דרמה פוליטית התרחשה אמש (חמישי) בכנסת כאשר סייעת "יש עתיד" (יחד עם סיעת תל"ם בראשות משה (בוגי) יעלון), החליטה להתפצל מכחול לבן בעקבות החלטתו של ראש מפלגתם לשעבר, בני גנץ, להיכנס לממשלת אחדות עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. חבר הכנסת עפר שלח מ"יש עתיד" התארח אצל אופירה וברקוביץ' לראיון ראשון אחרי פירוק כחול לבן ותקף את בני גנץ על החלטתו: "אני חושב שבני גנץ פשוט קרס לחלוטין. הוא הגיע לרגע שצריך להחליט, התמוטט וזחל פנימה לממשלה בתנאים הכי גרועים".



"עשינו מהלך להחלפת יו"ר הכנסת, למהלך הייתה אמורה להיות תוצאה, גם לשיטתו של בני גנץ, שתביא אותו לפוזיציה יותר חזקה מול נתניהו. נוצר מצב חוקתי חזר תקדים שבו יו"ר הכנסת לא מקיים צו של בג"צ ובשבוע הבא בני גנץ ו-15 הח"כים של חוסן יצביעו בעד זה שיולי אדלשטיין יחזור להיות יו"ר הכנסת. למה הלכת לכל המהלכים האלה?".

עוד אמר שלח, כי לדעתו לא מדובר בממשלת אחדות. "בואו ננקה את השולחן, זו לא ממשלת אחדות. כשאתה נכנס עם 15 מנדטים לממשלה של בלוק עם 58 מנדטים זו לא ממשלת אחדות. כשאנחנו נכנסו עם יש עתיד עם 19 ב-2013, אף אחד לא קרא לזה ממשלת אחדות. בני גנץ לוקח את 15 המנדטים של חוסן לישראל ונכנס כסרח עודף, כזנב, לממשלה של בנימין נתניהו".

איזו אפשרות אחרת הייתה? הרי לא יכולתם להרכיב ממשלה. מה רציתם לעשות?
"אמרתי לגנץ שאם נמנה את יו"ר הכנסת אז הפוזיציה מול נתניהו למסע ומתן נהיית יותר חזקה וגם נפתחות אפשרויות נוספות. אנחנו שולטים בכנסת ובגלל הקורונה, נותנים לממשלה לפעול ולתפקד כשאנחנו מונעים את הרס הדמוקרטיה שבנימין נתניהו לשיטתנו רוצה לעשות. המנדט היה אצל גנץ לעוד שבועיים והוא עוד אצלו בזמן שאנחנו מדברים. אתה עושה מאמצים להקים ממשלה בצורה כזו או אחרת. גנץ לא הצליח להכניס גול, הסתובב והכניס גול לשער שלנו".

"אני ישבתי השבוע עם בני גנץ ותיארתי לו על סמך ניסיוני כחבר הנהלת קואליציה איך יראו החיים שלו בתוך ממשלה כזו עם 58 ח"כים שהם נגדו. הוא לא יוכל לעשות שום דבר ממה שהוא מדבר עליו, הוא לא יוכל להגן על שום דבר".

הוא חושב שעוד שנה וחצי הוא יחליף את נתניהו.
"איזה יחליף? אתה לא מאמין לזה, אף צופה שרואה אותנו לא מאמין. הוא בחר להאמין. הוא התקשה להכניס גול ובחר להכניס גול לשער שלו".

נאום יו"ר הכנסת בני גנץ (צילום: ערוץ הכנסת)
שלח על גנץ: "בכל התערבות יש נוכל ויש טיפש" | צילום: ערוץ הכנסת

"בכל התערבות יש נוכל ויש טיפש"

שלח התייחס גם לתחושות של יאיר לפיד בעקבות ההתפתחויות הפוליטיות. "אנחנו יודעים לאן אנחנו הולכים. הוא יהיה יו"ר האופוזיציה. זו לא שמחה גדולה ולא מה שרצינו, אבל אנחנו אנשים בוגרים ובפוליטיקה לא מאתמול ואנחנו נתמודד".

אם אני מגדירה את נתניהו כגאון פוליטי וגנץ כמישהו שנכשל בגדול. אתה מסכים עם האמירה?
"אבא שלי היה נוהג לומר שבכל התערבות יש נוכל ויש טיפש".

שלח, שמונה ליו"ר ועדת הקורונה, התייחס גם למצב המדינה בעת המשבר. "אתמול ישבתי עם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב ועם ראש המל"ל, מאיר בן שבת. הבעיה היא שהם לא כל כך יודעים מתי השיא ומכיוון שהם לא יודעים, הם מחזיקים את כולנו תחת המכבש הזה שאת התוצאות שלו, ברמה הכלכלית ובהשפעה שלו, אני לא יודעת לכמת. אני אמרתי לבר סימן טוב: 'אין לכם אסטרטגיית יציאה, אני מבקש שאחרי פסח תהיו אצלנו ותציגו אסטרטגיה לאיך יוצאים מהדבר הזה'".

הם לא יודעים.
"הם חייבים להתחיל לדעת".

יש פתרון לעצמאיים? מה הם מקבלים?
"השבוע זימנו דיון בנושא. מצד אחד האוצר, מצד שני נציגי העצמאיים כי ברור שהקורבנות הגדולים של הסיפור הם העצמאיים והעסקים הקטנים. לא תהיה ברירה אלא להכניס את היד לכיס".

הם יכולים לישון בשקט?
"לא, אף אחד עכשיו לא ישן עכשיו בשקט. הממשל בארה"ב הכניס את היד לכיס והשקיע טריליון דולר בשלב ההתחלתי. אתה מכמת את זה לישראל, זה בין 100 ל-120 מיליארד שקל ולדעתי זה תג המחיר ההתחלתי למה שהמדינה צריכה לשים בתוך השוק כדי להציל את העסקים הקטנים".

תגובת כחול לבן (חוסן לישראל):
"בני גנץ קיבל החלטה מנהיגותית, אמיצה ומתחייבת שתמנע מישראל בחירות רביעיות ופגיעה בשלטון החוק, בשיאו של משבר בריאותי, כלכלי וחברתי. אנחנו מכבדים את אנשי יש עתיד והתאכזבנו שהם בחרו לעזוב את כחול לבן בשעת משבר לאומי. ההעדפה המוצהרת של יש עתיד ועפר שלח לקחת את ישראל לבחירות רביעיות בעת הזו שגויה וחסרת אחריות".