מאה אחוז טבעי: הפרק הראשון של "מבחן ההורים הגדול" מאחורינו. התחרות שנועדה לנסות ולמצוא את הדרך הטובה ביותר לגדל ילדים נפתחה בסערה כאשר הכרנו ארבעה זוגות: משפחת בלינדרמן (חינוך סמכותי), משפחת שמילוביץ' (חינוך למשמעת וספורט), משפחת רומנלי (חינוך למשחקיות) ומשפחת עירון (חינוך טבעי) שגם הרשימה את רוב המשפחות הצופות.

כזכור, הזוג עירון הם חקלאים ואנשי חינוך שמבקשים לגדל את ילדיהם על פי הטבע, החיצוני והפנימי של הילד. יחד המשפחה מגדלת ירקות אורגניים, וההורים מאמינים כי "אם ילד ירצה ללמוד משהו זה יבוא ממנו ואין טעם לנסות לדחוף אותו". אבל מה זה בכלל אומר חינוך על פי השיטה הטבעית? רגע לפני שהתחרות ממשיכה (פרק חדש בשבת, אחרי חדשות סוף השבוע, קשת 12), הגיעה ד"ר יפעת מנצר-חרותי, מרצה ומנחת הורים בישראל ובעולם, בדיוק בשביל לעשות בעבורנו סדר ויחד איתה ניסינו להבין את היתרונות והמורכבות שבשיטה. "מה שהפתיע היה שהם נבחרו על ידי הרוב, המשפחות בעצמן בחרו בהם", היא ביטאה את ההפתעה שרבים מאיתנו ודאי הזדהו איתה.

מה זה בעצם שיטת חינוך טבעית?

ד"ר מנצר שעובדת עם זוגות רבים ונחשפה למגוון שיטות הסבירה כי ביסודה של הגישה הטבעית יש רצון לחזור ולהתאחד עם הטבע. "במובן מסוים יש בנו שאיפה בסיסית לחזור לטבע שאנחנו יודעים שזה הדבר הנכון לחיות לפיו. משפחת עירון שמקיימת אורח חיים כזה שמה לעולם המודרני מראה של חיים בריאים וכמה התרחקנו מהטבע. באותה נשימה אגיד שאפשר גם לחיות בטבע וגם להיות סמכותני. מה שמעניין זה שהגישה הזו מאוד מיוחדת: הסתכלות על הילד, מה נכון לו ועל מה שמים את כובד המשקל - הדבר עצמו או התהליך".

נראה שבשיטה הטבעית יש חשיבות לעבודה, לחיבור לאדמה ולשיתוף פעולה, וד"ר מנצר הסבירה על היתרונות שבכך. "היום מבינים שילדים צריכים דברים מעט שונים ממה שהם מקבלים בבית הספר. אנחנו רוצים לעודד אומץ, תעוזה, יציאה מאזור הנוחות. אנחנו רוצים לעודד את הילדים לשתף פעולה. גם המנהלים הגדולים עובדים בשיתוף פעולה. בסוף הכל זה מודלינג, אם הילד רואה את ההורים כאנשי עשייה אז הוא גם יפעל ככה".

"מה שאפשר ללמוד ממשפחת עירון על השיטה הוא חשיבות הרגש והחוויה. השאלה: 'מה אתה צריך ממני באותו רגע' מאוד בולטת בהתנהלות שלהם", אמרה מדריכת ההורים והוסיפה, "כששואלים את הילד מה הוא צריך זה לא אומר בהכרח שהוא יקבל את זה, אבל זו הזדמנות טובה לראות איך הוא מרגיש בסיטואציה. ככל שהוא ירגיש יותר שליטה בחיים של עצמו אז הוא יהיה הרבה יותר חזק, הוא ירגיש עצמאי וגם יהיה לו יותר קל לשתף פעולה במקומות שכן מחליטים עליו".

מנצר הדגישה כי בשיטה יש זרקור על הרגשות של הילד. "צריך לעשות הפרדה בין הרגש לפעולה, וברגע שהוא מתוסכל יש להכיל את הרגש באופן מוחלט. ברגע שהילד מקבל מקום ולגיטימציה למה שהוא מרגיש, יהיה לו קל יותר לשתף פעולה עם מה שנדרש ממנו".

איך השיטה באה לידי ביטוי באתגרים?

כזכור משפחת עירון התמודדה עם שלושה אתגרים שדרשו מאמץ גם מהילדים, וההורים נדרשו לבחור כיצד להגיב ולהתמודד עם הקשיים שהתעוררו. על פי ד"ר מנצר, לעיתים מתבלבלים לחשוב שהכלת התנהגות של ילד זה אומר שהוא קובע, אבל היא הסבירה כי יש איזון שבלט. "הם נתנו לילד עצמאות ואת המקום שלו, וחשוב לזכור שבסוף יש איזון בין הכלה לצורך לבצע משימה. אם ילד לא רוצה לעשות משהו אז צריך למצוא את דרך האמצע. בסופו של דבר, צריך שילד לא ירגיש שהחליטו עליו יותר מדי כי כל אדם שמרגיש שמחליטים עליו יעשה דברים בצורה רעה".

"במשימת הניווט אפשר לראות שהילד זרק את המפה אבל לקח אותה בחזרה, חשוב לציין שהוא כן ניסה. הוא רגיל לטבע ולכן בהחלט יכול להיות שהמשימות שלא רגיל לעשות היו יותר מדי בשבילו. בתור הורים התפקיד שלנו הוא לדחוף במובן החיובי כמה שאפשר, ועם זאת כשאנחנו רואים שזה לא יקרה אז לאפשר את הוויתור לא מתוך אכזבה או ביקורת, וזה בדיוק מה שההורים עשו". בנוסף, היא הציעה דרך התמודדות נוספת שיכולה לעזור. "יש בנו צורך אימפולסיבי, כמו של ילדים, שהדברים יקרו עכשיו אבל לפעמים עדיף לתת רגע. אם לילד זה לא מתאים כרגע אפשר להציע לו לחשוב על זה, לעשות הפסקה ולתת לו את התחושה שלא כופים עליו שום דבר, בהרבה מקרים השחרור יוביל לשיתוף פעולה".

הזוג עירון  (צילום: מתוך "מבחן ההורים הגדול", קשת 12)
ההורים בזמן אתגר קיר הטיפוס. הקשיבו לתחושה של הילד באותו הרגע | צילום: מתוך "מבחן ההורים הגדול", קשת 12

השיטה מול גישות אחרות

ראינו לאורך הפרק את הקונפליקט שבין השיטה הזו לגישות יותר מכוונות מטרה והישגים, וגם ד"ר מנצר הבחינה בין שני הסגנונות. "בסיטואציה שילד מחליט על עצמו הורים סמכותיים יפחדו שבעתיד הוא יחליט גם לא ללכת לבית הספר או לעבודה כי לא בא לו. לעומתם, מי שיתמוך בגישה טבעית יראה ילד שמחליט בעבור עצמו ככזה ששם גבולות וכמי שמבין מה מתאים לו. במצבים של לחץ חברתי שרווחים בגיל ההתבגרות הילד יצליח להימנע ממקומות שפוגעים ברצון שלו כי הוא מאומן בלהקשיב לעצמו". ד"ר מצנר סיכמה כי "אם חושבים על זה בהקשר של גבולות עצמיים ולהיות נאמן לעצמך אז ברור שכל ההורים רוצים שהילדים שלהם יגדלו ככה".