עשר שנים חלפו מאז שפורקה הכת המסוכנת שניהל גואל רצון בשכונת התקווה בתל אביב. רצון, שהורשע בעבירות מין ונידון ל-30 שנות מאסר בשנת 2014, הביא לעולם 49 ילדים (כך על פי כתב האישום) ממספר רב של נשים. אחת מהן הייתה אלה גולן, שהביאה לעולם חמישה ילדים בטיפולי פוריות קשים. בראיון למירי מיכאלי בתכנית "אנשים", מספרת גולן על החיים הקשים לצדו של רצון בכת. "כל אחת אמורה להבין ממי בדיוק היא צריכה להביא ילדים. צריך להבין שבתוך הראש, מאוד מובנה מה קורה אם לא תלכי בדרך הנכונה", נזכרת גולן.

במהלך הראיון, מספרת גולן על השיקולים שהביאו אותה לקיים מגע פיזי עם רצון בפעם הראשונה. "ראיתי את האחרות 'עוברות את הגדר', מביטות בו באיזה מבט כזה של 'גילית לי עולם ומלואו'. אני מסתכלת עליהן ואני מרגישה סופר לא ראויה", היא אומרת. "מי אמורה להסתכל בכלל על איך הוא נראה? אני כל כך אמורה להיות מעל זה".

במפגש הראשון, כך מעידה גולן, היא עצמה ביקשה מגואל לקיים את המגע. "אני מרגישה שאני באה עם בשורה שהוא יהיה מאוד גאה בי עליה, אבל אני גם מתה מפחד. זו הייתה חוויה מנותקת. לא פחדתי ממנו, פחדתי שהוא יקלוט את זה שבאופן אוטומטי ולא מודע, אני אשקף את הרתיעה שלי ואצא לא רוחנית ולא ראויה. זה היה גומר לי את ה'קריירה' הזו. הדבר הכי מפחיד בעולם זה להיות מנודה מהמקום הזה, מהאיש הזה ומאיך שהוא מסתכל עלי".

"נלחמתי בגוף שלי נגד כל הסיכויים. הלידות היו ניצחון"

על אף המפגשים המיניים שקיימה עם רצון, גולן לא נקלטה והיא נאלצה להילחם כדי להביא לעולם ילדים. רק בתום טיפולי פוריות מפרכים, היא הצליחה לעשות זאת. "הייתי צריכה תרופות כדי להביא כל ילד. כאילו באים ונותנים לך תחזית בגיל מאוד צעיר, 'את עקרה, את לא יכולה להביא ילדים' ואני אומרת: 'לא יקום ולא יהיה. אני מביאה את הילדים האלה, לא מעניין אותי'. נלחמתי בגוף שלי נגד כל הסיכויים. הלידות היו ניצחון. בהפוך על ההפוך, הוא (גואל רצון) ידע לתת ביטחון. הוא היה פיזית בלידה, מאוד מנוסה ומאוד בטוח בעצמו".

גואל רצון (צילום: Flash90)
גואל רצון. "מי אמורה להסתכל בכלל על איך הוא נראה?" | צילום: Flash90

 

לאחר חקירה סמויה ועבודה מאומצת מצד הרשויות, הורשע גואל רצון בשורה ארוכה של עבירות. הכת התפרקה, הנשים נשלחו למקלט לנשים מוכות ומשם התפזרו כל אחת לדרכה. "יצאתי מהבית בלילה עטופה בסדין כדי שלא יראו אותי מול המצלמות", משחזרת גולן. "אני מרגיעה את עצמי ומספרת לעיתונאים הכל בשיא הטבעיות, לא מרגישה שיש לי מה להסתיר, אבל פתאום אני מוצאת את עצמי מגוננת על גואל, על המערכת שבנינו, על אורח החיים. אני אומרת: 'כולנו פה מבחירה', 'אנחנו יודעות מה אנחנו רוצות'".

האירוע ששינה את יחסה של גולן כלפי רצון, היה האזנה להקלטה של שיחת טלפון מטרידה אחת, שרמזה על מה שהתרחש בכת לאורך שנים. "נתנו לי לשמוע אותו מדבר עם אחת הבנות שלו, וזו נשמעה כמו שיחה ביני לבינו ובין כל אחת מהנשים לבינו. זו שיחה שהייתה יכולה להישמע מאוד רגילה, פשוט שיחה על ימי ביוץ, אבל זאת לא הייתה אחת הנשים שלו. פתאום אני מבינה שמשהו מאוד גדול התרחש פה מתחת לאף שלנו, ודי ברור לי שכנראה המוח עשה המון דברים כדי לא לראות את זה".

כיום גולן מתגוררת בקיבוץ יחד עם ילדיה, שגדלו עם עוד עשרות אחים למחצה עד להתפרקות הכת. "הילדות הגדולות בקשר", מספרת גולן. "מאוד עוזר להן להיות בקשר זו עם זו ולהתייעץ. הן עומדות מול סיטואציה שאף ילד רגיל שעבר ילדות רגילה, לא עובר. הן עוזרות זו לזו בדברים שרק הם באמת מבינים, כמו שגם אנחנו (הנשים) עדיין בקשר".

הן מרגישות אחיות?
"בטח. הן גדלו כאחיות ומרגישות אחיות עם כל הידיעה המאוד ברורה שאבא הוא משהו שאנחנו לא רוצים יותר בחיינו, שלא נכון לנו, משהו ששייך לעבר וצריך להישאר שם. הביחד שלהן הוא משהו שהוא כמו לנצח את זה".

למרות תחושת הניצחון המדוברת, היום, 10 שנים אחרי שהכת התפרקה, היא וילדיה נמצאים במצב כלכלי קשה וללא יכולת להתפרנס. "כל אחת מנסה, נלחמת להתפרנס איך שהיא יכולה וכמה שהיא יכולה עם הרבה מאוד ילדים, אבל אין איזושהי עזרה מיוחדת".

איך מסתדרים בכל זאת?
"אנחנו חיים מסלי מזון ויש תמיכה קהילתית. אני עובדת המון, מרצה בכל מקום אפשרי מדרום ועד צפון ויש לי גם עבודת יום, כי שום דבר לא מספיק. מנסים לנהל את זה בצורה הכי הגיונית שאפשר עם ילדים שאני רוצה לתת להם לחיות כמו כל ילד רגיל אחר. הרבה שנים הדילמה היא ככה רגע, טיפול נפשי לילדים שעולה הרבה כסף, או למלא את המקרר?".