אמש (שישי), ארבעה ימים לפני הבחירות, יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיע אמש (שישי) לאולפן של אופירה וברקוביץ' וחתם כי לא ישב בממשלה תחת הנהגתו של בנימין נתניהו. "אי אפשר לעבוד עלי יותר מדי פעמים, נתתי לביבי את הקרדיט הכי גדול בתקופה הכי קשה", הסביר גנץ. "יכולתי לשבת באופוזיציה עם גוש של 33 מנדטים, אבל מה היה קורה כאן בכלכלה, בביטחון, בבריאות ובמשפטים? מי היה שר תרבות? חילי טרופר או שר שאונס את התרבות להיות מה שהיא לא? אני רוצה שאנשים יחשבו רגע לפני שהם שמים פתק בקלפי מה הם רוצים שיהיה פה – תחמנות או יושרה".

יו"ר כחול לבן טען כי הסכים להקים ממשלה עם נתניהו רק בשל התפרצות נגיף הקורונה. "אחרי מערכת הבחירות השנייה ב-2019, נתניהו הציע לי לקחת חצי שנה רוטציה ועניתי 'לא תודה'. רק הקורונה והמצב במדינת ישראל גרמו לי להיכנס לממשלה. לא נכנסתי בגלל ביבי אלא למרות ביבי. אני נלחמתי בשביל החברה הישראלית מתוך הממשלה על הדברים החשובים – הביטחון מבחוץ, הביטחון הדמוקרטי מבפנים והשפיות בעידן הקורונה. כל המעשים שלי הם רק בשביל החברה הישראלית".

איך איבדת יותר מ-30 מנדטים?
"אנשים במקום להתבאס על המצב מתבאסים עלי ואני מבין את התחושה שלהם".

אם תעבור את אחוז החסימה – על מי תמליץ?
"אני אעבור את אחוז החסימה ואני אמליץ על מי שיוכל להרכיב קואליציה שהיא לא ביבי. לפיד, סער או בנט – כל אחד שיצליח. יש קצוות שקשה לי איתם – סמוטריץ' ובן גביר זה קיצוניות מטורפת. האזורים שלהם חשוכים".

אתה תשב עם לפיד למרות מה שהוא אמר עליך?
"כן אני אשב עם לפיד אם זה מה שצריך כי אני לא מוכן להטריל את המדינה".

משבר בכחול לבן? (צילום: החדשות)
גנץ: "אשב עם לפיד אם זה מה שצריך" | צילום: החדשות

אתם מדברים?
"אנחנו לא מדברים, אבל זה לא חשוב, נמצא את הדרך לדבר".

יו"ר כחול לבן נשאל אם אחרי שהיה רמטכ"ל והוביל מפלגת שלטון, אם הוא מתבייש במצב שלו היום וענה: "זה הפוליטיקה. "אני מתבאס מהמצב שלי, לא מתבייש מהמצב שלי. יש בי כוח, אני יכול לשרת עוד עשרות שנים את מדינת ישראל".

אין סיכוי שתעזוב לפני הבחירות?
"השתגעתם? יש לי עוד כל כך הרבה משימות להשלים, איך אני אעזוב? אני הולך קדימה בכל הכוח".

אתה מאמין שיום יבוא ותהיה ראש ממשלה?
"אני חושב שכן".

יכול להיות שיש לך אינטרס לבחירות חמישיות?
"האינטרס שלי הוא האינטרס של מדינת ישראל והאינטרס הוא שתהיה פה ממשלה יציבה, שפויה, מתפקדת והוגנת שאכפת לה מהאזרחים שלה".

כשנשאל על התסריט בו ישראל הולכת לעוד מערכת בחירות ובנובמבר הוא נכנס לתפקיד ראש הממשלה ענה: "על פי החוק, אם הגענו לנובמבר ולא מוקמת הממשלה ה-36 אז אני אהיה ראש הממשלה".

תעדיף ללכת לבחירות חמישיות ולהיות ראש הממשלה או להיות חלק ממשלה שתוקם אחרי הבחירות?
"חלק ממשלה יציבה. אני מעדיף את זה על פני האינטרס הפוליטי האישי שלי. אם אני יכול ליצור מציאות שיהיה פה טוב ואני אהיה שר ולא ראש הממשלה אז שיהיה".

גנץ נשאל אם הוא מרגיש שיצא פראייר בתוך ממשלת האחדות וענה: "לא הייתי פראייר, מישהו מהמרכז-שמאל יראה לי מתי הוא בא, תלש חצי ממשלה שם בכיס והתחיל לעבוד? זה לא קרה. להגיד פראייר זה לא נכון".

מה היית עושה אחרת?
"קודם כל הייתי מתעקש שתקום ממשלה קטנה יותר, יכולתי להשיג יותר וטעיתי בשיקולים שלי. הטעות השנייה היא שבאוגוסט לא פירקתי את הממשלה אחרי שנתניהו הפר את עניין התקציב פעם ראשונה. הייתי צריך להבין שהבן אדם משקר אותי ואת הציבור כל הזמן. הסיפור עם נתניהו נגמר – חתמתי".

לסיום, נשאל גנץ אם כמה מנדטים הוא חושב שמפלגתו תסיים. "אני מעריך שנסיים מעל לשבעה מנדטים ואני מקווה שכך יקרה".