בשבוע שעבר, שר התרבות והספורט חילי טרופר מסיעת כחול לבן, ריגש מדינה שלמה לאחר שהביע תמיכה בפוסט של אחות נעה, אותו כתבה אחרי שבחור דיבר איתה ונעלם ברגע שגילה שהיא מתניידת בעזרת כיסא גלגלים. היום (שישי), צמד האחים התארחו בתוכנית "אופירה וברקוביץ'" ודיברו על התקרית והאם המסך שוב עומד לרדת על עולם התרבות והספורט.

"פנה אליי בחור וברגע שהוא גילה שאני על כיסא גלגלים – הוא הפסיק לכתוב לי", שיתפה נעה בגילוי לב, "אמנם אני יושבת על כיסא גלגלים אבל אני לא שונה, אז אמרתי שהגיעו מים עד נפש והגיע הזמן שנעשה שינוי. הפוסט גרם להד מאוד גדול, בעיקר מבני המשפחה והחברים, וגם מצד אנשים שאני לא מכירה – המון הרימו".

קשה למצוא זוגיות כשאת עם מוגבלות?
"כן מאוד, אנשים שופטים עוד לפני שהם מכירים, זה דבר מאוד משפיל. יש אנשים שזה לא מתאים להם וזה בסדר, אבל להיעלם בגלל טייטל, בגלל שאני על כיסא גלגלים – זה לא".

חילי ונועה טרופר על הפוסט המרגש (צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ'", קשת12)
"אנשים שופטים עוד לפני שהם מכירים" | צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ'", קשת12

חילי מצידו שיתף מדוע אחותו בעיניו כל כך אמיצה: "היא מספרת סיפור שנוגע לכולם, הרי זה בסדר שמישהו לא מתאים לו מישהו, אבל אל תשפטו על סמך המראה החיצוני – תנו לה את הצ'אנס. צריך להסתכל רגע מעבר לכיסא, כי לכולנו יש נכות מה ההבדל בינינו?".

"מכיוון שגדלתי עם נועה, אז ראיתי כל הזמן מה זו הכותרת הזו – בסוף מדובר על מישהו שתופסים לו את החנייה, או עבודה שנעה רצתה להתקבל אליה ולא קיבלו אותה רק כי היא על כיסא גלגלים", הסביר חילי על הקשיים בלהיות אדם עם מוגבלות בארץ ישראל ושיתף על עשייתו לשיפור המצב: " לכן אין יום שאני לא מתעסק בזה, לדוגמה הקמנו את האקדמיה לשפת הסימנים, העברתי 25 מיליון שקלים למוסדות תרבות למען הנגשה, כי הם לא פחות יפים או מוכשרים מאיתנו – פשוט יש להם פחות הזדמנויות".

 חילי נעבור לפוליטיקה, אתם מאוד מחוזרים מהליכוד – תעמדו בלחץ הזה?
"כל שבוע יש הצעות, ופגשנו מישהו בצד השני שלא באמת רוצות שותפות וזה לא על הפרק מבחינתי - כבר שיקרו לנו פעם אחת. גם עמדנו בזה לפניי חודשיים כשקמה ממשלה חדשה בגלל שני גנץ החליט שהיא תקום – הוא חלק ממנה, הוא שר הביטחון ומנהל את השינוי שאנחנו רואים. כל עוד הממשלה טובה אנחנו לא נפרק אותה".

לגבי שאלתו של ברקוביץ' על עשייתו בחודשים האחרונים ענה: "עצם העובדה שהתרבות והספורט פתוחים בישראל, זה בעיניי הישג גדול כי חברה בלי תרבות היא חברה עצובה. בנוסף, מדובר על פרנסה של אלפי אנשים שהרגע חזרו מחל"ת – ואסור לסגור אותם".

אתה בעד או נגד פתיחת שנת הלימודים?
"צריך לעשות הכל כדי לפתוח את שנת הלימודים, לקראת הפתיחה נעשה הערכת מצב ונראה איך זה יקרה בצורה בטוחה וזהירה".

"אנחנו עושים הכל כדי להינע מסגר", הסביר טרופר על תקופת החגים הקרבה, "בימים האחרונים אנחנו רואים תחילה של בלימה וזה בזכות החיסונים. לכן, ככל שיותר אנשים ילכו להתחסן יש פחות סיכויים לסגר – גם אם אתם לא דואגים לעצמכם לכו תצילו חיים ותאפשרו גם לתרבות ולספורט להמשיך לפעול".