בצל מגפת הקורונה והמגעים לממשלת חירום לאומית, השר לביטחון פנים גלעד ארדן והתייחס לשמועות כי בממשלה החדשה, לא יכהן יותר כשר לביטחון פנים. "זה קשה כי אני רואה את הכותרות והשמועות, אבל אני מתעלם מהם לגמרי.

זמן משבר הוא לא הזמן להחליף שר לביטחון פנים?" אני כולי מושקע רק במלחמה בקורונה כי זו מלחמה על חיי אדם. אני חושב שהייתה לי זכות אדירה להיות בתפקיד אחד החשובים שיש. היום רואים את החשיבות של זה. כמה השוטרים מסכנים את עצמם יום יום במסירות".

אתה לא יכול להגיד לביבי 'זה לא הזמן'?
"אני לא אתעסק בזה ואני אומר שוב – הייתה לי הזכות להיות בתפקיד הזה".

אתה מדבר בזמן עבר.
"חס וחלילה, אני רואה בזה זכות, אני ממשיך ואשמח גם להמשיך לשרת בתפקיד הזה. יש מו"מ. לא צריך לקחת כל כותרת או שמועה כעובדה מוגמרת. כדורגל משחקים 90 דקות ובסוף ביבי מבקיע גול".

יש לכם איזושהי אמירה במסע ומתן או שביבי וגנץ קובעים הכל?
"לא. אי אפשר לנהל מסע ומתן כזה כשכולם בשיח כי כל רגע מישהו ידליף ואז הצד השני יתרגז. היום אני חושב שכולם מסכימים שהכי חשוב שתקום כאן ממשלה יציבה שתעביר תקציב, שתתחיל לפצות מאות אלפי אזרחים. יש גם חיסרון בלהיות מפלגת שלטון כמו הליכוד כי אתה צריך להרכיב ממשלה ואתה משלם בתיקים לשותפות הקואליציוניות ובסוף התיקים שנשארים זה מה שיש. אני רגוע ובטוח".

שר החקלאות יספק אותך?
"אני לא נכנס לרצונות האישיים שלי בזמן מלחמה, זה לא ראוי. אני מאמין שבעזרת ה' יהיה בסדר".

אתה יכול להבטיח שאתה תהיה שר בממשלה הבאה?
"אני לא מתעסק היום במעמד שלי. יש הרבה עיסוק בזה, אני שונה בגלל שהתפקיד שלי זה להיות היום בחזית ולהוביל את המלחמה שהיא מצילת חיים. אתמול בלילה עסקנו באיך לסגור את העיר בני ברק בצורה שתאפשר חיים לתושבים שנמצאים בפנים וגם למנוע את ההתפשטות החוצה. אני אתעסק עכשיו בפוליטיקה?".

הפגנות חרדים בבני ברק נגד התחבורה הציבורית בשבת (צילום: קובי ריכטר, TPS)
ארדן: "בתקשורת לא אוהבים חרדים" | צילום: קובי ריכטר, TPS


"בתקשורת לא אוהבים חרדים"

על הביקורת הציבורית על הטיפול המאוחר בבעיה בבני ברק והטענות כי זה נעשה משיקולים פוליטיים ענה ארדן: "אנחנו לא פועלים משום שיקולים פוליטיים. בני ברק היא העיר הכי ענייה בישראל, רוב הדירות שם הם דירות של 50-70 מ"ר שגרים בהם שמונה או עשרה נפשות. גם ככה לכולנו קשה עם ההסגר הזה אבל שם זה קשה פי כמה".

"משרד הבריאות אומר מה רמת התחלואה, מה הצעדים שהוא רוצה לבצע ואני, המשטרה ויתר גופי החירום עושים מה שצריך כדי לבצע. נכון שהיה שם הפרות, זה לא קיים יותר. ההפרות האלה קיימות בעוד חלקים בציבור, ראינו גם תמונות דומות גם ביפו ויש את זה בעוד ישובים".

המנהיגים שלהם משתפים פעולה עם המשטרה?
"חד משמעית כן. כל גדולי הרבנים הוציאו פסקי הליכה ואפילו דין רודף. כיום, רק בפלג הירושלמי שזה הפלג הקיצוני ביותר לא מצייתים להנחיות ".

ארדן תקף התקשורת ששמה דגש רק על התחלואה בערים החרדיות. "בתקשורת לא אוהבים חרדים. יש ישובים חילוניים גדולים שיש בהם תחלואה גבוהה ויתכן שגם בה בשבועות הקרובים יהיו החלטות כמו לגבי בני ברק. אורח החיים היהודי-חרדי הוא הרבה יותר קהילתי-משפחתי ולכן, בגלל סעודות פורים ותפילות המניין, הייתה תחלואה גבוהה יותר".

מה תעשו בליל הסדר? איך תאכפו?
"מיום ראשון, שלושה ימים לפני הסדר,  אנחנו מתפרסים בכל המרכולים כדי לוודא שהקניות לחג יהיו לפי ההנחיות. ההנחיה שלי כלפי המשטרה בערב ליל הסדר היא  שתהיה אכיפה רגישה עם הסברה אבל גם אכיפה נחושה".

בוא לעשות איתנו היסטוריה: הרשמו עכשיו כדי להשתתף בליל הסדר הישראלי הגדול בשידור חי בקשת 12

"גם אני רוצה לעשות את הסדר עם ההורים שלי ושל אשתי ואנחנו מוותרים על זה בכאב רב. אם נחגוג את הסדר הזה כהלכתו לפי ההנחיות של משרד הבריאות אולי אחרי נצא לחירות אחרי החג".

האם המשטרה צריכה עזרה מהצבא?
"כל עוד לא הייתה קריסה ואנחנו שולטים במצב אז לא מעבירים מקל. הפיקוד והשליטה היא בידי משטרת ישראל ורק אם צריך סיוע אזרחי כמו בעיר בני ברק כרגע אז הצבא מתגייס ומסייע לנו. בנוסף, על פי בקשתי יש נוכחות של כמה מאות חיילים בגנים הציבוריים כדי לראות שלא מפרים את ההנחיות".

"השוטרים מדהימים, אני מצדיע להם על המסירות. תחילה לא היו להם מספיק אמצעי מיגון אבל הם לא עשו חשבון. הם הלכו לכל מקום כדי לוודא שההנחיות נשמרות כי הן מצילות חיים והשוטרים. כמו שהם שמים את עצמם בחזית בעיר העתיקה כשיש מחבל, הם שמים את עצמם בחזית גם כיום ולא חוששים. הלוואי והם יזכו להערכה שמגיעה להם מהציבור".

תתגעגע אליהם?
"אני עוד לא נפרד מהם. אני לא חושב שיש החלטות בנושאים הללו. אני אוהב את השוטרים אהבת נפש, את הכבאים, את הסוהרים. אנחנו נמשיך לעשות כל מה שאפשר כדי לנצח את הקורונה".