טוביה קוזלובסקי, לימים צפיר, נולד ב-1945 בשכונת פלורנטין בתל אביב למשה, בעל חנות מכולת וגולדה, עקרת בית, בן הזקונים ולו אח ואחות גדולים. אחרי שצפה במרלון ברנדון וצ'רלי צ'אפלין על מסך הקולנוע, חלם להיות שחקן. "אמא שלי נורא לא רצתה שאני אהיה שחקן", הוא מספר, "עד סוף ימיה היא לא קיבלה את זה. היא נפטרה בגיל 91 ועוד שהייתה בסוף שנות ה-80 שלה היא הייתה דוחפת לי 20 שקל שיהיה לי כסף".

בכיתה ו' הכיר את יעל בקלרוט ובתיכון הפכו לבני זוג. כשהיו בני 20 התחתנו, ומאז ועד היום עברו 47 שנים. "ההורים שלי ממש לא רצו שאני אתחתן איתו. בן של מכולתניק", מספרת יעל. "החזרתי אותה יום אחד הביתה זה היה 11 בלילה, אז אבא שלה התחבא ואיך שהוא ראה שאנחנו חוזרים מאוחר הוא רץ אליי עם מקל. היה לי מזל שהייתי טוב בריצות קצרות" נזכר צפיר.

את תחילת דרכו המקצועית עשה בלהקת הנח"ל, אליה הגיע אחרי שעבר אודישן אצל יוסי בנאי ושירת לצדם של שלום חנוך, ששי קשת ושולה חן. למרות שהיה כוכב בלהקה, בתום השרות חווה קשיי פרנסה, וכדי להשלים הכנסה עבד כמורה פרטי במתמטיקה. הפריצה הגדולה הגיעה ב-1974 כשצפיר לוהק לתכנית הסאטירה "ניקוי ראש" בערוץ הראשון. התוכנית הפכה אותו לכוכב והקריירה המריאה. למשך כשלושה עשורים נחשב לחקיין של המדינה ובנוסף רשם הופעות קולנועיות בלתי נשכחות בסרטים מיתולוגיים.

כמה שנים לאחר העלייה לאוויר של הערוץ השני, צפיר איבד בהדרגה ממעמדו לטובת כוכבים חדשים. "כשאני לא משחק אני יכול לפול לכל מיני מלכודות של דכאון כי אני מרגיש שאני ריק", הוא מסביר, " טוביה צפיר המותג יותר חשוב מטוביה האמיתי ואם האחד לא קיים גם השני לא. זה היה בשבילי חזות הכל ושזה לא הצליח אני התרסקתי". לצד המשבר המקצועי פיתח צפיר הרגל הרסני והתמכר להימורים.

הצרות נמשכו, ולבסוף, הלחץ הכריע את צפיר. במהלך צילומי הסדרה טלנובלה בע"מ תקף שני אנשים צוות ואיים על עובדים נוספים. במסגרת הסדר טיעון בבית משפט השלום הורשע בתקיפה ואיומים ללא רישום פלילי ונגזרו עליו 120 שעות של עבודות שירות. "זה היה מין איבוד שליטה שקורה בחיים, טוב שהוא קרה רק פעם אחת והוא לא יקרה יותר", הוא מבטיח.

כניסתו של צפיר לעולם הילדים החלה ב-1996, אז החליט לעשות שינוי מקצועי והופיע המחזמר "ספר הג'ונגל" לצד תום אבני. המחזמר הצליח מאוד ועולם הילדים נפתח בפני צפיר. אחרי שנתיים המציא דמות חדשה – "סבא טוביה" – שהפכה מאוד פופולארית בקרב ילדי ישראל. "אני חייב להגיד לך שבתוך הנישה הזו אני מצאתי מכרה זהב – הקהל. הילדים באים אלייך עם עיניים כאלו – אני מרגיש אלביס פרסלי", הוא אומר בחיוך. לפני שנתיים חזר גם לעולם המבוגרים שלוהק לסדרה "סברי מרנן" לאחד התפקידים הראשיים. החודש ישוב למסך עם העונה השנייה של הסדרה. 

אנשים, ראשון-שלישי, 18:50