בעוד שאנחנו מכירים את המצוקה של כוח האדם במשטרה, גל של אלימות שוטף את מדינת ישראל, והשאלה שנשאלת היא על מה אנחנו כאזרחים צריכים להקפיד. בראיון ל"אופירה וברקוביץ'" המפכ"ל לשעבר שלמה אהרונישקי ופרופסור יורם יובל אמרו מה לדעתם הפתרון למצב.

"האלימות באה מתוכנו", פתח את דבריו פרופסור יובל, "הנטייה לאלימות היא נחלתם של הגברים, תכנסו לכל בית סוהר ותראו מי יושב שם. 90-95 אחוז הם גברים, ככה זה בכל העולם. לנשים יש סוגים אחרים של רשע, שגם בהם אסור לזלזל".

לטענתו מעבר לגורמים שלא ניתן לשנות אותה כמו מגפת הקורונה, שבעקבותיה עלתה רמת האלימות ברחבי העולם, ניתן לטפל בנושא השנאה וההסתה במדינת ישראל. "שנאה היא כמו סרטן, היא מתפשטת ושולחת גרורות", אמר, "בואו נפתח את זה סופית. השר המיועד לביטחון לאומי, אדם שהוא עבריין מורשע בעבירות של סיוע לטרור, עשה מעשה שפל ונבזה כשלקח קצין צה"ל גיבור מעוטר והפך אותו לבוגד".

"זה מזכיר לי את הזמנים שלפני רצח רבין, שאותו איש שעכשיו הוא השר לביטחון לאומי הפר חוק. אני גם זוכר מי באותו זמן שתק שתיקה רועמת ונתן לזה לקרות. הוא עכשיו ראש הממשלה", המשיך, "עד שההנהגה של מדינת ישראל לא תתעשת ולא תצא מהשנאה שהם ליבו אותה,לא אומר שהמציאו אותה".

זאת נאיביות לחשוב ככה.
"המדינה תמיד הייתה מפולגת".

אני מסכימה שהשקט והשלווה צריכים להגיע מלמעלה ליתר העם. אולי השר הביטחון לאומי יעשה סדר?
אהרונישקי: "אלימות בפשיעה זאת לא סיבה, זאת תוצאה. אנחנו רוצים לטפל בסיבות השורש, מתוך ההנחה שאדם לא נולד אלים. אנחנו בתקופה הכי לא טובה לדבר על זה, אנחנו מדברים על ממשלה חדשה שבמשך שנתיים לא מינתה מפכ"ל, ייבשה את המשטרה, ועכשיו היא פתאום מתעוררת".

"קודם כל שמדינת ישראל תחליט שהיא רוצה לטפל בזה", המשיך אהרונישקי, "יש לנו נטייה לא טובה לחפש את הפתרון הקל והפשוט -'שים עוד שוטרים, תן לשוטר עוד שכר ונפתור את העניין'. זאת בעיה מאוד מורכבת ובשביל לטפל בזה צריך להכריז על פרויקט לאומי".

אבל אם היינו רואים יותר שוטרים ברחובות?
"זה לא היה פותר את הבעיה, כי צריך חינוך, חקיקה, שיקום ורווחה. זה לא נכון לחשוב שאפשר לטפל בבעיה מהסוג הזה עם יותר כוח. עד היום לא באמת בנו תוכנית לאומית לטפל באלימות ובפשיעה, נזכרים מעת לעת וזה איום ונורא". 

בהמשך, אהרונישקי התייחס לאיתמר בן גביר. "הניסיון של בן גביר ושל ראש הממשלה לשנות פה סדרי בראשית ולעשות פה מהפכה לא תצליח. לטפל בטרור ובפשיעה כאילו 75 שנה חיכינו שיבוא המשיח, אם זה היה כל כך פשוט כבר היו מוצאים מי שיטפל. הוא לא יכול להחליט שהוא הופך למפכ"ל על, אז הוא הופך את המשטרה לכלום, מדיניות זה חלק גדול וחשוב. המשטרה היום חבוטה לגמרי, שוטרים הפסיקו להאמין בעצמם, בארגון שלהם. עד היום הם לא קיבלו גיבוי מאף אחד. מה את רוצה שירגיש שוטר שככה הממשלה מתייחסת אליו?".

אז מה הוא רוצה לדעתך?
 אהרונישקי:"בשלב הזה הוא רוצה להיות מפכ"ל".

פרופסור יובל: "הוא רוצה לשלוט. כרגע הוא שולט במשטרה, אם התיקונים בחוק יתקבלו הוא ינסה לשלוט גם בדברים אחרים".

פרופסור, לדקור בן אדם במעבר חצייה, זה חינוך?
"זאת בעיה של ברקס. כל הגברים פצצות מתקתקות".

אני יוצאת נגד הדברים שלך. לא כל הגברים אלימים.
"אני אדבר רק עליי. לפחות פעם בשבוע אני רוצה לדקור בן אדם במעבר חצייה. לא דקרתי אף פעם אף אחד, ואני לא אעשה את זה כי אני איש הגון ואני מבין שיש שם משפחה, ושלא מגיע להם. עוד לא נולד הבן אדם שיגרום לי לעשות את זה, אני שולט בזה, רובנו שולטים בעצמנו".

אולי אתה בעצמך זקוק לטיפול פסיכולוגי?
"יש לי חותמת של פסיכיאטר. פרויד הבין משהו חשוב על טבע האדם, בין האדם ההגון והפושע, אדם ההגון מתאפק - וזה מה שנפגם אצלנו. האיפוק". 

משהו קרה לך היום.
"יכול להיות, אבל אני עדיין אומר לכם אמת על טבע האדם וזה לא ישתנה".

איך בונים ברקסים?
"על ידי דוגמה אישית מלמעלה שאני לא רואה אותה. את השתיקה הזאת שומעים בכל דרגי המערכת".

אהרונישקי איך אתה מסכם את המצב של המדינה?
"אני מודאג, אני חושב שנחצו פה כל הקווים האדומים. נלך לאובדן בעקבות משטרה שהמצפן שלה יפסיק להיות החוק ויתחיל להיות פוליטי. מה יחליט השר? מי יעשה הפגנות ומי לא? איך זה יעבוד? אני באמת מודאג".

תגובת יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר: "בניגוד לסבו של יובל, ישעיהו ליבוביץ', שקרא לחיילי צה"ל נאצים, ח"כ איתמר בן גביר מפנק את החיילים, נלחם למענם ונותן להם גב. הרשעתו של בן גביר על מעשה לפני עשרים שנה, נסובה על מדבקה שכתוב בה 'לגרש את האויב הערבי', לעומת זאת יובל ואנשי שמאל קיצוני שכמותו, אשמים בכך שנותנים גב לטרור, מעודדים אנרכיסטים ופוגעים פגיעה קשה בחיילי צה"ל. ח"כ בן גביר יגונן על חיילי צה"ל והשמאל הקיצוני תוקף את חיילי צה"ל".