לפני כ-16 שנים הושבעה דורית בייניש כשופטת עליונה "היא יודעת להיות מקסימה. כשהיא רוצה היא יכולה להמיס קרחון" מודה נעמי לויצקי, מחברת הספר "העליונים". "אם היא איבדה בך עניין, אז היא מאוד מצטננת" מוסיפה.

היא הייתה המינוי הראשון של אהרון ברק וכבר אז היה ברור שתירש אותו כנשיאה. ספק אם האמינה אז כמה לחץ יופעל עליה מצד הפוליטיקאים כמו בשבועות האחרונים. הפוליטיקאים מבקשים להתערב, לחוקק ולחדור את הקליקה של ברק את בייניש בעליון. "ישנו לחץ חיצוני שמופנה כלפי" מודה אהרון ברק, לשעבר נשיא בית המשפט העליון. "ואחרי הוא היה מופנה לדורית. אני משוכנע שזה מרגיז מאוד את דורית משום שעל המשמרת שלה זה נפל" הוסיף.

את מסדרונות הצדק מנהלים אנשים, וכשיש אנשים יש תככים. "הם בני אדם, ובני אדם עם יצרים, והרבה יצרים ובני אדם עם תחרות, עם קנאות ושנאות ודעות קדומות", מספרת נעמי לויצקי.

ארבעה גיבורים עיקריים נלחמים פה. בפינה אחת נמצא שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן: "אני ממשילה את פרידמן לגדוד שריון" טוענת לויצקי. בפינה השניה נמצא שר המשפטים הנוכחי יעקב נאמן "נאמן זה היחידות המיוחדות, הם במחילות מתחת לקרקע" טוענת לויצקי. השניים דחפו לכך שבית המשפט העליון יאבד מכוחו.

בזירה השמאלית נמצא הנשיא בדימוס אהרון ברק שהיה האיש שמינה את בייניש, ואת דורית בייניש עצמה שהייתה אמורה להמשיך את דרכו. המלחמה הזו התנקזה לוועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת שדנה במינוי שופטים. מצד השופטים פעלו חברי הכנסת מהשמאל - זהבה גלאון וניצן הורוביץ. יושב ראש הוועדה, דויד רותם מישראל ביתינו הימני שתמך בדעה של שר המשפטים. הטענות העיקריות של הפוליטיקאים הם האם בית המשפט העליון מתערב יותר מידי, מדוע אין שופטים ימניים בבית המשפט העליון, מדוע אין שופטים ממוצא מזרחי והאם בייניש היא בכלל הכתובת לבעיה.

"היא השמש ומסביבה לווינים"

דורית בייניש נולדה בשנת 1942 בתל אביב. את בעלה יחזקאל בייניש הכירה בצבא כשהיה נגן טרומבון צעיר. הוא הפך לעו"ד פרטי שנוקה מחדשות להעלמות מס. באוניברסיטה היא חוברת למתרגל צעיר שכדאי להיות איתו בקשר - אהרון ברק. ברק ממליץ שהיא תתמחה בפרקליטות והיא מתקדמת ומשתלטת: "כפרקליטת המדינה, היא שלטה בפרקליטות ביד רמה" מסבירה לויצקי. "היא הייתה השמש וסביבה הלווינים. הכל התנקז אליה"
לבייניש היה תפקיד מרכזי בחקירת פרשת קו 300. היא דרשה לחקור את אנשי השב"כ שטייחו והם לחצו בכל הכוח שתתעסק בענייניה. פתאום גם מתפרסמות עליה ידיעות על רומן לכאורה. "ראיתי אותה נתונה בלחץ אישי מאוד חזק ואני חושבת שהיא עמדה בזה בצורה מעוררת כבוד", מספרת עו"ד טליה ששון, חברה לעבודה של דורית בייניש. למרות שחששה שלא תקבל את תפקיד הנשיאה, בשנת 2006 זה קרה.

כיום, אהרון ברק משמש כפה של בייניש שסירבה להתראיין לכתבה. מאז פרישתו הוא מרשה להגיב במקומות שבייניש לא יכולה, לפחות עד פברואר 2012 כשהיא תפרוש. "אני רוצה לברך אותה על הפרישה הקרובה שלה ולומר לה שיש חיים אחרי" מודה אהרון ברק.

אנשים, ימי רביעי וחמישי בשעה 18:50

>> אין לה רגע דל - ליא קניג חוגגת יום הולדת 82