בצל ההסלמה הביטחונית, הגיע מס' 2 ברשימת כחול לבן, יאיר לפיד, לאולפן של אופירה וברקוביץ' כדי לעשות סדר. כנשאל מה הוא ומפלגתו מתכננים לעשות אחרת מהממשלה הנוכחית בהתנהלות מול עזה ענה: "מה שגבי אשכנזי עשה בעופרת יצוקה ומה שבוגי יעלון ובני גנץ עשו בצוק איתן – הלכו למבצע גדול והחזירו את ההרתעה. היו שלוש וחצי שנים של שקט אחרי 'צוק איתן' ואת הזמן הזה היה צריך לנהל כדי לעשות הסדרה. היום, מנסים לעשות הסדרה בלי הרתעה ואין דבר כזה. פה זה המזרח התיכון".

מה אתה אומר? שתכנסו לעזה?
"אם צריך אז כן. במזרח התיכון מבינים רק כוח. הממשלה של נתניהו מעבירה מזה שנתיים כסף לחמאס בכל פעם שיורים טילים".

יש מחיר כבד ליציאה למבצע צבאי.
"נכון, למבצעים יש מחיר, אבל לצה"ל יש ארגז כלים גדול. לא כל דבר צריך להיות כניסה קרקעית, יש הרבה דברים שאפשר לעשות. יש דבר אחד שמדינת ישראל לא יכולה לסבול – אי אפשר לסבול את זה שבשבוע הראשון של פברואר, היו כבר 15 שיגורי טילים על האזרחים ועשרות בלוני נפץ. ברור מאליו שאף אחד לא רוצה שחיילים ימותו, אבל אם אתה רוצה ללכת להסדרה צריך לטפל בשני הצדדים של המשוואה. אחרי צוק איתן, היו שלוש וחצי שנים של שקט, אז היה צריך לעשות את ההסדרה. כשהם מורתעים, כשהם מבינים מי השחקן החזק בשכונה וכשיש מולם הנהגה נחושה כמו שבוגי יעלון ובני גנץ הביאו לשולחן".

כנשאל על דבריו של גבי אשכנזי, שסירב להתחייב להפסקת העברת הכספים ענה לפיד: "יש שתי סוגים של כספים שנכנסים לרצועה – מזוודות שהולכות ישר לחמאס, שאת זה צריך לעצור וכסף שנכנס לתרופות לתינוקות או לאוכל, שזה כסף שימשיך להיכנס. ציטטו את גבי לא נכון".

ברקוביץ' טען שנתניהו עושה לכחול לבן "בית ספר לאסטרטגיה פוליטית". לפיד לא הסכים עם הקביעה ואמר: "אם הוא עושה לנו בית ספר, איך אתה מסביר את זה שאין סקר שבו אנחנו לא מובילים? בחיים פוליטיים ובטח במערכת בחירות אם מישהו עושה לשני בית ספר - הוא כנראה מוביל ואנחנו אלה שמובילים בכל סקר. למה? כי הוא עושה תעלולי בחירות ואנחנו באים לאזרחי ישראל ואומרים שהבחירות הם על הביטחון בעזה, על השאלה אם יהיה בית חולים בקריית אתא או לא, על הפקקים ועל ניהול מדינה. אי אפשר לעבוד על אזרחי ישראל, הם חכמים. הם מבינים שאדם שיצטרך לקום בבוקר ולנסוע לבית המשפט לא יכול לנהל יותר מדינה".

אתם ביתרון קל על ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום. אתם אמורים לרסק אותו וזה לא קורה.
"אפשר להגיד הפוך כי לראש ממשלה מכהן תמיד יש יתרון. בסוף יש מספרים, לא תעלולים בסודאן ולא להביא בחורה צעירה נחמדה, שאני שמח שהיא בבית, מרוסיה במטוס ראש הממשלה. האזרחים הם חכמים ומבינים מה הם רואים, הם מבינים שנגמר ה'ליגה האחרת'. הוא שלף את כל הטריקים שיש לו בשפן בחודש האחרון וזה לא עובד יותר. הקוסם כבר לא קוסם".

אתם תומכים בתוכנית המאה?
"היינו בלופ של עסקת המאה כבר לפני חודשים. אני וגנץ ישבנו לפני כמה חודשים עם קושנר ואנשים מטעמנו ישבו עם האמריקאים. העסקה היא בסיס למשא ומתן. בסוף מה שנאמר בה זה שתהיה היפרדות מהפלסטינים. לי אין שום עניין לשלם ביטוח לאומי ל-2.9 מיליון פלסטינים ביו"ש ולבנות להם בתי ספר ובתי חולים. אני רוצה להקים גדר גבוהה ביני לבינם ושהם יהיו בצד השני. העסקה, בסופו של דבר, מובילה לזה וזה האינטרס הלאומי של מדינת ישראל. לכל אחד יכולים להיות ויכוחים על פרטים בתוך העסקה וכל אחד יכול להגיד מה מצא חן בעיניו ומה לא. העובדה שנתניהו עמד בוושינגטון עם הנשיא טראמפ ואמר 'אני חותם על עסקה שמובילה להיפרדות מדינית' זה האינטרס של מדינת ישראל".

מה הסיכוי של העסקה הזו לצאת לפועל?
"הפלסטינים יצטרכו בשלב מסוים לקחת אחריות על גורלם. אנחנו לא ניתן להם זכות השיבה ואנחנו לא ניתן להם לפרק את ירושלים, הם יצטרכו להבין את זה".

מחלוקות בצמרת. רביעיית כחול לבן (צילום: פלאש 90, תומר ניוברג, חדשות)
צילום: פלאש 90, תומר ניוברג, חדשות

"נתניהו הוא בן ערובה של ליצמן וסמוטריץ'"

כנשאל האם יש לכחול לבן סיכום עם ליברמן ענה לפיד: "אנחנו מדברים עם כל השחקנים על המגרש הפוליטי והסיבה שהם ממשיכים לדבר איתנו זה שאנחנו לא הולכים אחרי זה לטלוויזיה כדי להגיד מה נאמר. אנחנו בפוליטיקה כדי להקים ממשלה ואנחנו נדבר עם כולם".

אז יש עסקה עם ליברמן?
"אני לא מכניס מגעים פוליטיים לטלוויזיה".

מה קורה עם החרדים? גם איתם אתם מדברים?
"אני מוכן לדבר עם כל מפלגה בישראל שמאמינה בעיקרון של מדינה יהודית ודמוקרטית. הם רק צריכים לזכור שהעקרונות שלי קדושים לי לא פחות משהעקרונות שלהם קדושים לכם. אני רוצה להבין מה יקרה במדינת ישראל עוד 20 שנה כשהילדים שלך ושלי יהיו מבוגרים וכשיהיה פה דור שלם שלא ילמד מתמטיקה ואנגלית".

ברקוביץ' ניסה להבין מלפיד למה היחידים שקיבלו תקציב הם החרדים. לפיד ענה: "מפני שגפני עדיין שולט בוועדת הכספים וכי הם עשו עסקאות עם כולם. נתניהו עשה הכל כדי להעביר להם כסף. הוא בן ערובה של החרדים ושל הימין הקיצוני. של ליצמן ושל סמוטריץ'".

ח"כ רפי פרץ ויו"ר "עוצמה יהודית" עו"ד איתמר בן גבי
ח"כ רפי פרץ ויו"ר "עוצמה יהודית" עו"ד איתמר בן גביר

כנשאל מה יש לו נגד שר החינוך, הרב רפי פרץ, ענה לפיד: "הוא מרגיז אותי. שר החינוך הלך ועשה עסקה פוליטית עם אדם שתלוי לו צילום של ברוך גולדשטיין בסלון. גולדשטיין רצח 29 אנשים חפים מפשע שהתפללו. זה צריך להיות גינוי מוחלט ומלא, לא צריך ללכת לעשות עסקאות עם בן גביר. עכשיו, הוא נתן לרב אריאל את פרס ישראל, אדם שאמר על הלהט"בים שהם נכים שזקוקים לתרופות. אם הוא רוצה פרס ישראל, שיתנצל. בסופו של דבר, פרץ נותן יד לגורמים החשוכים ביותר בחברה הישראלית".

מס' 2 בכחול לבן התייחס לסרטון שפורסם בו נראה מישהו שטוען כי הוא בן דודו, מלכלך עליו. "אין לי בני דודים, שני ההורים שלי בנים יחידים. כשראיתי את הסרטון אמרתי 'ככה? נתבע אותו'. אחרי שעתיים הביביסטים הוציאו תמונה וכתבו 'לפיד הלך עם אחמד טיבי להפגין באום אול פאחם'. הם משקרים כמו שהם נושמים".

מי זה הם?
"הביביסטים".

מי אלה? מצביעי ליכוד?
"אני מבדיל מאוד בין הליכוד לביביסטים. זה לא אותו דבר".

מישהו מממן את הדברים האלה?
"אני בטוח. מישהו מממן הכפשות, שקרים ואת כל הגועל הזה שנשפך לתוך החיים שלנו מהרשתות החברתיות והמישהו הזה צריך ללכת הביתה".

מה תהיה בממשלה הבאה?
"אני מקווה להיות שר החוץ. יש בעיה אמיתית לישראל. ה-BDS זו התקפה על הביטחון ועל יחסי החוץ שלנו ואני חושב שאדע לטפל בזה טוב".

תגובת מפלגת "ימינה" לדבריו של לפיד: "יאיר לפיד ממשיך במסע ההסתה נגד הציונות הדתית. הרב רפי פרץ גידל דורות של לוחמים וקצינים, אנשי עשייה, התיישבות והתנדבות. לפיד בכל שנותיו באולפנים וככתב בכיר ב'מחנה' לא הגיע לעשירית מכך ונשאר לו רק להסית ולשקר. עצוב שכל מה שיש לכחול-לבן להציע הוא הסתה כנגד ציבור שלם שמשרת את המדינה".