טל אוחנה רק בת 36 וכבר מובילה אחריה עיר שלמה. בחודש האחרון היא ידועה בעיקר כמי שהצליחה לנצח את הקורונה ולהפוך את ירוחם מעיר אדומה לעיר ירוקה, בעזרת נחישות, קבלת החלטות נכונה והטלת סגר עצמאי על העיר. היא מספקת מערך בדיקות קורונה לתושבי ירוחם, דואגת להוריד את התחלואה בקרב האוכלוסייה החרדית, ואפילו הורתה על סגירת בתי הכנסת בתקופת החגים, למרות שמתווה הממשלה אישר את פתיחתם תחת הגבלות.

אמש (שישי) אוחנה התארחה באולפן של אופירה וברקוביץ', וסיפרה כיצד היא עושה זאת: "התחלנו את שנת הלימודים הנוכחית ב-31.8 עם מסיבת שמיניסטים שיצאה מפרופורציות והביאה לתחלואה מאוד גדולה בקרב שכבה אחת. בתגובה לכך החמרנו על ההנחיות על אף שהיינו עדיין ירוקים לפי תכנית הרמזור שפעלה באותה העת. בעצם סגרנו את כל בתי הכנסת והפסקנו את הפעילות הפורמלית והבלתי פורמלית".

החרדים לא התלוננו ולא הפגינו?
"יש לנו רב עיר מאוד נחוש ומאוד אמיץ, הרב יצחק שלו, והוא הסביר במילים פשוטות שיש סכנה מאוד גדולה בתפילות בבתי הכנסת. לא היו לנו הדבקות קודם המקרה הזה כדי שיהיה אפשר לבסס עליו, אבל היה אמון מאוד גדול. הזמנתי אותם אליי ואמרתי להם: 'זה שיח של פתרונות, לא שיח של הגבלות. אני מקימה לכם היום בלילה 46 מרחבי תפילה חיצוניים, אפשר להתפלל בחוץ, זה ישמור על בטחון הציבור', והם הקשיבו".

"מעבר לכך, ביום כיפור האחרון ורק בגלל שהממשלה יצרה מתווה שמתיר את התפילה בתוך בתי הכנסת, היו שני בתי כנסת שבהם היו תפילות בקהילה החרדית שלנו", המשיכה טל. "היו עוד שלושה חולים מאומתים, שנכחו במניינים חיצוניים, אבל שם לא הייתה הדבקה. ההדבקה הייתה רק בתוך בתי הכנסת ששמרו על המתווה, שהקפידו על קלה כחמורה". 

באיזו שפה את דיברת איתם שביבי לא מסוגל?
"דיברתי איתם בשפת הלב, אמון ושותפות, ובשפה של פתרונות".

רוצה שאגיד לך באיזו שפה דיברת איתם? בלי פחד.
"קודם כל אני לא מפחדת לאבד את הכיסא שלי בשום דרך. אני לא מקבלת שום החלטה מתוך פופוליזם, אני מקבלת החלטות כשבריאות הציבור עומדת לנגד עיניי. לפני יומיים ב-00:00 בלילה הרמתי טלפון לכבוד הרב ואמרתי לו: 'אני מבקשת שכל הקהילה שלך תיבדק כי יש לנו עלייה בתחלואה', ברחוב אחד שאורכו מאה מטרים. כל הקהילה הגיעה להיבדק, גם הרב וגם הרבנית. קיבלנו הבוקר ב-6 בבוקר את התוצאות, ברוך השם אנחנו הולכים לעצור את שרשרת ההדבקה". 

איך הקשיבו לך התושבים?
"יש בינינו רמת אמון מאוד גבוהה. כשאני מדווחת להם על כל התחלה של שרשרת הדבקה, כשאני זמינה עבורם גם בשבת, גם בחגים, ואני אישה דתייה. שהם יודעים שלא משנה במה הם יפנו, אני אתן להם פתרון, גם אם זה להגיע לבכיר המעבדות בסורוקה כדי להביא את תוצאות הבדיקה, כי הם טרודים מהדבר הזה. העובדה שאנחנו זמינים עבורם בכל נושא וכל עניין ונותנים להם פתרונות עד הבית, יוצרת פה באמת אמון". 

אוחנה טוענת כי עיר שלמה לא צריכה לשלם את המחיר בגלל כמה שכונות חרדיות שיש בהן תחלואה גדולה, ולכן יש לסגור כל שכונה או מרב גאוגרפי שבו יש עלייה בתחלואה, ולא את כל העיר. עוד היא הוסיפה כי "ראשי רשויות שלקחו אחריות והסתכלו על המצב כאילו זאת 100% מהבעיה והאתגר שלהם, הצליחו", אמרה טל. "בכפר קאסם ובטלזסטון קריית יערים, קרו הישגים הרבה יותר גדולים ממה שקרו בירוחם, אבל בכלל מדינת ישראל התברכה בהרבה מאוד ראשי ערים טובים שלקחו אחריות מהרגע הראשון". אך לדבריה, לא כולם יכולים לקחת אחריות בלי סמכות: "אני לא ביקשתי סמכות מאף אחד. אבל לא כולם במצב שלי, כי יש פה אתגרים מאוד גדולים, גם פוליטיים בתוך הרשויות עצמן וגם של משאבים".

וחוץ מזה, ישנו גם המשבר הכלכלי

ההצלחה של אוחנה לא תימדד רק בניצחון המשבר הבריאותי, אלא גם בניצחון המשבר הכלכלי. "זה הדבר שהכי מדאיג אותי", הודתה ראש המועצה. "אם יש משהו שאני מרגישה שאני בחוסר שליטה עליו בשונה מכל התרחישים האחרים שניהלנו בקפידה, זה הסיפור הכלכלי. אני באה וקוראת לממשלה כבר שבועות מספר: אל תתנו לנו פתרונות של גדודי עבודה, אל תגידו לנו 'נתתי כמה מיליונים לרשות הטבע והגנים, שלחי את האנשים שלך לעבוד שם בניקיון', זה לא יקרה. תשקיעו השקעות הון שתייצרנה עבודה טכנולוגית'".

"כולנו כראשי ערים רוצים לראות תכנית סדורה וברורה לאן אנחנו הולכים", הוסיפה אוחנה, "הפריפריה הייתה הראשונה להיכנס למשבר הזה עם אחוזי תעסוקה נמוכים, ואנחנו נהיה אחרונים לצאת מהמשבר. אנחנו לא מחפשים פתרונות של השקעה בתשתיות תחבורה או בתשתיות נדל"ן. זה חשוב, אבל זה לא מגיע לתושב בירוחם".

"מה שצריך עכשיו אלה השקעות במנועי צמיחה", המשיכה טל. "יש לאומת החדשנות הזאת כל כך הרבה יכולות, אנחנו עכשיו צריכים לדאוג שמכרז הלוויינים שמשרד המדע הולך לפרסם בעוד שבועיים לא יהיה באוניברסיטת תל אביב. 100 מיליון שקל של מדינת ישראל צריכים להגיע לירוחם כדי לייצר שם תשתית לבדיקה ומחקר של לוויינים, ושלא יגידו לי איך יגיעו המדענים, כי הם נמצאים בקמ"ג, בדימונה ובירוחם. אנחנו בשיח עם הממשלה, לא נוותר להם עד שיועברו לנו גם משאבים וגם סמכויות פורמליות. ואנחנו נצליח, אפשר לחיות חיים מלאים".