מאז התפרצות מגפת הקורונה בישראל, מוקדני 101 של מגן דוד אדום מתמודדים עם עשרות אלפי שיחות ביום, רובן מאזרחים מודאגים שחוששים שנדבקו בנגיף ומבקשים לעבור בדיקה. בהתאם להנחיות משרד הבריאות לגבי מי צריך לעבור את הבדיקה ומי לא, חלק מהמתקשרים נענים בסירוב ומוציאים את תסכולם על המוקדנים.

"בחרתי בעבודה שלי מתוך תחושת שליחות ורצון לעזור לאנשים", כתבה בפייסבוק ירדן לייבוביץ, מוקדנית מד"א, בתום משמרת לילה ארוכה, "עצוב לי שבשבועות האחרונים אנשים שמתקשרים למוקד מדברים אלינו בצורה נוראית. כמה דוגמאות: 'מטומטמת, טיפשה, שתדבקי בקורונה, תמותי'. גם קללות שקשורות לאמא שלי, כמובן. תדעו, כשאתם מחייגים 101, יושב בצד השני של הקו בן אדם עם רגשות ששומע את הזלזול בו".

לייבוביץ הודתה ב"פאולה וליאון" שלא פעם היא נשברת אחרי שיחות שבהן היא מותקפת בקללות ובאיומים: "יש רגעים רבים שבהם אני נשברת, אף אחד לא חסין לדברים כאלה", סיפרה לייבוביץ, "אני מקבלת תמיכה מהסביבה הקרובה שלי, במיוחד מאמא שעובדת כאחות בבית חולים כבר שנים רבות. היא נותנת לי טיפים איך להתמודד עם זה בצורה הכי טובה שאפשר".

מה שהמטלפנים לא יודעים, הוא שבעצם לא את שמחליטה מי יעבור בדיקה לקורונה ומי לא.
"אנשים חייבים להבין שאנחנו עובדים תחת הנחיות ברורות ומסודרות של משרד הבריאות לגבי מי עומד בקריטריונים לבדיקה. הם צריכים לחשוב שזה כמו כשמתקשרים לבעל מקצוע כדי שיבוא לתקן להם משהו בבית. ככה גם אנחנו. זה המקצוע שלנו, אלה התשובות שהנחו אותנו לתת ולא צריך לצאת עלינו. מאחורי הטלפון יושב בן אדם שהוא בדיוק כמוכם, גם הוא מפחד, חושש ובנוסף עובד המון שעות".

את מצליחה להבין מה עומד מאחורי ההתנהגות המכוערת הזאת?
"התסכול מובן לחלוטין. אחד מכללי הבסיס שכל אחד שבוחר בתחום הרפואה לומד, זה לא לשפוט בן אדם כשהוא במצוקה. אנחנו מבינים את הלחץ שבו נמצאים האזרחים, אבל הלחץ הוא של כולנו. גם אנחנו מפחדים שנידבק ושהמשפחות שלנו יידבקו. גם אנחנו כאנשי רפואה מחכים לחזור לשגרה ולמשפחות שלנו".