראו אותך בפסטיגל ג'אז. או שתשחק טניס כי זה 'הספורט הלבן'. אז נכון בקבוצה ששיחקתי היו פחות מזרחים ויותר רוסים ואשכנזים. אבל אותי זה לא עניין".

אליקו במגרש הטניס (צילום: מתוך "אנשים", קשת 12)
"כאילו אם אתה מייצג סממן מזרחי אין סיכוי שתשחק טניס" | צילום: מתוך "אנשים", קשת 12

הילדות בצל מחלת אביו ותחילת דרכו המוזיקלית

אליקו (45), נולד בבת ים, למרים ורפי כהן. הוא היה ילד ביישן שלמד אלקטרוניקה ושיחק טניס. במשך שנים ארוכות התמודד אביו עם מחלת הסרטן, ואמו נאלצה לעבוד לעיתים בשלוש עבודות כדי להצליח ולפרנס את הבית. כשהוא חוזר אל השכונה בה גדל, הוא נזכר בילדות לא פשוטה בכלל. "זאת שכונת עמידר, פה גדלתי. לפני 30 שנה זו הייתה שכונה די בעייתית. היו פה יריות, סמים, עבריינות. אז הדבר האחרון שאתה רוצה זה להיות פה ברחובות. מתחיל הבוקר אתה נוסע ללימודים, מהלימודים הביתה, מהבית לטניס ובסופי שבוע לבית כנסת. לא ירדתי לשחק בשכונה אף פעם".

אליקו בצעירותו (צילום: מתוך "אנשים", קשת 12)
"זו הייתה ילדות מצוינת. שאין בה יותר מידי, אבל יש בה הכל" | צילום: מתוך "אנשים", קשת 12

"זה היה בית שהיה בו אבא חולה. אסור היה להפריע, היה המון שקט, הוא היה בטיפולים. זה בית שחי את המחלה".

 

זאת הייתה ילדות טובה?
"הייתה ילדות מצוינת. שאין בה יותר מידי, אבל יש בה הכל. היית יכול להתרגש מלנסוע לפארק ולאכול תפוח, מללכת פעם במאה שנה לסופרלנד או ללונה פארק בתל אביב. זה היה משהו אחר, זה לא מה שיש היום ולי זה עדיין קסום. אם עוברת עליי תקופה לא פשוטה המקום היחיד שאני בא להירגע בו זה פה".

בבית ילדותו חיכתה לו אמא מרים, עם אוכל פרסי מנחם. "אמא שלי בחיים לא הצטלמה. זו פעם ראשונה". מרים מספרת בהתרגשות על הבית המיוחד בו אליקו גדל: "הבית הזה תמיד היה מלא באורחים. אנחנו אוהבים לארח, לעשות, לבשל. עד עכשיו הבית מלא". אבל כשהשדרן נזכר בילדות עם אמו, עולים לו דברים מעט שונים: "היא עבדה כל השנים ועבדה קשה. שלוש עבודות ביום ואני אחריה. בזמן שחברים שלי מטיילים בעולם או קונים בגדים, אני איתה בעבודות במשק בית בניקיונות. בזמן שבבת ים אנשים בילו, אני ניקיתי איתה את בנק איגוד ברחוב בלפור. זה היה בית שהיה בו אבא חולה. אסור היה להפריע, היה המון שקט, הוא היה בטיפולים. זה בית שחי את המחלה".

כילד זה הרגיז אותך שלא היה לך את כל הדברים האלו?
"לא. לא הייתה לי אפילו חצי שנייה של קנאה על למה יש למישהו אחר ולי אין. כי הרגיש לי שיש לי את כל מה שצריך. זו הייתה המציאות שלי וככה קיבלתי אותה".

לאורך שנות ילדותו כשאביו היה חולה, הטניס הייתה הבריחה העיקרית שלו. אבל בשלב מסוים במהלך השבעה, הוא החליט לתלות את המחבט ולשנות כיוון באופן דרסטי. "באתי לאמא שלי תוך כדי השבעה וביקשתי ממנה שתקנה לי ציוד של די-ג'יי. החלטתי שאני רוצה להתעסק במוזיקה. לא יודע למה או איך, אבל לטניס לא חזרתי".

בשנים הראשונות לאחר שאמו קנתה לו את הציוד, הוא עבד כמתקלט במסיבות יום הולדת, עד שיום אחד שמע על משרה פנויה של מגיש רדיו בגלי הים התיכון. לאחר הצבא הוא החל לעבוד כעוזר הפקה ברדיו לב המדינה, וכמתנה לכבוד יום הולדתו ה-22, החליט מנכ''ל התחנה דאז לתת לו להנחות תוכנית משלו. "רציתי לנגן מוזיקה מזרחית שידעתי שיש לה קהל גדול והיא לא מקבלת בית. המיקרופון היה פתוח כל הזמן אז הייתי רוקד בשידור, אוכל בשידור ושר. הייתי יכול להשמיע שיר של אותו זמר עשר פעמים בשידור".

מה היה נהוג אז ברדיו בשאר המקומות?
"הכול היה מאוד שבלוני. זמר שהוא לא באמת מוכר או עם להיט גדול אין סיכוי שמישהו ילחץ עליו את הפליי. דווקא שם אני התרגשתי פי כמה כי לנגן את כל מה שכולם מנגנים זה נחמד. אבל אני רציתי לנגן את מה שאנשים לא מנגנים".

בשנת 2009 פרץ רז חדד עם השיר "תודה לך", ביחד איתו פרץ לתודעה גם אליקו כמי שדחף את השיר והשמיע אותו שוב ושוב. "פה הייתה הפעם הראשונה שהתקשורת מתייחסת אליי ולתוכנית ואני מבין שכוכב אנונימי פורץ בענק. ומאז באו משה פרץ, דודו אהרון ומאור אדרי. יש פה שמות שאני שיניתי להם את החיים".

היה זלזול במוזיקה הזאת כשהתחלת?
"כן ברור. היה זלזול במוזיקה, בי, בתוכנית, באומנות ובטקסטים. הקהל המזרחי שהיה צמא לקבל את הדבר הזה, אין סיבה שלא ייתנו לו ועובדה למה שקרה פה. המוזיקה שהייתה פעם בשוליים היום היא במיינסטרים. זאת המוזיקה הכי מצליחה בישראל".

"זמר שהוא לא באמת מוכר או עם להיט גדול אין סיכוי שמישהו ילחץ עליו את הפליי"

ולך יש חלק בזה?
"אתה שואל אותי אם אני אגיד את זה על עצמי? אני לא יכול. אבל אתה יודע, זה שלושים שנה".

למרות ההשפעה העצומה שלו על הזמרים המזרחיים והזמר המזרחי, הנושא שדובר עליו בתקופה האחרונה הכי הרבה בהקשר של אליקו, הוא מערכת היחסים המפתיעה במיוחד עם לירז ארז. בת זוגו בת ה-18 של השדרן. אך לא נראה שהתגובות מבחוץ כל כך משפיעות על השיקולים או על מערכת היחסים בין השניים. "היא בחורה מהממת. אהבה ענקית. באמת ענקית. בחורה מיוחדת, סופר אינטליגנטית, סופר חכמה".

אליקו ובת הזוג הצעירה ממנו ב-27 שנים (צילום: מתוך "אנשים", קשת 12)
"עזרתי לה בחנייה ומשם הכל היסטוריה" | צילום: מתוך "אנשים", קשת 12

איך הכרתם?
"נפגשנו מתחת לעבודה שלה. הייתה לה קצת בעיה עם החניה, הגשתי עזרה, ומשם הכול היסטוריה. היא לא ידעה מי אני אפילו".

איך הדבר הזה הפך להיות רומנטי?
"אני אשאיר את הרגע הזה לנו".