מוזמביק

על תרבות האכילה וההשמנה של המערב כבר נשפכו ים של מילים. אין ילד שלא יודע שהדרך של השניצל או החביתה לצלחת עוברת דרך הכיריים. אבל לשני מיליארד אנשים שחיים ללא חשמל או גז, המושג כיריים לא ממש ברור מאליו. אחד המראות היותר שכיחים באפריקה הוא של מאות אנשים העומדים בצידי הדרך ומנסים למכור שקי פחם אשר משמשים למעלה משמונים אחוז מהמשפחות העירוניות עבור בישול המזון. הנזק שגורם הפחם ידוע, שאיפת העשן שנוצר בעת הבישול דומה לאפקט שנוצר מעישון שתי חפיסות סיגריות מדי יום, וגורם לתמותה של קרוב לשני מיליון איש מדי שנה. ביל רסטריק, אנגלי שעשה קריירה בקרן השקעות מוצלחת, התוודע לאורך החיים האפריקאי כשניהל את אחד הפרויקטים החקלאיים שלו ביבשת. לאחר שנחשף לבישול המקומי באמצעות פחם, החליט להקים בשיתוף ממשלת מוזמביק את הפרויקט CleanStar Mozambique, מפעל לייצור דלק בישול על בסיס האתנול, שנחשב לדלק ירוק ומסתמן כפתרון עתידי להחלפת הנפט המזהם. התחליף הזה עשוי להביא למגדלי התירס, הסוכר ויתר הצמחים שממנו מופק האתנול מעמד ממנו נהנים היום השיחים הסעודים. ההצלחה של הפרויקט היא חסרת תקדים. המפעל מייצר כ-2 מיליון ליטר דלק בישול נקי שנמכר יחד עם כיריים מותאמות, ואם לא די בכך, גם העלות זולה יותר מפחם. אז הרווח הוא משולש – גם כספי, גם בריאותי וגם סביבתי. וכאן נכנסת הפוליטיקה, יצרני הפחם מאשימים את הממשל בכך שהוא נותן יד בפגיעה בעסקיהם עקב מעבר לתחליף ידידותי לסביבה. המפעל במוזמביק זכה לפני מספר חודשים בפרס היוקרתי שמעניק האום לעסקים שעובדים באופן מיוחד על מנת לשמור על הסביבה. עם כל הסטארט-אפים שעוסקים בהפקת דלק מסויה או עצות, תשקלו אולי לאגור גם את המים של שלולית החורף, מסתבר שטמון בהם זהב שחור.  

 

טוני בלייר

טוני בלייר החליט שבמקום להיות חבר כבוד במועדון ה"לשעברים", לצד נשיאים וראשי ממשלה בדימוס, להקדיש את הזמן שהתפנה לו לשמירת הסביבה. קבוצת האקלים שהקים בלייר הוא ארגון ללא מטרות רווח ששם לו למטרה להביא להסכם מקיף בין מעצמות העולם, ובמקום רק לדבר על התחממות כדור הארץ, להתחיל וגם לעשות משהו. הכלכלן הראשי של סוכנות האנרגיה הבינלאומית טוען, שאם נמשיך כאילו בעסקים כרגיל, הטמפרטורות צפויות לעלות ב-6 מעלות וכדור הארץ יהיה מקום בלתי נסבל לחיות בו. כמובן שיש גם מדענים שחושבים שהמצב חמור, אבל פחות, ובלייר שכבר למוד ניסיון מחוסר המעש של פוליטיקאים, מחליט לגייס למאבק נגד ההתחממות את עולם העסקים. שם פחות מדברים ויותר עושים. הסיפור האמיתי מאחורי חוסר היכולת להגיע להסכמות בדבר הפחת גזי החממה, נעוץ באינטרסים ציניים כלכליים של כל מדינות המערב, אבל גם להודו וסין יש מקום של כבוד מפוקפק. סין רוצה לכבוש את פסגת הפירמידה של הכלכלה העולמית והיא בונה 1300 תחנות כוח חדשות שיצטרפו למאות שכבר מזהמות בשריפת פחם. אגב, הנשיא הסיני הבריז לאובאמה בוועידת קופנהגן האחרונה, ובמקומו שלח את סגן שר החוץ – מעליב משהו. מבחינת סין, עם כל הכבוד להתחממות האקלים ושמירה על עולם ירוק אותה מעניינת צמיחת הכלכלה שלהם ודולרים ירוקים. גם הודו לא נכנעת לתכתיבי המערב לשינוי המדיניות הסביבתית, אבל לזכותה יאמר שהיא מובילה חקיקה משלה, וגם זה משהו. אז טוני בלייר, פוליטיקאי מוערך ובעל קשרים, רותם קשרים בכל העולם ובאמצעותם מצליח להניע חברות ענק ותאגידים בינלאומיים להחליף את הטכנולוגיות שלהם בכאלה ידידותיות יותר ומזהמות פחות. ואולי נצליח גם בזכותו לשיר יום אחד "איזה אחלה עולם", ולדעת שהוא אכן כזה. זכרו, שאנשים לא נולדים ירוקים, הם בוחרים להיות כאלה.

שוג'י נאקמורה - ממציא נורת הלד

מי המציא את הטלפון כולם יודעים, וגם מי המציא את החשמל, אבל על שוג'י נאקמורה בטוח שלא שמעתם. הוא לא זמר ולא שחקן, ולא פוליטיקאי או איש עסקים. נאקמורה הוא מהנדס יפני שהמציא את נורת הלד, אותה נורה חסכונית שעשתה מהפכה בצריכת האנרגיה. כמהנדס פיתוח בחברת אלקטרוניקה הצליח נאקמורה להגיע לאותה המצאה מבריקה הנקראת לד. עם הרעיון וההצלחה הלך למנהליו וביקש אחוזים מההכנסות – כמובן שהוא גם קיבל. 20 אלף ין, שהיו שווים אז 180 דולר. לא לא, לא התבלבלנו, זה מה שהוא קיבל. בינתיים ההמצאה שלו הובילה למהפכה עולמית של ממש בתחום החיסכון בחשמל, והכניסה הון עתק לתאגיד היפני. נאקמורה המתוסכל החליט שהוא לא יהיה חלק מאותם פראיירים שאם לא מתים אז מתחלפים, ופנה לבית המשפט היפני שיפסוק בעניין. בית המשפט קיבל את טיעוניו והורה לחברה להגדיל את הפיצויים לנאקמורה פי מיליון. במקום 184 דולר, יקבל 184 מיליון דולר. הפרשה התגלגלה גם לבית המשפט העליון שפסק פיצויים נמוכים בהרבה בסך 9 מיליון דולר. לא צריך לרחם על נאקמורה, גם בסכום כזה אפשר לגמור את החודש. המצאת נורת הלד הביאה לשינוי תפיסתי בכל הקשור להתייעלות האנרגטית. נורת לד חוסכת לפחות 75% חשמל בהשוואה לנורה רגילה, כך קובע משרד האנרגיה האמריקאי ובנוסף, חייה ארוכים פי 25. ובכלל, ארצות הברית עוברת מהלך חוצה מדינות להפחית את צריכת האנרגיה, שאותו הוביל, בין היתר, ארנולד שוורצנגר, מושל קליפורניה לשעבר. גם אצלנו קיים חוק שמחייב ייבוא של נורות חסכונית. האכיפה בינתיים לא מזהירה אבל בסוף זה תלוי רק בנו. כי אם כל אחד יעשה את השינוי הקטן בבית, ביחד, נגרום לשינוי גדול. וזכרו – אנשים לא נולדים ירוקים, הם בוחרים להיות כאלה.

 

בונו - מאירלנד באהבה

סולן להקת U2, נחשב לאחד המוסיקאים הפוליטיים והמעורבים ביותר בפעילות למען הקהילה. בונו התחיל את פעילותו בעיקר בפוליטיקה האירית, אך בהמשך נרתם למטרות שונות כאשר בשנים האחרונות הוא מקדיש את מלוא מרצו לטובת יבשת אפריקה. ביחד עם אישתו הם חברו למייסד "דיזל", אשר הקימו מותג חדש המיוצר באפריקה ומשווק בכל העולם. מדובר בניצחון כפול: גם משמרים את גידול הכותנה ביבשת וגם גורמים לקונים מהמערב להפנות את כוח הצריכה לתובת היבשת הענייה. מזכ"ל האום בנק אימון טוען כי "אפריקה אינה זקוקה לצדקה, אלא להשקעות", ובונו מיישם אמירה זאת הלכה למעשה. אך לא רק אפריקה נמצאת בראש מעייניו של הסולן האירי: בין הופעה להופעה הוא נלחם בשכניו בשכונת היוקרה אשר משתמשים בחומר בעירה מזהם כדי לחמם את הבית שלהם.

משה אלפרט - במאי סרטי הטבע הישראלי

שירים על שמירת טבע יש לנו בשפע, אבל סרט טבע ישראלי באורך מלא? לזה זכינו רק לפני שנתיים בזכותו של הבמאי הישראלי משה אלפרט. 18 שנות צילום ומעקב צמוד אחרי זוג זאבים ברמת הגולן, זוג חתולי ביצות בכנרת ועדר יעלים במדבר יהודה, אפשרו לנו הצצה ראשונה ויוצאת דופן לחיי הטבע בישראל. אמנם ארץ קטנטונת אבל יש בה הכל, נוף מושלג, שלוש ימות, שונית אלמוגים מהיפות בעולם, והכל במרחק נסיעה של שש שעות. כמו בנשיונל ג'יאוגרפיק או ב-BBC, אלפרט מאפשר לנו לראות את הטבע במלוא הדרו, אבל גם להבין שכל היופי הזה בסכנת הכחדה. 2,400 מינים של צמחי בר, 90 מיני זוחלים, 100 מיני יונקים ולמעלה מ-500 מיני עופות. כל אלו תועדו אצלנו לפני שנים, אבל היום? ממש לא מעודד. אמנם קיימת חקיקה בנושא, אבל רבים מאיתנו לא מצייתים וקוטפים פרחים מוגנים, בזמן שאלפי חיות מחפשות טריטוריות חדשות, עקב בנייה או פיתוח, שלא לדבר על הרעלות וציד בלתי חוקי שאת תוצאותיו ראינו בעשרות נשרים וזאבים שנמצאו מתים ברמת הגולן. אלפרט נותן לנו הזדמנות להתאהב בארץ שלנו מחדש ולהבין שיראל היפה זו לא רק קלישאה, וביננו ב-2013, זה גם משהו.

ריי תומלינסון

זוכרים שפעם היינו שולחים מחו"ל גלויות או שעמדנו שעות ליד הטלפון הציבורי ושלשלנו אסימונים? קשה להאמין אבל זה היה בסך הכל לפני 20 שנה. היום בעידן השטרודל כולנו מחוברים למייל כל הזמן, ולכן, כדאי שנזכור את ריי תומלינסון. זה אומנם שם שמעט מכירים, אבל הוא ולא אחר המציא ב-1971 את הדואר האלקטרוני. למרות שהוא אחראי לאחת ההמצאות החשובות ביותר בעידן הדיגיטלי, הוא נשאר באלמוניות יחסית, ולא זכה לתרגם אותה לכסף. בסוף שנות ה-80, כשהמחשב האישי השתכלל, התחלנו להתמכר לתקשורת האלקטרונית ונעלמו מחיינו הגלויות והמכתבים. כל שבוע נשלחים מליארדי מיילים והתחזית היא שתוך 5 שנים יגיע היקף הדואר האלקטרוני לשלושה טריליון קבצים בשנה. המרוויחה הגדולה מהעידן הטכנולוגי היא הסביבה. כל שנה נכרתים בסביבות 6 מיליארד עצים בעולם ו-43% מתוכם מיועדים לתעשיית הנייר. בזכות הדואר האלקטרוני, לפחות לתחום הזה הצטמצמה הכריתה. גם תחום התחבורה מושפע מהתקשורת האלקטרונית: יותר ויותר חברות מקיימות שיחות ועידה דרך הוידאו וחוסכות גם את הכסף וגם את פליטת גזי החממה. ולבסוף, SMS. מה היינו עושים בלעדיהם. 10 טריליון סמסים נשלחו ברחבי העולם ב-2012, מה שמעיד שכפי הנראה אין תחליף לשאלה הכי פופולארית: ער? ערה? אנשים לא נולדים ירוקים, הם בוחרים להיות כאלה.

נטלי פורטמן

נטלי (הרשלג) פורטמן, היא לא רק "אחת משלנו" אלא היא גם הוכתר בתואר הסלבריטי הכי ידידותית לסביבה, וכל זאת בזכות הקמפיין שהובילה למען שימוש בנורות חסכוניות. בסרטון שצילמה לנשיונאל ג'יאוגרפיק הסבירה כי נורה חסכונית אחת תמנע פלטה של חצי טון גזי חממה לאטמוספירה, ואם כל אדם בארה"ב יחליף נורה אחת בלבד לנורה חסכונית, זה יהיה שווה כמו להורדת מיליון מכוניות מהכבישים למשך שנה.

נוסף על גזי החממה, נושא בעלי החיים קרוב מאוד לליבה של פורטמן: היא צמחונית מגיל 8, ולפני כ-3 שנים הפכה לטבעונית. נוסף לכך היא לוקחת חלק במאבק להצלת הגורילות באפריקה. לפי הארגון להצלת חיות הבר, נותרו בעולם רק אלפים בודדים של גורילות, וזאת בשל השכר הבלתי חוקי. פורטמן מצטלמת בימי אלו לסרט בנושא ברואנדה, בו היא מעניקה את השם "אזה-זה" (עתיד) לאחת הגורילות.

מייק וורד - נשיא איקאה

42 מדינות, 338 חנויות, 154 אלף עובדים ולא פחות מ-776 מיליון איש שביקרו בחנויות איקאה בשנה האחרונה. אז אין פלא שמייק וורד, נשיא החברה הבין שעם כאלו מספרים צריך להוביל לא רק במכירות אלא רק באחריות סביבתית. עד 2020 החליטו בחברה השבדית שכל החנויות ישתמשו באנרגיה ירוקה בלבד. כבר היום ב-34 מתוך 38 החניות בארה"ב מותקנים פאנלים סולארים על הגגות.

איקאה משתמשת במיליוני משתחי עץ שעליהן מועמסים המוצרים היוצאים מהמפעל לחנויות. מיותר להכביר מילים על מיליוני עצים ביערות הגשם שנכרתים לא ליצור רהיטים אלא רק למשטחי השינוע. וורד מאיקאה מבין את כובד האחריות ומקבל החלטה דרמטית - החברה תשתמש רק ממשטחים מקרטון גלי. המהלך גם חסך 193 מיליון דולר בעלויות ההובלה.

דליק ווליניץ - יו"ר העמותה לצרכנות אורגנית

לפני יותר מ-20 שנה דליק ווליניץ עבר אירוע לב והחליט לשנות את חייו מקצה לקצה. היום הוא יו"ר העמותה לצרכנות אורגנית, ומנסה לקדם את המודעות לאכילת מזון נטול חומרים רעילים. בישראל, כך הוכח, רמת השימוש בחומרי הדברה וריסוס רעילים היא מהגבוהות בעולם. ככל שהקליפה דקה יותר, כך הפרי או הירק סופג במידה רבה יותר את הרעלים מחומרי הריסוס וההבדרה בהם משתמשים.
לאחרונה, הוכח קשר ישיר בין סרטן לאכילת מזון מרוסס. דוגמה בולטת לכך אפשר למצוא בסטטיסטיקה של תושבי סין- מחצית מהאוכלוסיה שם שעברה לעיר ואימצה אורח חיים מערבי סובלת ממחלות דם, לב וסרטן בניגוד מוחלט לכפריים שממשיכים לאכול מזון טבעי. דליק מקבל חיזוק נשיאותי ממישל אובמה, שמעודדת את האמריקאים לאכול מזון טבעי ובריא ושותלת גינת ירק בבית הלבן. במקום קוטלי מזיקים, לימדה מישל את הילדים שעזרו לה, אפשר להתשמש בפרת פשה רבנו שעושה את אותה העבודה בדיוק.

ג'יימס בונד לשעבר, פירס ברוסנן, יוצא למלחמה נגד הכחדת הלוויתנים. מאז 1986 קיימת אמנה בינלאומית שאוסרת כליל על ציד לוויתנים. לפני כעשרים שנה נצפו כ-300 אלף לווייתנים ואילו היום נותרו בקושי 15 אלף מסוג הלוויתן הכחול. יפן, איסלנד ואפילו נורבגיה, לא בדיוק מתרגשות מהאמנה ומתירות לציידי הלוויתנים לפעול כמעט באין מפריע.

מי שמנסה להפריע להם הוא "רועי הים", ארגון בינלאומי קטן עם 5 ספינות שיוצא להילחם עם מפלצות הדיג. לאחרונה הצליחו לנגח את אחת הספירות ולהטביע אותה. אל דאגה, לצוות שלום. ברוסנן מקדם את הנושא ואף נתן את קולו לסרט שנקרא "אוקיינוסים", סרט התיעודי היקר בהיסטוריה.

תנו כתף קרה לפרוות

שבוע האופנה בניו-יורק הוא המקום החם בו סלבס רוצים לראות ולהיראות. זה כמובן כולל ענידת התכשיט הנכון או ללבוש את השועל הנכון. זה בדיוק מה שגרם להכרזת מלחמה מצד ארגון Peta הדואג לשמירת הזכויות של בעלי חיים. נמאס להם לראות איך כל אחת דואגת לצ'ינצ'ילה שלה.

השחקנית פנלופה קרוז, זוכת פרס האוסקר, גם כן הצטרפה למאבק והצטלמה לכרזת ענק המוצגת במדיסון סקוור גרדן בניו-יורק ובה היא מבקשת: "תנו כתף קרה לפרוות". קרוז נחשבת לאחת המתלבשות המוצלחות ואחת הנשים היפות בהוליווד ויחד עם זאת לא תמצאו אצלה אף פריט לבוש העשוי פרווה- לא אמיתית ולא סינטתית.

הבעיה מתחילה כאשר כוכבות שונות, גם תוצרת כחול-לבן, לא בוחרות ללכת בדרכי קרוז: בר רפאלי עיטרה את גופה בפרוות שועל ואחר-כך התנצלה וגם ניקול ריידמן מ-"מועשרות" נוהגת להתהדר בפרוות בבון. אליהן מצטרפות גם כוכבות עולמיות כמו ג'ניפר לופז, ריאנה, מדונה ושרון סטון.

מבין הכוכבות הגדולות, מי שזכתה להפתעה בנושא מצד ארגון Peta היא קים קרדישיאן. בערב השקת הבושם שלה, בעודה על השטיח האדום, הושלכה עליה פצצת קמח כדרישת שלום מאלו שמאסו בבגדי הפרווה שלה. המתקפה עדיין לא משפיעה על הכוכבות אבל המאבק רק החל.

יום שני - צמחוני

השחקן שי אביבי לרוב מזוהה עם סדרות כמו "החמישיה הקאמרית" ו-"הבורגנים" לצד כמה סרטים איכותיים. מעטים יודעים כי בשנים האחרונות מקדיש אביבי זמן רב מחייו לפעילות הענפה של איכות הסביבה ובכך הפך לאחד הפעילים הבולטים בארץ. אביבי שותף לקמפיין ייחודי העוסק בשכנוע הציבור לוותר יום אחד בשבוע על אכילת בשר וזאת במטרה להפחית את זיהום האוויר.

מה הקשר? דו"ח מיוחד של האו"ם מגלה ומפתיע כי כחמישית מפליטת גזי החממה בעולם נובעת מתעשיית המזון מבעלי חיים. "יום שני צמחוני" הוא קמפיין שעשוי להיות המוצלח ביותר בכל העולם מבחינת שיתוף הפעולה שהוא יעורר בציבור. זאת מכיוון שלשכנע אנשים לוותר על נסיעה ברכבים או לא לטוס לחו"ל בשל זיהום האוויר הוא מאבק אבוד מראש. אבל הבקשה לוותר על האנטריקוט יום אחד בשבוע יוצרת רושם שגם אוהבי הבשר הכבדים יהיו מוכנים למלא. יום אחד ללא בשר בישראל שווה להפחתת זיהום מחצי מיליון מכוניות. שי אביב לא לבד במאבק- גם שמות כמו אופרה ווינפרי, ביל קלינטון ויוקו אונו לוקחים חלק במאבק ופול מקרטני כתב המנון הקורא לכולנו להצטרף.  

בתי שימוש ידידותיים לסביבה

מייסד חברת "מיקרוסופט", האיש השני הכי עשיר בעולם, הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר על חיינו. יום אחד הוא החליט יחד עם אישתו לתרום חלק גדול מההון שצברו, כ-30 מיליארד דולר למאבק במחלות המאיימות על העולם השלישי. גייטס הבין את מה שכבר ברור שנים לכל המוסדות העוסקים בטיפול בעולם השלישי - יותר ממיליון וחצי ילדים מתים בכל שנה בגלל חשיפה לתנאי תברואה קשים.

לפני שנה הוא החליט להשיק פרויקט ולפתח בתי שימוש ידידותיים לסביבה. אוניברסיטאות מכל העולם התחרו לתכנן אסלה ידידותית לסביבה והכוונה לאסלה שלא דורשת פתרונות ביוב מתוחכמים, כי יש למעלה משלושה מיליארד בני אדם החיים במדינות ללא גישה לבתי שימוש.

מגנוליה מפלדה

למפורסמי הוליווד יש מה להגיד בנושאים הסביבתיים, והמגנוליה מפלדה, דריל האנה, שוב ושוב מובלת למעצר. בעבר הפגינה נגד כריית פחם בהרי וירג'יניה, ולאחרונה נעצרה שוב עקב הפגנה בלתי חוקית ליד הבית הלבן. הסיבה - מחאה נגד הרחבת צינור הנפט בין קנדה וארצות הברית. יחד עם האנה, נעצרים גם כ-100 איש שמסרבים להתפנות, וכידוע, הנחת סלבס קיימת בלוס אנג'לס אבל לא בוושינגטון.

הויכוח על צינור הנפט הוא אחד המאבקים היותר מתוקשרים בשנה האחרונה. מדובר בפרויקט שעלותו מיליארדים רבים ואמור להעביר נפט לאורך 2,700 ק"מ. מה שמפחיד את פעילי הסביבה היא הכמות העצומה של נפט שתעבור שם. לטענתם זה מתכון בטוח לתקלות ולדליפות. כשמדובר בדליפה, מקורות מים כמו נהר המיזורי ויילו סטון הנמצאים בסיכון, שאם יתמשש, זה יהיה אסון אקולוגי של ממש.

אנשים, ראשון-שלישי בשעה 18:50

>> לאתר תאגיד המחזור אל"ה