ארבעה ימים לבחירות: אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' פגשו את ראש הממשלה יאיר לפיד בלשכתו לראיון מיוחד ששודר הערב ב"אופירה וברקוביץ'".

בזמן שגוש נתניהו מתקרב ל-61 מנדטים וחזרה לשלטון, לפיד רחוק מאפשרות ממשית להקים ממשלה בראשותו. כשנשאל האם יסכים לשבת עם החרדים באותה ממשלה, הפתיע כשלא פסל זאת על הסף.

"אם הם יקבלו לימודי ליבה ונישואים אזרחיים, למה לא?", ענה לפיד. לכך הגיב ברקו, "יאיר, היה פה שר משפטים שקראו לו טומי לפיד. אם הוא היה שומע את מה שאתה אומר עכשיו, בכיסא הזה, שאתה תשב עם החרדים - הוא היה מתבייש. הוא היה נגד כפייה דתית".

לראש הממשלה זה נגע בנקודה רגישה והוא ענה בתקיפות: "ברקו, אני מת עליך - אל תדבר בשם אבא שלי. אני אמרתי שהממשלה תהיה פתוחה בפני כל מי שיקבל את קווי היסוד. קווי היסוד - לימודי ליבה, נישואים אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת באזורים חילוניים. כל הדברים שאני אומר רצוף מ-2013. אני אמור לפסול אנשים בגלל איך שהם נראים? יש ערכים ואני אעמוד בערכים האלה".

יכול להיות שקצת השתנת? אתה כבר לא אנטי חרדים.
"אני ראש הממשלה של אנשים שלא מסכימים איתי ולא מצביעים בשבילי. ראש ממשלה לא יכול להגיד לעצמו ברגע שהוא מתיישב פה בכיסא, 'אלה ואלה, זה לא הממשלה שלהם'. זה של כולם".

בתקופה האחרונה עלו סימני שאלה באשר לשירותו הצבאי של לפיד. ראש הממשלה התייחס לכך הערב, "הייתי כתב צבאי ב'במחנה' שלוש שנים. יש ארכיון, אפשר לראות שמה את הכתבות ומה עשיתי כל שבוע".

על פי הסקרים ביבי מנצח אותך, אתה מוכן לעזוב את הלשכה?
"קודם כל זה לא נכון, יש סקרים שגם מראים אחרת. אני לא חושב על זה לרגע, אני תמיד אמשיך להילחם על מה שאני מאמין בו. אני בן אדם ממוקד ומחושב. בבחירות הקודמות כולם אמרו שאני בחיים לא אקים ממשלה ושזה בחיים לא יקרה, אנשים בטלוויזיה אמרו: 'ממשלת השינוי מתה' ואז הלכנו וצלצלתי לנשיא בעשרה לחצות ואמרתי לו 'עלה בידי'. אז תנו בי קצת אמון שאני אדע לעשות את זה גם בפעם הבאה".

ראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת 12)
ראש הממשלה יאיר לפיד | צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת 12

אתה מודאג מהמצב של המדינה?
"בטח, יש עולם שלם שעוסק בהטפה לשנאה, שאומרים: 'עד שכולם לא ישנאו ויזעמו אחד על השני לא נעצור'. בן גביר והחבורה שלו זה אנשים שגורמים נזק, הם מסוכנים. בן גביר מסוכן לחיילי צה"ל, לחיילי מג"ב. הוא פשוט מסוכן.

וה-15 מנדטים שהולכים איתו הם גם מסוכנים?
"הם טועים, אני לא חייב לקבל את עמדתם. אני חושב שאדם שהורשע בתמיכה בטרור פעמיים לא יכול להיות השר לביטחון פנים של ישראל".

ומה עם אלה שאתה כן מדבר איתם, שכל היום מדברים על שהידים?
"גם הם לא יכולים להיות בממשלה, גם לא עאידה תומא סלימאן. בסוף הם הפגינו נגדי, מי עשה את הפעולה נגד גוב האריות זה אני ביחד עם מערכת הביטחון שר הביטחון, כולם ביחד. הן הפגינו, כל האמירות על השהידים היו נגדנו - לא נגדם. אנחנו אלה שנכנסנו לשכם, למקומות שלא נכנסו אליהם שנים".

מה עם החרדים, איך אתה תצליח להביא אותם אליך? הם אומרים שישבו רק עם ביבי.
"חשוב לזכור שמה שאנשים אומרים לפני בחירות ומה שאנשים אומרים אחרי בחירות זה אנרגיות שונות לגמרי וזה שיח אחר לגמרי".

ואתה סומך על בני גנץ שלא ישב עם ביבי? גם אם הוא ייתן לו להיות ראשון ברוטציה.
"אני לא רואה סיבה לפקפק במה שאנשים אומרים. הוא אמר שהוא לא ילך עם נתניהו ואני לא רואה סיבה לפקפק בזה. נתניהון לא ייתן לו להיות ראשון".

ותיתן לו להיות ראש ממשלה אם הוא ידרוש?
"את הממשלה צריכה להוביל המפלגה הגדולה בממשלה".

כשהיית שר האוצר, המשפט הראשון שאמרת זה "איפה הכסף"? אז איפה הכסף?
"יש משהו שפוליטיקאים נורא לא אוהבים להגיד: אין פתרון קסם, לאף אחד. כל מי שאומר שיש לו פתרון קסם ליוקר המחייה הוא שקרן, כי אין דבר כזה - לא פה, לא בארצות הברית ולא באירופה. כל המקומות האלה התייקרו בשנתיים האחרונות בטירוף בגלל הקורונה ובגלל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה".

אופירה וברקוביץ' בלשכת לפיד (צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת 12)
אופירה וברקוביץ' בלשכת ראש הממשלה לפיד | צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת 12

יש הרגשה בציבור שהסכם הגז שנחתם היה חלק מקמפיין בחירות.
"זה מכעיס לחשוב שהייתי עושה שיקולי ביטחון בבחירות".

אבל אם ביבי היה עושה את זה הייתם צועקים שזה קמפיין.
"זה לא נכון, כי כשביבי עשה דברים טובים למדינת ישראל תמיד תמכנו. צריך להבין שהסכם עם מדינת אויב זה אומר שהיא מכירה בך בעצם, ייכנס למדינה 17 אחוז מהכסף של מאגר הגז שלהם, כל מערכת הביטחון כולל מוסד, שב"כ ואמ"ן אומרים שיש פה צורכי ביטחון וההסכם עונה לנו על צורכי הביטחון".

אז מה הבעיה לעשות את זה עוד שבועיים אחרי הבחירות?
"כי ב-31 לאוקטובר לא תהיה ממשלה בלבנון, נשיא לבנון עוזב את תפקידו ואין לו מחליף ולא יהיה מי שיחתום".

אבל למה לא הבאת את זה לאישור הכנסת? ממה חששת?
"לא חששתי מכלום. זו אחריות הממשלה וסמכות ואחריות הולכות ביחד. החוק אומר לפי סעיף 10 א' לתקנון הממשלה, שהממשלה היא זו שחותמת על הסכמים בין-לאומיים. אני פועל על פי החוק, וכשאני חושב שמשהו נכון למדינת ישראל, אני אעבור דרך קירות בשביל שזה יקרה".

אתה קצת דומה לביבי. הוא גם היה מעביר את ההסכם ככה.
"אני מכיר את נתניהו הרבה שנים ויש בו גם דברים שאני יכול להעריך. דומים אנחנו לא. הוא איש נבון, יש לו זכויות במדינת ישראל, לא ניקח לו את מה ששלו - אבל אנחנו מאוד לא דומים, לא באישיות ולא בערכים".

מה הופך אותך לראש ממשלה טוב יותר ממנו?
"היה לו 12 שנה לטפל ביוקר המחיה והוא לא עשה כלום. אגיד מה אנחנו עושים - אין פתרון קסם. אתה הולך ומוריד ל-97 מוצרים את המחיר שלהם, דרך מכסים ותקנים. הייתי בשבע ישיבות על מחירי לחם המפוקח, שזה אוכל של עניים, אז אתה מתעקש שלא יעלו אותו ב-36 אחוז, ובסוף לא מעלים אותו. מכפילים את התחלות הבנייה כדי שבשנה הבאה לא יעלה עוד פעם ב-19 אחוז. אני הולך ועובד עבודה פרטנית ומתישה".

אבל מה הפתרון שלך כדי שלא נרגיש שאנחנו נשחטים בסוף החודש?
"הפתרון האינטליגנטי והרציני זה שתהיה לך ממשלה שלא מרמה אותך אלא עובדת בזה מהבוקר עד הערב. פרט-פרטי, דבר-דבר. שנכשלת לפעמים, שעושה טעויות, אבל שזה מה שמעניין אותה. מכל הדברים שמעסיקים אותי בשולחן הזה, כולל ההסכמים הבינלאומיים וביקור נשיא ארצות הברית, אני הכי הרבה זמן משקיע בזה".

אבל יכול להיות שוויתרת על הסיבוב הזה? מרגיש שאכפת לך רק מהמפלגה שלך ולא מהגוש.
"לא ויתרתי, הוכחתי מספיק פעמים בשנתיים האחרונות שכשצריך, כשטובת ישראל קודמת לטובתי, אני הולך על טובת מדינת ישראל".

איזה ציון אתה נותן לממשלה שאתה עומד בראשה?
"ציון גבוה מאוד. זאת ממשלה שעשתה דברים שלא עשו פה הרבה מאוד שנים, בעבודה משותפת ובתוך זמן קצר. אנשים שמרנים וזהירים, לא מקבלים שינויים בקלות. לוקח זמן לקבל שינוי".

אתה ראש ממשלה וגם אבא במשרה מלאה ובעל. יש לך גם זמן ליאיר?
"לא כל כך. זה לא עניין של זמן, זמן זה משהו שאפשר לסדר - אבל יש במקום הזה משהו שאתה נכנס ביום הראשון, מתיישב על הכיסא ויורד לך על הכתפיים כל הדבר הזה שאתה אחראי עליו - הביטחון, הכלכלה והחיים של הילדים שלנו. אני לא סובל אנשים שאומרים שלא השתניתי. אם יש משהו שהשתנה זאת ההבנה שהכיסא הזה לא שווה כלום, מה שחשוב זה מה שאתה עושה איתו. הכיסא הזה הוא כלי, לא מטרה".

השתנית?
"בטח, המיקוד. אני רק בזה, לא עושה שום דבר אחר, לא חושב על שום דבר אחר. עם ליהיא והילדים אני מצליח, אבל חוץ מזה - זה כל הקיום שלי".

מה התחושה שלך לקראת בוקר ה-2 בנובמבר?
"תחושה טובה. קרה לי עוד משהו מול השולחן הזה, שהכי הפתיע אותי. היום אני יותר מלא בתקווה ואמון במדינה ממה שהייתי אי פעם בחיי. זה הכל תלוי בנו. הפוטנציאל פה מטורף, הישראלים נהדרים, הם לא שונאים אחד את השני. לא שונאים את מי שהיה איתם בפלוגה ולא שונאים את מי שאוכל איתם בליל שישי, בארוחת הערב המשפחתית".

תגובת איתמר בן גביר: "הסכנה הגדולה זה לפיד שמתכנן ממשלה עם תומכת הטרור תומא סלימאן שרק השבוע היללה רוצחי חיילים, וסמי אבו שחדא שלא מגנה רצח של שוטרים. אני בניגוד ללפיד מחבק את החיילים והשוטרים".