מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד התארח אצל אופירה וברקוביץ' והגיב לביקורת החריפה של העצמאים על ההתנהלות הכלכלית של משרד האוצר במשבר הקורונה. "הקצב שבו הכסף יצא הוא לא מספיק מהיר", אמר באב"ד. "העצמאים והעסקים, הקטנים והגדולים, לא מקבלים מענה מספיק מהיר. אני כן שמח לבשר שהיום הממשלה אישרה את המענקים לעסקים הקטנים ואת הפעימה השנייה לעצמאים שהייתה כל כך נדרשת".

מה מקבלים עסקים של עד 20 מיליון?
"עד 400 אלף שקל, תלוי בפגיעה שלהם בהוצאות הקבועות. ככל שההוצאות הגבוהות לא כוסו – הם יקבלו מענק גדול יותר".

ומה קורה עם העסקים הקטנים יותר?
"קודם כל הם גם במודל הזה. בנוסף, הם יקבלו עד 10,500 חלף דמי אבטלה".

כנשאל על זעקת המסעדנים, שטוענים כי לא יוכלו לשרוד עוד, ענה באב"ד: "רק היום אושר ששירות הפיק-אפ והטיקוואי יתאפשר במסעדות, מה שישפר קצת את המצב ויאפשר להם למכור יותר. יש עוד ענפים שלמים כמו התעופה והתיירות שצריך לטפל בהם. אין עדיין מענה להכל, אנחנו נצטרך לשבת ולטפל בהם".

אנשים יושבים בבית ואין להם מה לאכול. כמה זמן הם עוד ישבו?
"התשובה שלי לא מספקת אני אומר מראש. אני לא מספר לציבור שכל מה שאנחנו עושים הוא מושלם ונותן מענה מלא. זה לוקח זמן. זה כואב לי, אנחנו יושבים לילות שלמים ולא מצליחים להביא את זה בקצב שצריך. מה שהכי כואב זה שלא נוכל לתת מענה מלא. מענה מלא אמיתי הוא לפתוח את המשק כדי שעסקים יוכלו לעבוד. אנחנו נצטרך ללמוד לחיות בצל הקורונה – עם מסיכות ושמירת מרחק, אבל לפתוח את המשק וזה הכיוון שאנחנו הולכים אליו. היום בממשלה אושרו עוד 8 מיליארד שקלים".

"המזל הגדול של מדינת ישראל הוא שיש לה רשת ביטחון סוציאלית שכל מי שיוצא לחל"ת מקבל דמי אבטלה שהמדינה מממנת. יש כאן מיליון איש שמקבלים 70% מהשכר שלהם. זה מאפשר להם לקנות לחם ולפרנס את הבית".

אם אני עצמאי אני לא ישן טוב היום. אין לך בשורה.
"יש בשורה. אם אתה עצמאי אתה תקבל מענק של עד 10,500 והחלק השני שהעסקים הקטנים יקבלו מענק של עד 400 אלף שקל. עד ה10-15 במאי גג זה יהיה בחשבון".

מנכ"ל משרד האוצר התייחס גם לקרב שהתפתח בין משרד האוצר למורים והגננות והאשים את משרד החינוך בדיסאינפורמציה. "אנחנו העברנו החלטת ממשלה לפני שבוע וחצי בה נקבע שהמורים לא אמורים לעבוד מהבית יותר מ-50%, לא מעבר. לצערי, משרד החינוך לא הבהיר את זה למורים ואז המורים מבחינתם עובדים 100 אחוז מהבית".

"יש מיליון הורים כרגע שנמצאים בבתים, ביולי-אוגוסט הם יחזרו לעבוד. הם לא בייביסיטר, הם מחנכים ומעצבים את דור העתיד. יחד עם זאת, הם עושים את זה בשגרה בזמן שההורים יכולים לצאת לעבודה. זה מאפשר גם לתת לילד השכלה שתוכל לעזור לו לפרוח, וגם יאפשר להורים לצאת באותם שעות לעבוד ולפרנס את המשפחה. כדי לרבע את המעגל ולהגיע לסיטואציה שבה שומרים על כל האינטרסים אומרים למורים אל תלמדו יותר, בגלל המצב הנוכחי תפזרו את הלימוד – חלק עכשיו וחלק בקיץ. זה עוזר לנו כי אז ההורים שיושבים עכשיו בבית יוכלו לעבוד בקיץ. זו סיטואציה שטובה יותר לכולם".

באב"ד טען כי קיימת בעיה בהנהגת המורים. "אני חושב שכל המורים מבינים את זה. אין לי תלונה אליהם, אלא יש לי בעיה עם הנהגת המורים. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, חתם איתנו הסכם ולצערי הרב, יפה בן דוד במקום להירתם כי אסור שמישהו יריב עם מישהו ואסור שאף אחד יטיל דופי בפורים הטובים במדינה ישראל, בחרה לשסע. צריך לתת למורים פתרון כולל שכולנו ביחד נרתם".