שלושה ימים אחרי הבחירות, מספר 3 בכחול לבן משה (בוגי) יעלון התראיין באולפן של אופירה וברקוביץ', תקף את בנימין נתניהו וטען כי הוא זה שאחראי לפלונטר הפוליטי ולסבבי הבחירות הרבים. "גם במפלגות האחרות מבינים שמי שתוקע אותנו שנה שלמה זה בנימין נתניהו והכל בגלל ההסתבכויות הפליליות שלו".

אבל היו בחירות, לא ניצחתם. מה תגיד לעם? הוא אומר 'מה אתם רוצים ממני? כחול לבן מלכלכים עליי אבל אני מנצח בקלפי'.
"בנימין נתניהו ניסה להגיע ל-61 מנדטים כדי לשנות את המשטר במדינת ישראל. הוא רוצה להיות מעל החוק. אבל הוא נכשל. כרגע יש 62 מנדטים שלא רוצים אותו ו-58 מנדטים של הימין, שבתוכם יש גם כאלה שלא רוצים אותו, ואני אומר את זה באחריות".

יעלון הסכים שנתניהו קיבל יותר מנדטים, אך טען כי זה קרה בגלל ששיקר לאורך כל קמפיין הבחירות. "זה נכון שהוא קיבל יותר מנדטים, אבל גם פה, על איזה שקרים הוא ביסס את זה? שבני גנץ הוא מושחת? הוא קיבל 50 מיליון? זה פשוט שקר, אבל אנשים מטיחים את זה בי ובבני גנץ ברחוב, זה שקר. גם זה שטיבי יחליט החלטות ביטחוניות בתוך הממשלה, תראו כמה כרזות כאלה, זה מבוסס על שקרים. יותר מזה, כל מה שמתגלה כרגע, ההאזנות, הריגול, המניפולציות, התרגיל הזה שהוא עושה שם ומביא רב לכלל עבירה בענייני הקלטות וכן הלאה, זה הכל שקרים, כולל עכשיו". 

בנימין נתניהו בחגיגות הניצחון (צילום: פיטוסי , פלאש 90)
"בנימין נתניהו מעמיד אותנו בתקדים שלא היה כמותו בשום מדינה דמוקרטית". בוגי יעלון | צילום: פיטוסי , פלאש 90

ברקוביץ' טען כי לתושבי המדינה נמאס מסבבי הבחירות החוזרים ושהגיע הזמן שהסיפור הזה ייגמר. "קודם כל אני מקבל את המשימה", השיב בוגי. "אנחנו מנסים כבר שלוש מערכות בחירות, זו השלישית, לקרוא לממשלת אחדות, הלוואי שזה היה כל כך פשוט, הוא מונע. אם מישהו אחר מחליף אותו בליכוד, עשר דקות יש פה ממשלת אחדות".

אבל העם רוצה אותו.
"מי אמר שהוא רוצה אותו? אין ברירה, תראה לאן הגענו. קודם כל כבר לפני שלוש שנים קראתי לו להתפטר, עוד לפני שהתמונה המלאה הצטיירה".

אתם לא תצליחו לפנות אותו מבלפור, רק עם מנופי אבי.
"אני אומר בצורה ברורה - ממשלת אחדות עכשיו, אבל לא תחת בנימין נתניהו עם שלושה כתבי אישום. בעוד 11 ימים הוא הולך למשפט".

בוגי, האם יש סיכוי לשבת עם נתניהו או לחילופין באמת לבנות ממשלת אחדות?
"אין בעיה, אם בני גנץ ראשון, כש-62 לא רוצים את נתניהו".

זו הבעיה, מי ראשון?
"אם בני גנץ ראשון, עכשיו, כן, בוודאי. אתה יודע למה? כי אני לא מאמין לו, אני לא סומך עליו. אם הוא יהיה ראשון הוא לא ייתן לבני. אתה יודע מה? מתווה הנשיא, הנשיא כבר הודה, בנימין נתניהו לא קיבל את המתווה, עשה מניפולציות, שיקר. אני אומר לך שמה שבנימין נתניהו רצה אז, זה שאנחנו נגיד לו כן, שאנחנו מוכנים לשבת תחתיו תחת כתבי אישום, ואת הבחירות האלה היינו עושים כשאנחנו כבר מרוסנים".

יעלון הוסיף כי לא מדובר רק בשאלה פוליטית, אלא גם בשאלה ערכית. "תסתכל מה הוא עושה, משסע עכשיו עם, מיליונים לא יתנו לזה לקרות. אתמול כבר אנשים נפגעו, אנשים מהאגודה לאיכות השלטון הותקפו ליד בית הנשיא. הרצח הפוליטי הבא כבר כאן. האווירה הזאת מזכירה לי את האווירה לפני רצח רבין. אתה רוצה לתת לאיש הזה להמשיך לשלוט, שכל האינטרסים שלנו בשנה האחרונה משועבדים לבריחה שלו מספסל הנאשמים? לכן, שיפנה את מקומו. נתניהו היה צריך להתפטר כמו שהוא דרש מאולמרט בזמנו, כשהוא רק היה נחקר ולא נאשם. וזה מה שצריך לקרות". 

בני גנץ בראיון לניב רסקין בחדשות הבוקר (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
בוגי יעלון: "בני גנץ מושחת כמוהו? מה פתאום" | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

ממשלת אחדות בשלבים

כשנשאל יעלון על האפשרות לממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת, ענה: "הנה עוד שקר. אנחנו מעדיפים ממשלת אחדות, אבל בלי בנימין נתניהו. יעמוד מישהו אחר בראש הליכוד, אפילו הליכוד יוביל, יקבל שנתיים ראשונות, אנחנו שניים, ב-10 דקות אנחנו פותרים את זה. אז הנה המוקש, הוא תוקע את המדינה. הדבר השני שאפשרי, הוא שתהיה פה ממשלה שאני קורא לה ממשלת אחדות בשלבים. אני יודע בדיוק מה יקרה, אם אנחנו נצליח להקים ממשלה, שמי שיתמוך בה מבחוץ למשל זה ליברמן, המשותפת יכולים להחליט מה שהם רוצים, הם לא נכנסים לממשלה, הם המליצו על בני גנץ בפעם הקודמת, אנחנו לא משלמים להם שום מחיר, לערבים אנחנו נדאג בלי קשר אליהם. ואז דקה אחרי, בלוק החסינות מתמוטט, ואני אומר לך את זה באחריות, הם ירוצו אלינו, השאלה תהיה מי ראשון. הם מתים להיפטר ממנו, רבים מהם מתים להיפטר ממנו". 

אנחנו מדינה דמוקרטית, העם אמר את דברו. חצי מהעם רוצה את ביבי נתניהו כראש ממשלה. ואתם צריכים להבין גם מה החצי השני רוצה.
"אני מעריך את החצי השני. מה שבנימין נתניהו רוצה זה בחירות רביעיות. אנחנו נעשה את הכל כדי להימנע מזה, אבל הוא גרר אותנו, אני מזכיר, זה לא אנחנו. הוא גרר אותנו לבחירות ראשונות, כשלא הצליח לגייס 61, לשניות ולשלישיות". 

"תראו, מה קובע את החוקים בכלל במדינה? הגנבים. אם לא היו הגנבים, לא היו יוצאים חוקים נגד גנבים"

יעלון נשאל על "חוק ביבי", שימנע מראש ממשלה לכהן כשיש נגדו כתב אישום. "קודם כל אנחנו מדברים על חקיקת חוק יסוד. זה מופיע במצע שלנו, וזה תהליך ארוך", השיב בוגי. "אנחנו חושבים שכהונה של ראש ממשלה בישראל צריכה להיות מוגבלת לשמונה שנים. דבר שני, מי ששירת בשירות ציבורי והורשע בעבירה שיש עמה קלון, לא חוזר לשירות הציבורי והדבר השלישי, שמי שנאשם, לצורך העניין כמו כרגע בנימין נתניהו, לא יכול להתמודד על ראשות הממשלה. אנחנו לא מדברים על עכשיו, אלא על הכנסת ה-24, זה תהליך ארוך. אז שלא יאשימו אותנו, אנחנו לא עושים את זה רטרואקטיבית, זו לא חקיקה פרסונלית, זו חקיקה חשובה למדינה".

"תראו, מה קובע את החוקים בכלל במדינה? הגנבים. אם לא היו הגנבים, לא היו יוצאים חוקים נגד גנבים. פה בנימין נתניהו מעמיד אותנו בתקדים שלא היה כמותו בשום מדינה דמוקרטית, שהוא הולך להתמודד כנאשם שבעוד 11 ימים הולך לבית המשפט המחוזי בירושלים. הוא כבר הגדיר את השופטים כשמאלנים, הוא בונה אליבי, כמו שעכשיו הוא לא מקבל את תוצאות הבחירות, זה פשוט טירוף מה שהולך כאן. ולכן החקיקה הזאת היא חשובה לעתיד".

איפה אתם טעיתם? איפה אתם הפסדתם את הבחירות האלה?
"קודם כל לא הפסדנו, כי הכוח שלנו גדל. מבחירות א', לבחירות ב' לבחירות הנוכחיות, מספר המצביעים גדל. יכולנו להגיע להישג הרבה יתר גדול".

שורה תחתונה, יש לכם פחות מנדטים.
"זה נכון, אבל אנחנו לא נשקר כמוהו. כשאני מאשים אותו אני מתבסס על עובדות, לא ההאשמה הזאת של 50 מיליון שקל".

אבל איפה אתם טעיתם?
"אני חושב שהקמפיין שלנו לא היה מספיק טוב ולכן נעשה תחקיר על איך זה יהיה בעתיד. אנחנו נשתפר". 

"ממשיכים יחד". הנהגת כחול לבן (צילום: מתוך הטוויטר של יאיר לפיד, חדשות)
בוגי יעלון: "הקמפיין שלנו לא היה מספיק טוב, נעשה תחקיר". רביעיית כחול לבן | צילום: מתוך הטוויטר של יאיר לפיד, חדשות

"את בל"ד הייתי מוציא מחוץ לחוק"

כשאופירה שאלה למה בפריפריה מצביעים יותר לנתניהו ברקוביץ' הגיב ואמר כי מדובר בשסע עדתי בין אשכנזים למרוקאים. "ברקו צודק", השיב יעלון. "אבל זה לא רק עדתי. השיסוי השקרי. אבל תראי מה הוא עשה פה, נעזוב יהודים ערבים, בסדר? השיסוי. מה, הערבים הם לא לגיטימיים? את בל"ד הייתי מוציא מחוץ לחוק, אבל הם מצביעים, אנחנו נתעלם מהם? צריך לדאוג להם, הוא לא דואג להם. הדבר השני זה אשכנזים מזרחיים. מה זה הדבר הזה? אני נשוי למשפחת סבח. מישהו חשב על זה אצלנו בבית? והוא משסה את זה, פותח פצעים. יש משקעים, אני לא מתעלם מהם. אבל הוא פותח את הפצעים עם האנשים שלו, עם השופרות שלו. ימין-שמאל. 'שמאלני בוגד', שמעתם את המושג הזה? השופטים שלו כבר שמאלנים כי הוא יודע שכנראה הם ירשיעו אותו. וגם דתיים ולא דתיים, אנחנו נגד זה. כשאנחנו באנו ואמרנו 'כחול לבן באה לאחד', אנחנו מתכוונים לזה. זה נכון שצריך לעיתים להילחם בו, בגלל הכללים שהוא משחק בהם".

נרדמתם בשמירה. בני גנץ קצת התעורר בשבוע האחרון של הקמפיין.
"אני לא נכנס לדיונים הפנימיים אצלנו, האם הייתי צריך ללכת רק על קמפיין ממלכתי. כשהוא ישחק קאץ', ואנחנו משחקים בסגנון יווני רומי, לעיתים צריך להסיר את הכפפות".

אולי הייתם קצת נחמדים מדי, אתה מסכים איתי?
"אני מסכים, זה חלק מהוויכוח הפנימי אצלנו, אבל בסוף נאלצנו להסיר את הכפפות".

"היית רוצה מאמן כדורגל שנאשם או מנהל בית ספר לילדים שלך שנאשם? אז למה אתה נותן לו להיות ראש ממשלה?"

אתה חושש מעריקים אצלכם בכחול לבן?
"חס וחלילה".

אתה יכול להגיד בוודאות שאף אחד ממי שנמצא אצלכם במפלגה לא יערוק לביבי? דיברו על יועז הנדל.
"אפילו לא פונים אליו. יועז הנדל וצביקה האוזר היו שם בלשכה. דיברו עליהם כי הדעות שלהם הן דעות ימניות. אבל גם זה, זה גניבת קולות. למה זה לגיטימי? למה מתייחסים לזה 'כן יערקו, לא יערקו'? זה גניבת קולות". 

"כל חיבור יכול להועיל להחלפת הממשלה" (צילום: FLASH90/Meital Cohen, חדשות)
"אפילו לא פונים אליו". יועז הנדל | צילום: FLASH90/Meital Cohen, חדשות

זה לא לגיטימי גניבת קולות? זה דבר טבעי בפוליטיקה.
"לא, בעניין הזה ודאי שלא. הנה, היו בחירות, העם הכריע. זה מבייש, זו בדיוק הפוליטיקה הרעה".

איך יש מוצא?
"יש מוצא. אני חושב שקודם כל ברור לחלוטין שרוב המצביעים לא רוצים את בנימין נתניהו, וזה הרבה יותר מ-62 מנדטים. אתה היית רוצה מאמן כדורגל שנאשם או מנהל בית ספר לילדים שלך שנאשם? אז למה אתה נותן לו להיות ראש ממשלה?".

חצי מהעם בחר בו.
"כן, הוא הצליח לשקר הרבה אנשים מהעם, מה לעשות. אז אנחנו נילחם בזה, כי חשוב להחזיר את המדינה למסילה, ואני משוכנע שאפשר לעשות את זה, אפשר להימנע מבחירות רביעיות. אבל אם לא תהיה ברירה, אם זה מה שהוא גם רוצה, נצטרך להתמודד עם זה".