מירה עווד, שחקנית ומוזיקאית ערביה-ישראלית מתמרנת כל חייה בזהירות בין הקטבים. "אני לא משוגעת אבל אני מסובכת, מורכבת. אני לא איזה אחת" מודה מירה עווד. "אני נראית בסדר, אשכנזייה כזאת בהירה עם עיניים בהירות, אני לא מאיימת, עד שאני פותחת את הפה" מספרת עווד האם נתקלת בהערות גזעניות. "פתאום כל העולם מזדעזע".

מצד אחד היא זכתה להצלחה והכרה כיוצרת כשהגיעה לפריים טיים הישראלי ואפילו ייצגה את ישראל באירוויזיון. מאידך מירה היא עדיין חלק ממיעוט ערבי במדינה יהודית. "מרגישים נוח איתי אז אני שומעת המון דברים על ערבים. כמו מה שהנהג מונית היה רוצה לעשות לכל הערבים" מספרת עווד. "לפעמים אני נכנסת לויכוח, לפעמים אני סתם צוחקת והתקפת צחוק. לפעמים אני גם נכנסת לדיכאון" מוסיפה.

"זה היה ציני משהו כשאנחנו באות לאירוויזיון עם שיר למען דיאלוג"

מירה עווד נולדה בשנת 1975 בכפר ראמה שבגליל למשפחה נוצרית. אביה הוא רופא משפחה ובמהלך לימודיו בבולגריה הכיר את אימה. כבר כילדה גילתה חוש מוזיקלי מפותח: "בגיל 9 כבר הייתי על במה" חושפת עווד. מגיל 18 נרשמה ללימודי אומנות ואנגלית באוניברסיטת חיפה ואחרי שנתיים פרשה ופנתה לבית הספר למוזיקה "רימון" כדי להגשים את חלומה ללמוד מוזיקה.

בגיל 27 פרצה לתודעה כשלוהקה לתפקיד הראשי במחזמר 'גבירתי הנאווה' בתאטרון הקאמרי. במקביל פתחה בקריירה מוזיקלית ובין השאר שרה בפרויקט של עידן רייכל, והיום היא חתומה עם חברת SONY העולמית להפקת שלושה אלבומים.

בשיא מבצע עפרת יצוקה בעזה, נבחרה עווד לייצג את ישראל לצד אחינועם ניני והשתיים שרו במוסקבה על פיוס ואחווה בזמן שהתותחים רעמו. "מיותר לציין שזה היה ציני משהו כשאנחנו באות עם שיר למען דיאלוג" מודה עווד. "היו הרבה תגובות חריפות במגזר. אמרו שאני נותנת אור ירוק לפצצות, שיש לי דם על הידיים, שאני בעצם מגבה את כל מדיניות ארץ ישראל באופן כללי" חושפת עווד. "ההורים שלי פחדו שיקרה לי משהו. הסתגרתי בבית יומיים בבכי, שאני לא יודעת מה לעשות". מוסיפה. למרות החששות והביקורות, עלתה עווד לבמת האירוויזיון וייצגה את ישראל: "היה לי יותר חשוב לעשות את זה מאשר לקרוס תחת הלחץ של לא לעשות את זה" מודה.

"אף אחד לא ישים אותי בשוליים"

"בזמן שמישהו כמו ליברמן עולה לשילטון, ומנסה למדר את המיעוט שאני נמצאת בו, אני רוצה למסמר את הקיום שלי במדינה שלי. אני חלק במדינה הזאת ואף אחד לא ישים אותי בשום שוליים" טוענת עווד.

בשני, עולה הסדרה עתורת הפרסים "עבודה ערבית" המגוללת את סיפורו של עיתונאי ערבי שמנסה למצוא את מקומו בחברה הערבית. מירה מגלמת את עאמל, עורכת דין ערביה-ישראלית, שמנהלת בין השאר רומן עם צלם יהודי, אותו מגלם מריאנו אידלמן. "מצד אחד אנחנו באמת ערביי מחמד. אנחנו האלה ש"התקבלנו" כי היינו מספיק נחמדים בשביל לא להיזרק מהמיינסטרים" מודה עווד. "היום יש בכפר גאווה. מבינים יותר את מה שאני מנסה לעשות" מוסיפה.

>> עבודה ערבית, ימי שני אחרי ארץ נהדרת

אנשים, ראשון-שלישי ב-18:50