יאיר לפיד, מספר 2 בכחול לבן והאיש שוויתר על הרוטציה עם בני גנץ, הגיע לאולפן של אופירה וברקוביץ', וטען שהמערכת הפוליטית היא הבעיה הגדולה ביותר של המדינה כרגע. "אנחנו במצב שבו ישראל הפכה לפרויקט לא מנוהל. יש 150 אחוז תפוסה במיון ברמב"ם. מעלים אלונקות מהמרתף כאילו יש מלחמה כשאין מלחמה. מישהו מטפל בזה? מישהו מתפנה לזה? זה אכפת למישהו? המערכת הפוליטית הפכה לבעיה הכי גדולה של המדינה. אין דבר יותר מקולקל מזה".

איפה החלק של כחול לבן?
"אני לא חושב שיש לנו חלק".

אומרים שבני גנץ הסכים לשבת עם ביבי ואתה מנעת את זה.
"ישבנו ארבעה אנשים בחדר וזו החלטנו שקיבלנו ביחד. בסוף, אנחנו קבוצה שלמה של אנשים שאכפת להם. לפני שנה, שיננו את המפה הפוליטית בישראל ומהסיבות הנכונות. הסיבות שבאנו בגללן הפכו לחמורות יותר. אני ובני ישבנו בחצר בדיוק כשיצאה ההודעה שסמוטריץ' יהיה שר החינוך. אמרנו שאנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות. היום אנחנו מסתכלים ורואים ששר החינוך רפי פרץ הוא שותף של הכהניסטים, האנשים של ברוך גולדשטיין. סמוטריץ' נראה כמו הקלה בעונש פתאום. יש תמונה ענקית של האיש שרצח 29 אנשים חפים מפשע בזמן שהם התפללו, בסלון של בן גביר, השותף של שר החינוך".

לפיד המשיך ואמר: "תסתכלו גם על התוצאות. אנחנו במצב של התרסקות במבחני פיז"ה. הילדים שלנו יודעים פחות מתמטיקה, אנגלית ומדעים מהממוצע בעולם".

רגע, אתה רוצה להיות שר החינוך?
"אנחנו מאוד רוצים את תיק החינוך. גנץ אמר 'אני לא רוצה להיות ראש הממשלה ושר הביטחון אלא ראש הממשלה ושר החינוך'. הכל מתחיל ונגמר בחינוך".

יאיר לפיד מתכונן לסבב בחירות נוסף  (צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת12)
מתוך "אופירה וברקוביץ'" | צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת12

לפיד התבקש להגיב לתוצאות בפריימריז לראשות הליכוד ואמר, "אם מישהו היה אומר לפני שלושה חודשים שנתניהו יחגוג ניצחון על זה שהוא איבד כמעט שליש מהמצביעים שלו בליכוד למספר 6 שהוא ניסה לחסל..".

למה לא להגיד שביבי התעצם וריסק את סער? למרות כתבי האישום?
"זה שהצביעו למישהו עם כתבי אישום זה באמת מביש. בואי רגע נעשה סדר במספרים – כמות המצביעים לנתניהו בליכוד שווים יותר ממנדט אחד. זה שמציגים את הדבר הזה כניצחון גדול שלו רק מראה כמה הוא נחלש בשנה האחרונה. הוא כל הזמן נשחק ונשחק. מה שכן, מדובר בבושה למחנה הלאומי כולו, ואני רואה את עצמי כחלק מהמחנה הלאומי. זו בושה שאדם עם שלושה כתבי אישום נבחר".

אז איך הם לא רואים את זה? הם לא מבינים שמי שמחזיק שלושה כתבי אישום לא יכול להיות ראש ממשלה?
"הרבה מהם רואים. צריך לזכור שמי שהולך להצביע בפריימריז זה ההארדקור של ההארדקור של ההארדקור. מצביעי הליכוד הם הרבה יותר אנשים".

למרות כל זה, ניצחתם אותם רק בשני מנדטים.
"הרעיון הוא לנצח אותם בארבעה או חמישה מנדטים ועל זה אנחנו עובדים. אני מאמין שזה יקרה".

למה? מה ההבדל בין הסיבוב הזה לסיבוב הקודם?
"שלושה דברים. הדבר הראשון והמרכזי הוא שמאז הסיבוב האחרון, הוגשו נגד ראש הממשלה שלושה כתבי אישום על שוחד, מרמה, והפרת אמונים. אני מאמין שרוב הליכודניקים הם אנשים הגונים שכמוני וכמוכם, לא מתייחסים לזה בשוויון נפש. דבר שני ההיחלשות של נתניהו בכל קנה מידה, גם בינלאומי. זה מביך, אתם חושבים שמנהיגים זרים לא יודעים שיש לו כתבי אישום? הם יודעים. והדבר השלישי הוא מה שהתחלנו איתו – התחושה המאוד חזקה שאף אחד לא מנהל את המדינה. ככל שהציבור הישראלי מכיר טוב יותר את גנץ ואת כחול לבן, הוא נרגע לגבי היכולת שלנו לנהל את המדינה".

לפיד טען כי כחול לבן היא חלק מהמחנה הלאומי. "זו מפלגה שהיא חלק מהמחנה הלאומי - לא יהיה אוסלו, לא תהיה התנתקות שנייה ולא נחזיר את הסוציאליזם. אנחנו מפלגה פטריוטית, ציונית שאוהבת את מדינת ישראל ואת עם ישראל, ועם יחס עמוק מאוד למסורת ישראל. זה לא שאנשים פה עושים מעבר חד וצריכים להצביע פתאום למרצ או ליהדות התורה. זה בדיוק ההרכב שצריך בשביל לנהל מדינה. את המדינה לא יכול לנהל מישהו שקם בבוקר, הולך לבית המשפט ויושב שם שמונה שעות ביום".

ברקוביץ' טען כי הקמפיינים האחרונים של כחול לבן היו מנומנמים, ושאל האם הם הולכים לשנות כיוון בקמפיין הקרוב. "האינסטינקט הוא להיסחף לשיח שגוררים אותו אליו", ענה לפיד אך סייג, "העובדה שבני לא נחשף ושומר על הליבה הפנימית שלו כמו שהיא זה הרבה מאוד כוח".

אבל זה לא נותן לכם את הארבעה חמישה מנדטים שצריכים.
"לאט לאט זה יביא. יש חוק בפוליטיקה – אם שני הצדדים עושים את זה אותו קמפיין – אחד מהם טועה. אנחנו לא נלך לגועל נפש הזה שביבי מביא לתוך המערכת. לא נלך להסתה ולגזענות. אני לא מוכן ללכלך על הליכודניקים, הם אחינו".

ומה עם החרדים? יש לך משהו נגדם?
"מה פתאום, אין דבר כזה. יש לי ויכוח עם החרדים על סדרת נושאים לא גדולה, אך עקרונית. אני חושב שאם הבן שלי היה שלוש שנים בטנק, לא יכול להיות שיש ילד אחר שמשחררים אותו. אני חושב שכל ילד חייב ללמוד מתמטיקה ואנגלית כדי שהוא יוכל לפרנס את עצמו".

אתה צודק, אבל הם לא חושבים כמוך.
"לפעמים אתה צריך להגיד לאנשים 'סליחה, העקרונות שלנו לא פחות חשובים משלכם'".

איך אתם מנצחים את הבחירות האלה? יהיה משהו חדש?
"אם אתם לא רוצים בחירות רביעיות, תצביעו כחול לבן. אני אומר לכולם - תביאו אנשים מהליכוד ותגידו להם שפעם בעשרים שנה מותר להצביע משהו אחר. לא יקרה שום דבר".

הם לא יכולים.
"הם יכולים. הם כבר הורידו את ביבי ל-12 מנדטים פעם".

מה אתה חושב על נתניהו במילה אחת?
"אני חושב עליו הרבה יותר ממילה אחת".