מירוץ הבחירות לכנסת ה-23 יצא רשמית לדרך עם איחודים בגוש הימין ובגוש השמאל. יושב ראש מפלגת העבודה, עמיר פרץ, התנגד בבחירות הקודמות לאיחוד בין מרצ לעבודה אך השבוע לחץ את ידו של ניצן הורוביץ' וחתם על איחוד בין מפלגת העבודה, גשר ומרצ. "בסיבוב הבחירות הקודם הודעתי שאני לא הולך לאיחוד ושמבחינתי האיחוד עם גשר ואורלי לוי הוא המשתנה הנכון", הסביר פרץ בראיון לאופירה וברקוביץ'. "מיד שהכריזו על הבחירות הנוכחיות הודעתי שאבחן את האפשרות לאיחוד ואודיע".

מה הוביל לשינוי?
"הסתבר שמוכרחים לבנות מצב שבו תקום כאן ממשלת שינוי ותקווה. צריך עוגן לממשלה. עם אורלי לוי הקמתי את המצפון החברתי של מדינת ישראל ועם מרצ אני מתכוון להקים את המצפן המדיני של מדינת ישראל. אני חוזר לתפיסת העולם שמשרתת מצד אחד צדק חברתי ומצד שני משרתת את השלום. בעקבות האיחוד שלנו בימין נכנסו ללחץ, בעיקר בנימין נתניהו, ועשו מעשה של איחוד של הגוש הימני. הצליח להם קצת פחות, אבל הצליח. מה שזה אומר היום מבחינת המצביעים – תהיה כאן ממשלת שינוי, השאלה אם תהיה גם ממשלת תקווה. יכול להיות מצב שכחול לבן יבחרו לחבור לימין".

כשנשאל אם האיחוד הגיע בגלל שהוא פחד לא לעבור את אחוז החסימה ענה פרץ: "כל השיקולים חשובים, אבל מה שעמד נגד עיני הוא אהבת מדינת ישראל. תנסו לראות את העוצמה של החיבור הזה - להושיב את אנשי גשר יחד עם אנשי מרצ".

פרץ והורוביץ סיכמו על ריצה משותפת

"הבריתות שלי מחייבות"

איך יכול להיות שאורלי לוי, אשת ימין, חוברת למרצ? איך גרמת לה להשתכנע?
"אני כל-כך מרוצה מהברית שלי עם אורלי לוי. היא אישה מדהימה עם יכולות מדהימות. אני בהחלט חושב שהיכולות שלה צריכות לבוא לידי ביטוי בממשלה הבאה. אני חושב שאם אורלי לוי תהיה שרת בריאות, רווחה או חינוך, היא תהיה שרה מדהימה".

אם היא הייתה אומרת לך שהיא מטילה וטו ואומרת 'אין מצב עמיר'?
"למה להיכנס לשאלות מהסוג הזה? כולם ידעו שאני בלי אורלי לוי לא הולך. אני לא מתחיל ברית ומפר אותה. הבריתות שלי הן בריתות מחייבות. לפני 15-20 שנים אמרתי שהחלום שלי שיום אחד במדינת ישראל נוכל לבנות ציר שמחבר בין אפיקים, אפקה ואופקים - אני אומר לכם שהציר הזה יצא לדרך. אורלי לוי פעלה מתוך אחריות".

פרץ תקף את מפלגת כחול לבן ואמר כי הם סירבו לאיחוד גדול בגוש השמאל. "הצענו לכחול לבן לעשות גוש שלם והם לא רצו. הם החליטו לא לקחת אחריות ולהיות יותר ימינה. אנחנו רוצים להיות המצפון החברתי והמצפן המדיני של הממשלה הבאה וזה מה שיהיה".

כשברקוביץ' אמר שלדעתו האיחוד מערבב בין החברתי למדיני, ענה פרץ: "אני מעולם לא הסתרתי – אני איש מחנה השלום. אני חושב שלא לדון בשלום ותהליכים מדיניים זו החמצה מאוד גדולה. גדלתי בשדרות, הייתי ראש העיר שם וכבר ב-1983 אמרתי שצריך להקים מדינה פלסטינית כמה שיותר מהר כדי שהיא תהיה פחות גדולה ופחות קיצונית".

פרץ טען כי משא ומתן עם הפלסטינים הוא אינטרס ישראלי. "האיום המרכזי על ישראל הוא איראן. על זה כולם מסכימים, יש קונצנזוס שצריך לעשות הכל כדי למנוע פצצה גרעינית. היכולת שלנו כיום לבנות חיבור מתון עם מדינות המפרץ, מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית, טמון רק בהידברות. כל המדינות האלה שרוצות לבנות יחד איתנו ציר מאזן מול הציר הפונדמנטליסטי הקיצוני של איראן אומרות – 'תתחילו לדבר איתם, גם אם לא תגיעו להסכם'. אני רוצה לאזן את האיום עם איראן וכאיש מחנה השלום אני אומר – לא רוצה לדבר עם החמאס. אני בניגוד לנתניהו, לא אתן להם דולר אחד. אם תבדקו, לאורך ההיסטוריה אנשי מחנה השלום היו יותר קשוחים מאנשי מחנה הימין. ביטחון הוא לפני הכל, אבל צריך לתת אופק מדיני. שום מבצע צבאי לא יכול להחזיק את ההישגים שלו בלי מבצע מדיני משלים".

איך תביא קולות מהימין כשאתה חובר למרצ?
"מה שיקרה בממשלה הבאה תלוי בנו. אם בנט, סמוטריץ' ורפי פרץ יהיו גדולים יותר, יכול להיות שנמצא את עצמנו בממשלה בה הם מכתיבים את הקו. אם עבודה-גשר-מרצ תהיה גדולה - תקום פה ממשלה של שינוי ותקווה".

כמה מנדטים אתה מצפה לקבל?
"אני מאוד מקווה ששאלה שעומדת על הפרק היום כמו של עיסוואי פריג' שנמצא במקום ה-11 תהיה לא רלוונטית בעוד כמה שבועות כי הסקרים יראו שאנחנו מקבלים הרבה מעבר ל-11 מנדטים".

בני גנץ, עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס בתום פגישה  (צילום: דוברות העבודה-גשר)
"אישה עם יכולות מדהימות". עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס | צילום: דוברות העבודה-גשר

"עידן נתניהו הסתיים"

אתה חושב שאחרי הבחירות נתניהו יסיים את תפקידו?
"חד משמעית. לדעתי עידן נתניהו הסתיים. אנחנו סיימנו את הפרק של למנוע 61 מנדטים של חסינות, אנחנו רוצים 61 מנדטים לחסינות של בתי החולים, בתי הספר והמשפחות הצעירות. 61 בלי ליברמן זה המפתח".

מה יש בנתניהו שאתם לא מצליחים להפיל אותו?
"נתניהו אדם מוכשר עם עמדות לא פשוטות מבחינת מדינת ישראל. אני הייתי שמח שנתניהו יהיה האיש שיוביל את תהליך השלום במדינה. יכול להיות שהוא היה מוביל אותו מתוך הסכמה לאומית והוא היה משנה את המציאות. הוא מנהל את המציאות הרי, אם הוא צריך לתת דולרים לחמאס כדי להרגיע אז הוא נותן להם דולרים, אם הוא צריך לתת צ'ופר כזה ואחר מבלי להצליח להחזיר את נעמה יששכר מרוסיה אז הוא נותן. נתניהו הוא פוליטיקאי גדול שהזמן שלו הסתיים".

אם לא היו לו כתבי אישום, הוא היה ממשיך להיות ראש ממשלה טוב?
"אני הייתי עושה הכל שלא, כי איך שלא תהפוך את זה – נתניהו לא יכול לשמש דוגמה לילדים ולנכדים שלי. אני מצפה שאנשי ציבור לא ידברו רק על הרף הפלילי אלא גם על הרף המוסרי. אם החלטתי להיות איש ציבור אני צריך לחשוב כל בוקר מה הדוגמה שאני נותן לדור הבא".

בסיום הראיון, נשאל אם יחזיר את סתיו שפיר ואמר: "אני חושב שסתיו שפיר היא אישה מוכשרת מאוד שיכולה לתרום רבות. שיתפתי איתה פעולה רבות כשהייתה במפלגה אבל מי שהיה צריך להכריע אם לשבץ אותה או לא הם אנשי מרצ".