הרב הראשי הספרדי לישראל, הרב יצחק יוסף, עורר אתמול (שלישי) סערה גדולה בעקבות התבטאות גזענית שהשמיע כלפי העולים מברית המועצות לשעבר. הרב טען כי העולים הם "גויים שונאי דת, לא יהודים בכלל" וכי רבים מהם הועלו ארצה רק כדי להחליש את כוחן של המפלגות החרדיות.

הבוקר, בתוכניתה "פאולה וליאון", התייחסה פאולה רוזנברג להתבטאות הרב וחשפה תקרית אנטישמית שחוותה בארץ מולדתה, ארגנטינה. אלו הדברים שאמרה רוזנברג בפתח התוכנית:

"בוקר טוב לכבוד הרב יצחק יוסף ובוקר טוב גם לכל הצופים: הרוסים, האתיופים, התוניסאים, המצרים וכל הישראלים שצופים בנו באשר הם. אני רוצה לספר לכם משהו קטן.

בגיל חמש עדיין חייתי בארגנטינה ויום אחד חזרתי מהגן וסיפרתי לאמא שלי שקלאודיה, חברה שלי מהגן, אמרה שאני צריכה להתקלח יותר ממנה. אני זוכרת את המבט של אמא שלי כשאמרתי לה את זה. המשכתי וסיפרתי לאמא שקלאודיה אמרה שאני צריכה להתקלח יותר ממנה כי אני יותר מלוכלכת ממנה, והסיבה לכך היא שאמא שלה הסבירה לה שאני יהודיה שיהודים הם יותר מלוכלכים וצריכים להתקלח יותר.

"זה סיפור ממש קטן והכי פחות גרוע, יש אלפי סיפורים גרועים יותר. כל מי שחי בתפוצות, כל מי שיהודי שחי בקהילה לא יהודית יכול לספר לכם על שנאה, על אי קידום בעבודה ועל אפליות שהוא עבר, כי כדי לשנוא יהודים אף אחד מהגויים לא עורך להם בדיקת יהדות ובודק האם הם מספיק יהודים לטעמו, מאוד קל לצערי לגרום לאנשים לשנוא את האחר.

הרב הראשי הספרדי לישראל יצחק יוסף (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות)
הרב הראשי הספרדי לישראל, יצחק יוסף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות

"פעם זו הייתה אמא של קלאודיה ועכשיו לא צריך את הגויים כי אנחנו בתוכנו, הרב הראשי לישראל, מעז לומר אמירות גזעניות, נוטפות שנאה ובורות שמשסות קבוצות של ישראלים זו בזו. אגב, לא מדובר ברב אזוטרי של איזו קהילה קטנה שאמר דבר שטות, מדובר בעובד מדינה, אל תשכחו את זה. אחד מאישי הציבור הכי בכירים שמשתכר עשרות אלפי שקלים בחודש מכספי משלם המיסים. כן, כן, גם רוסים רבים, כבוד הרב, משלמים את המשכורת החודשית הגבוהה והמפונקת שלך.

"זה כבר לא עניין של חרדים מול דתיים וחילוניים מול שומרי מסורת, זה עניין של כולנו: רוסים, שוויצרים, תימנים, תוניסאים, חילוניים, כיפה שחורה, כיפה סרוגה, חרדים, כולנו. כולנו חייבים לצאת כנגד אנשי ציבור שמנסים לפלג בינינו, כולנו חייבים לצאת כנגד אנשי שררה שמנצלים את המעמד שלהם כדי לחזק את המעמד האישי שלהם על חשבון החרבת כל חלקה טובה של סובלנות הדדית, שגם ככה מאוד עדינה ובעייתית.

"לא ייתכן שאדם שהתמנה למשרה ממלכתית בכירה יתבטא באופן כל כך קיצוני כלפי חמישית מאוכלוסיית המדינה וימשיך בתפקידו כאילו לא קרה כלום. לא ייתכן שמי שמייצג את הדת מטעם המדינה, שיש לו סמכות לקבוע בנושאים אישיים שלי, שלכם, של כולנו, ייצא כנגד קבוצה אתנית גדולה בישראל רק בגלל שהיא לא משרתת את האינטרסים הפוליטיים הצרים שלו.

11.11.19 (צילום: מתוך "פאולה וליאון", קשת12)
פאולה וליאון רוזנברג | צילום: מתוך "פאולה וליאון", קשת12

"זה אחד הביטויים הקשורים למחלה הזאת שנקראת ערבוב בין דת ומדינה, זה אינטרס פוליטי שנכנס לתוך הדת ויותר מזה, כל פוליטיקאי שיושב עכשיו בבית ושותק, וכל אזרח ששותק ולא אומר משהו כנגד זה, לנוכח דברי השטנה האלו, בעצם תורם לשנאת החינם בינינו. כל מי שלא מתקומם לנוכח הדברים האלו מסייע להפוך את האמירה ללגיטימית. היום זה הרוסים, אתמול זה החילונים, שלשום זה האתיופים ומחר זה האמריקאים שאינם אורתודוקסיים, כל מי שהוא האחר הוא לא בסדר.

"התחלתי אתמול מהלך בפייסבוק האישי שלי, חפשו פאולה רוזנברג, כתבתי שכל אחד יכתוב מה הקשרים שלו לאנשים מרוסיה, קשרים משפחתיים, אתניים, רומנטיים או מקצועיים. שכל אחד יספר דבר חיובי ויתייג האשטאג גאווה רוסית. אני למשל חצי רוסיה. כבוד הרב יוסף, אני הנינה של משה בורוכוביץ ומטילדה אסנס מברדיצ'ב אוקראינה, ואני הנינה של יוסף וייסברג ונחמה רינסקי מהורדנה בלרוס. אני גאה לומר שהמשפחה שלי הגיעה מרוסיה ובחיים לא התגאיתי בזה. אתה גרמת לי עכשיו להתגאות בזה, תודה רבה לך. הם היגרו לארגנטינה לפני מלחמת העולם הראשונה מרוסיה. בזכותך אני רוסיה גאה, אז תודה שעזרת לי להתחבר לשורשים.

"אני מזמינה את כולכם להתגאות, ואני פונה לאנשים המאמינים, כי אלו האנשים שעכשיו עלולים לכתוב לי בפייסבוק 'למה את מפלגת ומשסה?'. אני רוצה לומר לאנשים המאמינים, אל תיתנו לגזענות הזאת להיות חלק מכם. אתם, האנשים שמאמינים בדת ובכל הדברים היפים שיש בדת, שמאפשרים לאחרים את חופש הבחירה שלהם, אתם המאמינים שלא כופים על אחרים, בבקשה הרחיקו מתוככם את מחזיקי הדעות החשוכות האלו, את האנשים שבעצם מוציאים קבוצות אחרות מתוכנו על לא כלום.

"הרב יוסף, אני חייבת להגיד לך לסיום שלדברים שאמרת בעיניי אין שום קשר להיותך דתי, הם קשורים לאינטרסים פוליטיים שלך ולאינטרסים פוליטיים של הקבוצה שאתה מייצג. כל כך הרבה מאמינים שהולכים אחריך, זה המסר שאתה רוצה להעביר להם? הכל כשר למען השגת עוד שליטה ועוד כפייה על כאלו שאינם כמותך? בואו בבקשה לא ניתן לכבוד הרב לבלבל אותנו, בואו נחזק את הישראליות שלנו ונוכיח שלכולם יש בה מקום, לכל מי שתורם לחיזוק הצביון הישראלי והעצמת מדינת ישראל. בואו לא ניתן לדיבורי חושך להעמיק את הקרע העדין שכבר נוצר וכבר קיים. תודה רבה ולסיום, אני רוצה להגיד: כולנו ישראלים".