בצל עליית כמות החולים בקורונה והדיונים על כניסת המדינה לסגר מלא כבר בתחילת השבוע הבא, ראש שירותי בריאות הציבור, פרופסור סיגל סדצקי, התארחה אצל אופירה וברקוביץ' וסירבה להתחייב כי עד יוני יוסרו ההגבלות שהוטלו על הציבור בשל מגפת הקורונה. "אני לא חותמת על יוני, זה יכול להיות גם יותר. כולנו צריכים להפגין סולידריות חברתית גבוהה."

אכיפת הנהלים החדשים (צילום: יוסי זמיר, פלאש/90 )
סדצקי: לא חותמת שההגבלות יוסרו עד יוני | צילום: יוסי זמיר, פלאש/90

פרופ' סדצקי התייחסה גם לביקורת הציבורית על תפקודה." "זה לא קל, אבל אני לא מסתכלת על זה במובן האישי. אני מסתכלת על משרד הבריאות ואני רוצה להבהיר – אני בעד דיונים על כל דבר שהוא אבל אני חושבת שיש מילים שלא צריכות לומר בעת הזו".


כמו מה?
"כמו מחדל. זו לא מילה שנכונה לעת הזו, לא מילה שנכונה לעת קרב בעיניי".

האם תושבי ישראל התחילו להפנים את המצב?
"אני חושבת שסוף סוף יש הפנמה שאני מברכת עליה. מאוחר מדי קצת, אבל אנחנו לא מסתכלים אחורה אלא קדימה. אני מרגישה שיש היום הפנמה הרבה יותר טובה".

אנחנו בשיא המגיפה?
"לצערי ממש לא".



"יש יותר מדי דגש על נושא הבדיקות"

כשברקו טען שאנחנו בשלב 3-4 מתוך 10, הגיבה פרופ' סדצקי. "אני חושבת שאתה צודק. צריך להבין שגם הסגר הוא לא סגר הרמטי. ממשיכה פה הדבקה. אנחנו נראה את התוצאות בעוד לפחות שבועיים אבל צריך להבין שהתוצאות שנראה עוד שבועיים, לא משנה מה נראה, ההשפעה היא לא רק מהסגר. אם נישאר במצב יציב זה מבחינתי הישג מאוד גדול כי זה אומר שלא עלינו".


מדוע יש ויכוחים רבים על מספר הבדיקות?
"אני באמת חושבת שיש יותר מדי דגש על נושא הבדיקות כאשר הדבר החשוב באמת זה בידוד, בידוד ועוד בידוד. עוצרים את המחלה על ידי בידוד, לא על ידי בדיקות. ובכל זאת, הבדיקות מאוד חשובות כדי לאתר מהר אנשים שהם חולים כי אז אני יכולה להכניס לבידוד אישי את האנשים שמסביב ולמנוע הדבקות. הזרוע הזאת מכוונת לאנשים שנמצאים בסיכון גבוה. לרוב המדינה נוצרה הזרוע השנייה שזה בידוד חברתי".

"חשוב לי לציין שעברנו את קוריאה ועושים היום מספר בדיקת זהה כמעט לזה של גרמניה. זה גם חשוב בפן של ניטור, כדי שנדע מה קורה באוכלוסייה. זה חשוב ביחוד לשלב שנתחיל לפתוח. כי אם נדע כמה נדבקו ואיפה יש תחלואה, זה יוכל לעזור לנו לעשות הקלות בבידוד החברתי. אני לא צופה שזה ילך לכיוון של סגר וסיום סגר מיידי. אני צופה שתהיה הקלה והחמרה בהקשר למצב שיהיה פה"

כנשאלה האם היא חוששת שממשלה חדשה תשפיע על המצב הקיים ענתה: "אני לא יכולה לדעת.ממה שראיתי עד עכשיו הדרג הפוליטי היה מאוד איתנו. הדעה של משרד הבריאות, למרות הוויכוחים, מתקבלת בסופו של דבר".

אתם רוצים סגר כבר הרבה מאוד זמן ולא נותנים לכם.
"יש פה איזשהו תהליך הדרגתי. אולי אני חושבת שהוא צריך להיות יותר מהיר אבל בסיכומו של דבר, המתווה שאנחנו מתווים באופן כללי מתקבל והרעיון הכללי מתקבל. במקביל, מתקיים גם דיון כלכלי והדיון שהכי חשוב לי זה הדיון של מצוקות התושבים. עולים דברים שצריכים לתת להם פתרון. מה עם אנשים שצריכים לעבור דירה? מה עם ילדים עם צרכים מיוחדים שמתקשים לשמור על 100 מטר?".

בנושא מכונות הנשמה אמרה פרופ' סדצקי: "יש לנו אלפים בודדים כיום ואנחנו רוצים להגיע לעשרת אלפים. פנינו לכל מקום בשביל רכש. צריך להבין – הנקודה החשובה היא שבסיכומו של דבר לכל מדינה שהיא יש גבול לכמות האנשים שהיא יכולה להנשים בו זמנית. אנחנו צריכים לזהות במגפה הזו את צווארי הבקבוק. יש לכך גבול ובגלל שיש לכך גבול לאין ברירה אלא להשטיח את העקומה. אנשים לא סובלניים ואני מבינה למה, אבל אין מה לעשות, הווירוס הולך בקצב שלו".