יום הזיכרון לשואה ולגבורה, 2016. עוד לפני הרפורמה המשפטית ואירועי החודשים האחרונים, נאם סגן הרמטכ"ל דאז, יאיר גולן, והשמיע התבטאות יוצאת דופן עבור לובש מדים: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, לפני 70, 80 ו-90 שנה - ומציאת עדות להם בקרבנו היום".

שנה לאחר מכן, ובצל הביקורת הציבורית, סיים גולן את תפקידו ונכנס לפוליטיקה. הוא כיהן כחבר כנסת מטעם ישראל דמוקרטית ומרצ ועם הקמת ממשלת השינוי התמנה לתפקיד סגן שרת הכלכלה והתעשייה. בשנה שעברה הפסיד לזהבה גלאון בהתמודדות על ראשות מרצ, ובהמשך נותר מחוץ לכנסת כשמרצ לא עברה את אחוז החסימה.

מאז הקמת הממשלה הנוכחית, ובטח מאז שהחלה חקיקת הרפורמה המשפטית, גולן נחשב לאחד מהקולות הבולטים והיוצאי דופן כנגד הממשלה. חלק מהתבטאויותיו עוררו סערה. "אלה לא אנשים, אלה תתי-אדם", אמר על המתיישבים מחומש. על ראש הממשלה אמר: "הדבר הנכון לעשות זה לאפשר לנו להמשיך לגאול את מדינת ישראל מהמחלה הממארת שנקראת בנימין נתניהו"; כמו כן קרא למרי אזרחי: "אל מול הניסיונות לחסל את הדמוקרטיה הישראלית, אנחנו נציג התנגדות אזרחית חד-משמעית ברורה, ואם נצטרך להגיע למרי אזרחי רחב היקף ובלתי אלים, זה מה שאנחנו נעשה. מרי לא יכול להיות כולו חוקי".

הערב (חמישי) ב"אנשים" (אחרי "רוקדים עם כוכבים", ערוץ 12) רעייתו של יאיר, רותי, תספר בגילוי לב על המתחים בזוגיות ובמשפחה בעקבות הקריירה הפוליטית והחלק שלוקח גולן במחאה. "כשהוא נכנס לפוליטיקה, ניסיתי לברוח בכל דרך אפשרית. הייתי בסין ובהודו, לא האמנתי על עצמי. חיכיתי 38 שנה שהוא ישתחרר מהצבא ונוכל סוף סוף להיות ביחד, גידלתי את הילדים לבד - ואז באה הפוליטיקה וטרפה את הכל".

"אחר כך אני עוד צריכה להתבייש? ללכת במין איזו בושה כאילו משהו לא בסדר איתי? היו לי עליות וירידות עם זה. זה לא פשוט. בהתחלה כעסתי עליו, אחרי זה כעסתי על הצבא. יש המון כעס. מה אפשר לעשות? לקום ולעזוב".

זו אפשרות מבחינתך?
"כן, זו אופציה. הבן הצעיר אמר לי: 'אמא, למה את לא עוזבת אותו? איך הוא עושה לך את זה?".