עשרות עצי אלון עתיקים שעמדו שנים ארוכות לצדי כביש 75, יועתקו לביתם החדש, עשרות עצים מונפים באוויר, חלקם בני עשרות ואף מאות שנים, הם לא מראה שרואים מדי יום. קרן קימת לישראל בשיתוף החברה הלאומית לדרכים, מוציאה לפועל את פרויקט העתקת עצי האלון התבור שעמדו לצדי כביש 75 משך עשרות ומאות שנים, עקב העבודות להרחבת הכביש המבוצעות בימים אלו.

העתקת העצים שלצד הכביש מבוצעת בשיטה מיוחדת לפיה מוחדרת לקרקע מערכת צינורות מתכת היוצרת רפסודה מתחת לרוב שורשי העץ טרם הנפתו באוויר. משקלו הממוצע של כל עץ הוא 50 טון ויתרונה של השיטה היא בשיעורי הצלחה גבוהים של קליטת העצים לאחר העתקתם. עד כה שימשה השיטה להעתקת עצים בודדים וזוהי הפעם הראשונה שהשיטה מיושמת בהיקף נרחב.

העתקת העצים מבוצעת בליווי צמוד של אדריכל נוף, אגרונום ועוד נציגי קק"ל. לביצוע העבודה קדם סקר מקיף ובחינת חלופות בכדי להגיע לשימור מרבי של עצים ובמיוחד עצי אלון תבור. במטרה לשמור על עצים שאין אפשרות להעתיקם מתוך חשש שמא לא ייקלטו בסביבתם החדשה, הוסט חלק מנתיב הנסיעה המתוכנן ולצידו ייבנו קירות הגנה לעצים.

להעתקת עצי אלון התבור יש חלון הזדמנויות קטן – העונה המיטבית לתחילת התהליך נמצאת בין החודשים ינואר לפברואר ושתילתם מחדש תסתיים עד החורף הקרוב.
מהלך דומה של העתקת עצים בוצע לפני כשנתיים בפרויקט מחלף המוביל, במהלכו הועתקו בהצלחה עצי אלון תבור בוגרים באותה השיטה. לצד עצי האלון תבור, יועתקו בפרויקט הנוכחי גם עצי זית וחרוב.

רקע להעתקת עצים:

עין צור, ירושלים
עין צור-החברה להגנת הטבע,מבט על עצים

העתקת עץ היא תורה שלמה. בדרך כלל מעתיקים עצים רחבי עלים - אלונים, חרובים ועצי זית.

אם העץ אינו גדול במיוחד, מעתיקים אותו בנוהל שנקרא "העתקה חפוזה", תחת פיקוח של איש מקצוע מורשה. לפני ההעתקה גוזמים את העץ בצורה חריפה, אחר כך עוקרים אותו בדחפור ושותלים אותו בביתו החדש.

כאשר מדובר בעץ גדול, העניינים הרבה יותר מורכבים. עץ גדול אי אפשר להעתיק העתקה חפוזה, משום שהוא לא יישאר בחיים. תהליך ההעתקה של עץ גדול נמשך בערך שנה. במהלך השנה הזו מנתקים את מערכת השורשים של העץ ומכינים אותו לקראת ההעתקה.  

ההעתקה דורשת ציוד כבד. עץ גדול, כשמנתקים אותו עם מערכת השורשים שלו והאדמה שמסביבו, עשוי לשקול יותר מ-30 טון. העבודה ממשיכה גם אחרי השתילה מחדש. צריך לדאוג לתנאים מתאימים וגם להשקיה כדי שהעץ ייקלט.  

לפעמים ההעתקה נעשית כדי להציל עץ נדיר. ברחובות צמח ליד מסילת הרכבת עץ בשם שיטת הנילוס. זהו הפרט היחיד של העץ הזה בישראל כולה. בשנת 1999 הרחיבו את מסילת הברזל. היערן של קק"ל הכיר את העץ ודאג להציל אותו ולהעתיק אותו מהמסילה. מי שרוצה לראות את שיטת הנילוס היחידה בישראל, מוזמן לגבעת הקיבוצים ברחובות.  

שמירת הטבע והנוף בישראל היא עניין מורכב. אנחנו נלחמים על כל טיפת מים בנחלים, על כל דיונת חול, על כל כלנית ורקפת. ככה זה כשחיים באחת המדינות הצפופות ביותר בעולם.

כמובן, לפעמים אין ברירה וחייבים לבנות בית ולהרחיב כביש. ברחבי ישראל מתנהלות עבודות סלילה אדירות. לא פעם הרחבת הכבישים מאיימת על אינספור עצים רבי-שנים וגדולי ממדים.
הדבר הכי פשוט והכי זול לעשותו הוא לכרות את העץ וגמרנו. זה, כמובן, זלזול ופגיעה חמורה בטבע. כל עץ הוא פועל חרוץ בבית החרושת של הטבע. לעצים יש השפעה עצומה על היופי של הסביבה. התועלת שלהם עצומה. הם מטהרים את האוויר, סופחים גזי חממה ומייצרים את החמצן שאנחנו נושמים. עצים גם מעשירים את המגוון הביולוגי ומספקים מזון ומחסה לבעלי חיים רבים.

כריתת עצים ללא אישור היא עבירה פלילית. מלבד זאת, פגיעה בעצים היא גם ביטוי של חוסר תרבות משווע. חובה עלינו לעשות כל שאפשר כדי להגן על כל עץ ועץ. ואם אי אפשר להגן על כל עץ ממש, אנחנו מחויבים להגן לפחות על העצים הבוגרים.

עץ בוגר, על פי החוק, הוא עץ שקוטר הגזע שלו 10 סנטימטרים וגובה הנוף שלו עולה על שני מטרים. עצים כאלה הם בני עשרות שנים ולפעמים גם בני מאות שנים.

קרן קימת לישראל מקפידה שעבודות הפיתוח לא יפגעו בעצים בוגרים. אם אין ברירה, וחייבים לפתח את המקום שבו נמצא עץ בוגר, קק"ל דואגת שהעץ יועתק למקום בטוח. העץ יעבור דירה, אבל יישאר בחיים.

>> מה עושים ביחידת הטפסנים של קק"ל?