סערה במערכת הפוליטית: מאז שבג"ץ קבע ברוב של עשרה שופטים אל מול אחד כי מינוי דרעי לשר "לוקה בחוסר סבירות קיצוני" עקב שלוש הרשעותיו וכי "דרעי הציג מצג שווא בפני בית המשפט" כשאמר כי מתכוון לפרוש מהחיים הפוליטיים, דרעי עורך בימים אלו דיונים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי למצוא פתרון.

בעוד שראשי מפלגות הקואליציה הוציאו הודעה משותפת, ובתנועת ש"ס הביעו זעם על ההחלטה, שר המשפטים לשעבר, גדעון סער, הגיב היום (שישי) לראשונה על הפסיקה. "יש פסק דין וצריך לכבד אותו", פתח את דבריו, "היה יותר מכובד שבערב בו ראש הממשלה קיבל את פסק הדין, הוא היה חותם על העברתו של דרעי מתפקידו".

האם אנחנו במדינה שראש הממשלה הוא מעל בג"ץ?
"זה מה שהם רוצים, זה שקר, אין רפורמה משפטית, יש תוכנית לדיקטטורה. שמעתי שגם הם רוצים לסתום לכם את הפה, לסגור לשופטים את הפה וליועצים המשפטיים - לעשות מה שבראש שלהם ושאף אחד לא יפריע להם. בית המשפט מפריע להם".

מה בני גנץ רוצה מביבי?
"אנחנו לא נגד רפורמה במערכת המשפט, אני עשיתי רפורמות במערכת המשפט, אני לא מאמין בדיקטטורה. אנחנו לא שותפים לה וכולנו נלחמים בה בכל כוח".

אין דברים אחרים במדינה? רק מערכת המשפט?
"הפכו את מערכת המשפט לאויב מספר אחד של המדינה. אין למדינה אויבים, אפילו על איראן אני כבר לא שומע – יש אויב יותר גדול".

רציתם את החרדים אצלכם, אם היו אומרים לכם שש"ס אתכם, הייתם נותנים תיק לאריה דרעי?
"לא. גם בזמן הבחירות כשדרעי יצא ואמר שיבטלו את עילת הסבירות, אמרתי שהדבר הזה לא יהיה, שלא ניתן לפרק את מערכת המשפט. אני יכול לחיות בשותפות אין לי בעיה המפלגות החרדיות - אבל לא לציית לכל תכתיב שלהם כפי שעושה מר נתניהו. הוא בעצם שבוי".

איך יכול להיות שלפני הבחירות הסכמתם לשבת עם שר שיש לו הרשעה פלילית?
"באנו ואמרנו שהוא צריך ללכת להכרעה של השופט האם יש קלון או אין והיא תהיה מקובלת עלינו. הוא הלך וחוקק חוק כדי למנוע מהשופט להכריע. הצבענו נגד החוק הזה, יש לנו עמדה עקרונית, אני לא קובע אם אדם אשם או לא, בית המשפט פסק – זאת נקודה. דרעי כל הזמן עקף את ההליכים שקבועים בחוק".

לפי דעתך מה הולכים לעשות בליכוד עם פרשת דרעי?
"את פסק הדין הזה צריך לקיים".

אריה דרעי (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)
אריה דרעי | צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS

צריך להגיד את האמת, לא ראיתי אחד בליכוד שמגבה את בג"ץ. איפה הערכיות? המוסריות?
"לפי זה שאתה כועס נראה לי שהיו לך ציפיות. לא היו לי ציפיות מכיוון שהם מזמן הפקיעו את שיקול הדעת, אמרתי את זה אלף פעם: 'אתם נגררים אחריו כמו סחבות, שיש לו את האינטרסים שלו ועכשיו זה הכל אינטרסים ומה קורה? קמים עבריינים על בית המשפט, ואומרים: 'אתה תקבל עונש על זה שאתה מעז לפסוק בענייננו', מאיימים עליו לפני פסק הדין ומאיימים עליו אחרי פסק הדין. הציבור נגד הדברים האלה, כולל חלק גדול שמצביע ליכוד. הציבור יצא בהמוניו, וגם אני קורא לכולם לצאת ולהשתתף במחאה, אני מחר אגיע לחיפה יחד עם יפעת שאשא ביטון".

בהמשך השיחה, סער הדגיש: "אני לא בצד השמאלני, אני בחיים לא הייתי ובחיים לא אהיה, אני גם לא בצד שהוא נגד רפורמה במערכת המשפט. אני בעד רפורמה במערכת המשפט, אני נגד דיקטטורה, נגד לרסק את היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה".

מה ההבדל בין הרפורמות שאתם רצית בהיותך שר המשפטים לבין ההפיכה המשטרית שהוא קורא לה רפורמה.
"הם לא רוצים מערכת משפט עצמאית, אלא פוליטיזציה. שהם ישלטו בבחירת השופטים באופן טוטאלי כקואליציה, בייעוץ המשפטי הציבורי ובתביעה – ואז אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה. אני בעד לעשות שורה של מהלכים שמסדירים את היחסים בין המערכות. אני גם לא חושש מהמילים 'פסקת התגברות' בתנאי שיש רוב מיוחס".

לאיפה אנחנו הולכים מפה?
"רוב גדול של העם נגד זה, גם מצביעי הליכוד. מתקדמים בזה שהעם יאמר לשלטון מה הוא חושב על התוכנית שלו – שהם ירגישו שהכיסא רועד. אם הם יחשבו שהכל יעבור בשקט הם יזרמו, צריך להגיד להם שיש דברים שהם מעל הפוליטיקה – במסגרת החוק".

מה עובר על האנשים במשרד המשפטים שמקבלים את יריב לוין?
"הם במצב מאוד קשה. כל פעם שהם אומרים איזשהו דבר שהוא בגדר התפקיד של היועץ המשפטי הם מיד רוצים לסתום לו את הפה, לאלף את כולם. הם טועים כי עם ישראל הוא עם שאוהב חירות, מאוד דמוקרטי ולא פראייר".

כמה חושבים כמונו וכמה חושבים שהכל בסדר?
"קרוב לשליש חושבים כמונו, ראיתי אתמול סקר על פסק הדין של אריה דרעי רוב הציבור של הליכוד והימין תמך בפסק הדין".

למה אף אחד מהליכודניקים לא מדבר?
"אני שמעתי את חבר הכנסת דני דנון אומר שהוא חושב שדברים כאלה צריכים להיות בהידברות. אתה באמת לא יכול לשנות כללי משטר על רוב קונקטוריאלי, הרי זה הבסיס של הכל, יש דברים שצריכים לעבור בהסכמה רחבה. יש גם ציבור ענק בימין ובליכוד שהוסת במשך שנים והוא עדיין לא מבין את הפרטים, הוא רוצה רפורמה אבל עדיין לא מבין בדיוק מה הם רוצים לעשות. קראתי את הצעת החוק על היועצים המשפטיים זה כאילו להגיד שאין יותר יועצים משפטיים".

היום פורסם שנשיאת בית המשפט העליון, גברת אסתר חיות, שוקלת להתפטר מתפקידה אם הרפורמה תצא לדרך. דעתך?
"מכל מה שאני מכיר והיו לי שיחות עם הנשיאה לאורך הזמן - אין לה שום תוכנית כזאת. עם ישראל התברך שיש לו בית משפט עליון עם עמוד שדרה, כולל נשיאת בית המשפט העליון, ואי אפשר לאיים עליו. נהיה פה רעל שעל כל פסק דין מסתכלים בצורה פוליטית".

אתה מכיר מצוין את נתניהו, מה עובר על משפחת נתניהו כשהם רואים 80,000 איש יוצאים להפגין נגדו?
"אני אומר רק דבר אחד לנתניהו. כאדם שעשה דברים למען המדינה, שיש לו ראייה גם היסטורית של הדברים, אל תכנס לפינה הזאת, אל תלך נגד הדמוקרטיה ונגד העם - אתה תעשה פה את הטעות הכי קשה שלך".

בסוף יזכרו את נתניהו רק מהשנה האחרונה. השאלה אם זה מה שהוא רוצה.
"אני מאמין שהעניין לא נגמר, שיש ערך לדעת קהל במדינה דמוקרטית".