חמש שנים אחרי שמונה לתפקיד, סיים ביום חמישי רשמית משה בר סימן טוב את תפקידו כמנכ"ל משרד הבריאות. אמש (שישי) הגיע לראיון פרידה אצל אופירה וברקוביץ' וסיפר על התחושות ביום שאחרי. "האמת שהוקל לי, זה היה נטל כבד. אני סומך על מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס, על שר הבריאות ועל ראש הממשלה. עכשיו תורם".

נכשלת או הצלחת?
"במבחן התוצאה מדינת ישראל הצליחה. מנענו מצב של אלפי מתים ומונשמים. אנחנו רואים שזה לא משהו שחלף מעצמו אלא כתוצאה מהתנהגות של הציבור והחלטות הממשלה אבל זה לא נגמר. עכשיו אנחנו צריכים שוב לדייק את ההתנהגות שלנו כדי שזה לא יחזור. היו פה החלטות נכונות שלנו והתנהגות נכונה של הציבור וזה עבד".

אנחנו כרגע במצב דומה למה שהיינו באפריל מבחינת מספר הנדבקים. אתה בעד סגר גם כיום?
"לא. היינו צריכים ליצור היערכות של המערכת האשפוז והמערכת של ניטור המגפה. יש לנו יותר מאלף מיטות למונשמים כיום לעומת מאות אז. עדיין צריך למנוע את הדבקת הציבור על ידי שמירה על הכללים. הציבור צריך להבין שהדבר הזה חשוב לבריאות שלו כדי שלא נאלץ להיכנס לסגר שני".

על הקולות שטענו שהוא חרדתי והיסטרי אמר בר סימן טוב: "מבין את הביקורת, נקטנו צעדים קשים. לא התנהלתי בהיסטריה. העולם מתחלק לשניים – מדינות שהתנהלו טוב עם הקורונה וכאלה שלא וההבדל הוא מתי ננקטו הצעדים. כולם בסוף עשו אותו דבר ולא המצאנו שוב דבר, פשוט פעלנו בזמן".

עשיתם טעויות?
כן עשינו טעויות. לא שיתפנו מספיק אנשים בקבלת ההחלטות בשל קצב האירועים המהיר. יש כל מיני פעולות שאנחנו עושים שנצטרך לשנות – גם בחינוך, גם במסעדות וגם באולמות האירועים. אנחנו בתהליך של ניסוי ותהייה. אנחנו פותחים ובודקים מה קורה. אם הפעילות יוצרת הדבקה הממשלה תצטרך לקבל החלטות".

יש סיכוי לעוד סגר?
"סגר כמו שחווינו לא. אם באולמות אירועים תהיה הדבקה יצטרכו לחשוב אם זה 250 או 100, אם בהופעות תהיה הדבקה יצטרכו לבחון את הדבר הזה שוב. לסגר מלא אין סיבה להגיע". .

יולי אדלשטיין מעניק למשה בר סימן טוב מתנה (צילום: לעמ)
יולי אדלשטיין מעניק למשה בר סימן טוב מתנה | צילום: לעמ

על פרופסור גרוטו, שטוען כי המתקפה של בר סימן טוב נגדו בעקבות האישור שנתן לטדי שגיא היא אישית אמר בר סימן טוב: "אין שום דבר אישי בנינו. היו לי יומיים מאז שגיליתי את האירוע ועד שסיימתי להיות מנכ"ל. איתמר זכאי להליך בירור הוגן כמו שמגיע לכל אדם. מעבר לזה, אנחנו חייבים להסביר לציבור את המדיניות שלנו ואנחנו צריכים שזו תהיה מדינה שוויונית, הוגנת והגיונית".

אם היית נשאר בתפקידך היית מפטר אותו?
"הייתי מברר את הנושא עד הסוף".

על העבודה עם ראש הממשלה אמר בר סימן טוב: "מאוד התרשמתי. הוא היה קר רוח, גילה מנהיגות אמיתית ודאג לשמוע את כולם. לי היה מאוד נעים לעבוד איתו".

בר סימן טוב התייחס גם לטענות כי יש לא מעט פוליטיקה מסביב להחלטות שהתקבלו וספציפית להחלטה לפתוח את איקאה. "טעינו בפתיחת איקאה. ליצמן לא היה מעורב בהחלטה. זו הייתה החלטה של משרד האוצר ושלנו".

הרגשת שהפוליטיקה מתערבת לך?
"הרגשתי שאנחנו עובדים כדי לנטרל את הפוליטיקה. בסוף, כשהיה צריך לקבל את ההחלטות, הפוליטיקה לא חדרה לזה".

על המחיר האישי: "זה היה קשה אבל יש לי משפחה חזקה ותומכת. להם היה קצת יותר קשה ממני, הם הפכו להיות הילדים של ו הזוג של והם לא רגילים לזה".

על האפשרות שיהיה מנכל ראש הממשלה: "מאוד נהניתי לעבוד עם ראש הממשלה, יש לו מנכ"ל מצוין אני רוצה לעשות דברים אחרים. אני צריך להירגע מהתפקיד, להרגיש מבפנים מה אני רוצה ואז להחליט".

לא נראה אותך בפוליטיקה באף משרד ממשלתי?
"לא. הספיק לי".