לאחר שמפלגת המחנה הממלכתי קיבלו 12 מנדטים בלבד, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון תעזוב את תפקידה במשרד ותעבור לאופוזיציה. הערב (שישי) היא התארחה אצל "אופירה וברקוביץ" והביעה את דעתה על המינויים שעומדים על הפרק בממשלה הנכנסת.

"אני שומעת על מינויים שנשמעים מופרכים והזויים כמו המינוי של סמוטריץ' למשרד הביטחון. אני חרדה קצת. אדם ששירת בקושי תקופה מינימלית בצבא, רוצה לבוא ולפקד על המערכת. שומעים את ההתבטאויות הקיצוניות שלו כלפי מערכת הביטחון, אני חרדה. אני יכולה לקוות שכמו שהוא היה שר תחבורה טוב, והראה את האינטרסים הכלליים, אז אולי גם בתפקיד הזה, אם וכאשר הוא יקבל אותו, הוא יראה את האינטרסים הכלליים".

את חרדה גם אם בן גביר יהיה השר לביטחון פנים?
"אני מוטרדת מאוד מהמינויים האלה".

מירי רגב לא ראויה להיות שרת החינוך בעינייך?
"אני לא ממנה את השרים. אני לא רוצה להביע את דעתי על מינוי שר כזה או אחר. אני מצפה שייקחו מישהו שהוא קצת יותר ממלכתי, שידע לתת את הדוגמא האישית הטובה והראויה לילדים שלנו אבל בעיקר שידע לשמור על מה שהתחלנו לעשות במערכת, ויבין שלפוליטיקה אין מקום במערכת החינוך".

כשרת חינוך התחלת תהליכים, ואולי יבוא מישהו אחר שיעצור את זה. איך משרד כזה גדול יכול להתנהל ככה?
"אחד הדברים שהציבור משלם בגללם מחיר זה שאין יציבות שלטונית ורצף. אני מאחלת לממשלה החדשה הצלחה כי ההצלחה שלה תהיה ההצלחה שלנו. לגבי משרד החינוך, אני הובלתי תהליכים שבחלקם הגדול הם נקודות אל חזור. העברתי את מעונות היום ואף אחד לא יוציא אותם ממשרד החינוך. נתנו אוטונומיה, נגישות ניהולית ותקציבית לבתי הספר. אף אחד לא ייקח מבתי הספר את הכספים בשנים הקרובות. הסכם השכר נחתם והוא יוצא לדרך".

שר במפלגה אחרת יכול לשנות את התכנים? זה אפשרי?
"אנחנו צריכים להרגיע. אני הוכחתי בשמונה השנים שאני בכנסת שאני יודעת להילחם בשביל הציבור מכל נקודה שבה אני נמצאת. גם באופוזיציה אנחנו נילחם בכל כוחנו במקומות שבהם אנחנו נזהה פגיעה בציבור בישראל, בדמוקרטיה ובממלכתיות. אנחנו גם ניתן את התמיכה והגיבוי במקומות שגם צריך, אנחנו נהיה ענייניים".  

למה אף אחד לא רוצה לקחת את התיק הזה?
"אני חושבת שזה התיק הכי חשוב במדינת ישראל, זה תיק שבונה חברה. זה תיק שדואג לעתיד הילדים שלנו, וזה העתיד של מדינת ישראל".

יש שם מישהו שהוא דוקטור לחינוך כמוך, שראוי להיות מחנך בישראל?
"לא עולה לי שם בראש, יכול להיות שיש שם אנשים שהם ראויים. שמי שיגיע למערכת החינוך גם אם הוא לא ידע להואיל הרבה, לפחות לא יזיק וייתן לתהליכים להתקיים".

איזה משרד חינוך השארת לנו? המורים לא רואים את ההעלאה בשכר.
"המורים יראו את זה בשכר שלהם ב-1 בדצמבר, הם יקבלו מקדמות. במשכורת ינואר הם יוכלו לראות את המשכורת כפי שהיא כולל תשלום רטרואקטיבי מספטמבר. נלחמנו בשיניים בשביל ההסכם הזה. ניסו עד שבוע לפני הבחירות לטרפד את ההסכם הזה למרות שחתמנו עליו והגענו להסכמות. שר האוצר ואני נלחמנו על זה והצלחנו להביא את זה לאישור הממשלה כך שאף אחד לא יוכל לפתוח את הדבר הזה".

מה המצב של ילדי ישראל בחינוך?
"קיבלנו את מערכת החינוך במשבר מאוד גדול. היה צריך לטפל במשבר של מעמד המורים ועוד צריך להמשיך ולהשקיע. 57% בממוצע יצאו עם תעודת בגרות, אבל יש דברים שעוד הרבה יותר משמעותיים לפני כן, זה לא רק תעודת הבגרות. כל התהליכים הם מאוד מיושנים, המערכת בכלל לא הייתה רלוונטית למה שהילדים צריכים. אנחנו מדברים על מיומנויות של המאה ה-21 וכל הכלים שצריך לתת לילדים. אני מוכרחה להגיד פה משהו – לא משנה כמה נשקיע במערכת החינוך, בסוף הילדים כשהילדים יוצאים משער בית הספר מה הם פוגשים? אלימות בכבישים, במרפאות, בסופרים. חבר הכנסת שאולי יהיה שר שמנופף באקדח כמו איזה בריון, אלה הרבה דוגמאות אישיות לא טובות כשאנחנו כמבוגרים נותנים להם".