בשבוע האחרון, נשיא המדינה יצחק הרצוג, הציע את הצעת הפשרה בניסיון להביא להידברות בין הקואליציה לאופיזציה, אך שני הצדדים טרם הגיעו להסכמות. יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הגיב הערב (שישי) בריאיון ל"אופירה וברקוביץ'" על המצב - ופנה לבנימין נתניהו.

"מה שקורה כרגע זאת סכנה משמעותית למשטר במדינת ישראל",פתח גנץ את דבריו, "אסור שנטעה בסיפור הזה, מציגים פה רפורמה משפטית וזה לא נכון - זאת רפורמה משטרית. תהיה הפרה של המשטרה בישראל".

 אם בנימין נתניהו ואומר בוא תצטרף לממשלה, זה ירגיע את המדינה, אתה מצטרף?
"לא, בשביל להרגיע את המדינה נתניהו צריך לעצור ולהגיד לא מתקדמים, אחרי שיעצרו נשב אצל הנשיא. מה שמעניין אותי זאת מדינת ישראל. אין ברפורמה הזאתי דבר אחד שמשרת את האזרח, אלא רק את הממשלה בדרך למשטר, צריך לעצור את החקיקה ולשבת ולדבר".

מה זה אומר לשבת ולדבר? יריב לוין אמר שהוא לא עוצר אפילו לדקה. צריך שניים לטנגו.
"אני הייתי הראשון שקרא להידברות. מקומו של יריב לוין בכבודו מונח, גם של שמחה רוטמן, אבל מי שמשפיע על ההיסטוריה של מדינת ישראל זה נתניהו. במשמרת שלו מפרקים את המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל, עליו זה יירשם. האיש איננו שולט בממשלתו בציר המשפטי, הביטחוני ושל יחסי משרד הביטחון, כל אחד שם דוהר כמו מטורף".

למה אתה מוכן? לאיזה סעיף?
"צריך לעצור את החקיקה הזאת. תעצרו ונתחיל לדבר. שלא תהיה פוליטיזציה של המערכת המשפטית, כי זה נגד האינטרסים של מדינת ישראל ושיהיה חוק יסוד חקיקה מוסכם שמקיף את כל הדברים. כמו כן, שירות לאזרח. מה שקורה כרגע זה מבוא לדיקטטורה".

מה תעשה?
"מחאה והשבתה, הלחץ הזה בסוף ישפיע על הממשלה. המחאות וההפגנות צריכות להימשך בכל העוצמה, להקפיד על החוק, לא להגיע לאלימות וזה ייתן לי או למישהו אחר את הלגיטימציה לתקן את התקלה הדמוקרטית הזאת ביום מן הימים".

אמרת שהשבוע צריך לפטר את בן גביר.
"אין לו שום כישורים לעשות את מה שעושה, הוא לא מבין, אפס כישורים, כלום ושום דבר. הוא רק מקצין ומתסיס, חוץ מזה שנתניהו מינה אותו אין לו כלום. הוא מפרק את מערכות הביטחון, שרשרת הפיקוד בצה"ל, במשטרת ישראל, במג"ב ואני חושב שיש מספיק אנשים בליכוד שייקחו את המקום שלו".

הוא יפרק לו את הממשלה.
"לאף אחד מהקיצוניים האלה לא הייתה אלטרנטיבה לממשלה חוץ מלהיות עם נתניהו והוא שילם להם מחירים מטורפים, על מה שהיה ממילא שלו. שיעצור נתניהו זאת אחריות שלו, אני לא מסתכל על השליחים, הוא מושא הטענות שלי".

אני שומעת הורים ששוקלים לא לשלוח את הילדים שלהם לצבא.
"אין ספק שהחוסן הפנימי של מדינת ישראל ישפיע גם על ההיבטים החיצוניים. אני קורא לאנשים לשרת, אלה שמפסידים הם אלה שלא משרתים. אני מבין את מה שאתם אומרים, ולכן צריך לקדם את רפורמת השירות במדינת ישראל, למתווה שירות שבו כל אזרחי ישראל משרתים את המדינה, גם בחברה החרדית מבינים שצריך להתקדם ולעשות".

האם בני גנץ הוא האיש שיכול להביא לפשרה והרגעה במדינה, אתה מסוגל להרים טלפון לביבי?
"אני לא מוכן לפשרות, לא יקרה. אני מוכן להסכמות חקיקתיות, על נושאים מרכזיים מבלי להתפשר על הדמוקרטיה והפוליטיזציה של המערכת. אני מסתכל על ביבי ואומר: זאת אחריות שלך, אל תתעסק בתוך המערכת, אתה לא יכול. אתה צריך לוודא שעוצרים".

יאיר לפיד חושב כמוך?
"אני משוכנע שאם החקיקה תיעצר, יהיה שיתוף פעולה של כולם".

תגובת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "גנץ היה שר ביטחון כושל במיוחד. במשך שנים הרסו הוא וחבריו את מצב הביטחון הלאומי של ישראל ויישמו תפיסה תבוסתנית של הכלה וכניעה לטרור ולא אשכח לו איך אירח את אבו מאזן שמימן מחבלים לפגישות סחבקים בביתו".