בגיל 77 עזב אהוד ברק את החיים הנוחים שהיו לו וחזר לפוליטיקה. אחרי שכיהן כבר כראש הממשלה העשירי של מדינת ישראל, שר ביטחון, רמטכ"ל, ובעוד שלל תפקידים רבים ובכירים, החליט לחזור לחיים הפוליטיים כדי שגם ילדיו ונכדיו "ירגישו את תחושת החוויה העצומה של מדינה נפלאה שמשנה את ההיסטוריה של עם שלם".

"בשנים האחרונות קורה לנו דבר מסוכן מאוד: אנחנו מקלקלים את הדמוקרטיה הישראלית", אמר ברק הערב בריאיון לאופירה אסייג ואייל ברקוביץ'. "היינו מאוחדים – עכשיו מסיתים ומפלגים אותנו; היינו נועזים ומקבלי החלטות – עכשיו אנחנו נראים משותקים, מחכים כל הזמן שמשהו יקרה רק כדי להגיב. מפריע לי מה שקורה במדינה ואי אפשר להתעלם מזה שביבי עומד בראשה".

על בנימין נתניהו, ראש הממשלה, יש לו הרבה מה להגיד. "ביבי עומד בראש המדינה כבר 20 שנים. אני מכיר אותו מאז שהיה נער בן 17, הוא אדם מוכשר ואמביציוזי והיו לו הרבה הישגים במדינה. אבל בשנים האחרונות הוא התדרדר מאוד. הוא ראש הממשלה הכי מושחת שהיה לנו אי פעם, וזה עצוב לומר את זה. אני לא חושב שהוא נולד מושחת או שיש לו ראש קרימינלי. אבל הכוח, הקרבה והנהנתנות שכנראה הייתה חבויה, הובילו לפינות שהן הזויות. היום הוא עוסק בדבר אחד – להציל את עצמו מאימת בית הדין".

"הוא מוכן לעשות כל דבר", הוסיף ברק. "הכריח את הכנסת להתפזר, מינה אדם כמו מתניהו אנגלמן. זו בדיחה. הדבר הראשון שעשה מבקר המדינה זה לסגור את האגף לשחיתות, אחרי זה הוא הודיע שצריך קצת לפנק את המבוקרים. זה דבר חמור מאוד שצריך להפסיק אותו. היועץ המשפטי היה צריך להתערב ולא התערב. הוא סירס את ועדת ההיתרים, מינה ועדת היתרים אחרת שכולה נגועה עד הצוואר בניגוד עניינים בעצמה, ועכשיו הוא אישר לנתניהו לקבל מאנשים שנחקרו בשוחד, לממן את ההגנה של הנאשם. זה מתאים אני לא יודע לאן".

בשנים 2007-2009, נקרא ברק על ידי ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, להחליף את עמיר פרץ ולכהן כשר הביטחון וכסגן ראש הממשלה. בבחירות לכנסת השמונה עשרה בפברואר 2009, מפלגת העבודה בראשותו של ברק נחלה תבוסה, ובנימין נתניהו עלה לקדנציה שנייה בתור ראש ממשלה. ברק הגיע להסכם נתניהו על הצטרפות מפלגת העבודה לממשלה, ומונה לשר הביטחון.

כשהיית שר הביטחון יחד איתו, לא ראית את הדברים האלה?
"קודם כל הוא היה אז הרבה יותר טוב, הממשלה אז הייתה אחרת לגמרי. בממשלה ישבו אנשי כמו בני בגין, דן מרידור, בוגי יעלון ואני. בזמנו היה לנו פורום שנקרא שמיניה, בלי פרוטוקולים, בלי הקלטות, יכולנו לדבר אמיתי על דברים ולא עשינו הצגות, כמו שהיום מדברים בקבינט בשביל ההדלפה. היה פורום אמיתי, ואם לביבי היה עולה לפעמים איזה רעיון משוגע, הוא היה מסתכל על בני בגין, בגין היה מרים גבה, מסתכל על דן, דן מסתכל עליי, אני מסתכל על בוגי, הוא היה רואה את החלפות המבטים, והרעיון היה מת לפני שהיה נכנס לביצוע. היום יש לו מסביב את אוחנה, את סמוטריץ', את מירי רגב. אז עם הענקים האלה קורים דברים שהם מטרידים מאוד. גם יכול להיות שיש כאלה שמחזיקים אותו במקומות עדינים".

מה היית עושה אחרת בעוטף עזה ובצפון?
"מה שקרה בעוטף עזה זה שנתניהו נכנע לאורך כל הדרך. נכנע ליחיא סינוואר, לדרישה לפרוטקשן. יש ברית בלתי כתובה בינו לבין החמאס. הוא רוצה להחזיק את החמאס כל הזמן חי ובועט על אש קטנה כדי להחליש את הרשות הפלסטינאית, ואז אין לו לחץ לעשות הסדר מדיני. בשביל זה הוא מוכן להפקיר את תושבי עוטף עזה".

איך אתה יכול להגיד שראש ממשלת ישראל מחזק את ארגון הטרור הכי גדול?
"
זו ברית בלתי כתובה. כל מי שמסתכל רואה את זה. הרי אין שום היגיון להפקיר אותם, לשלם פרוטקשן, לדחות כל הזמן את החזרת ההרתעה ולהמשיך כל הזמן לדרוך על הרשות".

מה היית עושה אחרת? יוצא למלחמה?
"
הייתי מוצא את העיתוי הנכון. המטכ"ל ימליץ על העיתוי הנכון לתת מכה חזקה, קצרה ונחרצת, שפוגעת קשות בנכסים הצבאיים של החמאס, כדי להחזיר ולחדש את ההרתעה. אבל מיד אח"כ צריך להתפנות כדי לטפל בשורשים בביצה, לא ביתושים. לטפל בהכנסת טריז בין 8 מיליון פלסטינאים לבין החמאס, ע"י פיתוח יזום כלכלי ותעסוקתי בכפוף רק לשיקול הביטחון שלנו.

אז למה ביבי לא עושה את זה? הוא מפחד?
"שנים הוא לא מביא את זה לדיון בקבינט כי הוא מפחד שאז לא יהיה לו הסבר למה לא עושים את זה".

אתה יושב פה ואומר שראש ממשלה רוצה שארגון החבלה הכי גדול מבחינתנו ימשיך לפעול.
"אני רואה את זה על פני הדברים. כמה פעמים כבר הטחתי בהם. הם אומרים כל הזמן שבגלל המדיניות שלנו, דברים שקרו לפני 20 שנה- אוסלו, קמפ דייוויד והאינתיפאדה, חמאס יגיע בסוף לגילה ולכפר סבא. מטומטמים. הם מביאים את החמאס לגילה ולכפר סבא. הם רוצים לרסק את הרשות. וכשהיא תתפרק, מי יבוא במקומה? נוער בית"ר, בני עקיבא? לא, יבוא החמאס".

אגב הטיפול של ביבי בנושא האיראני, ההתרברבות שלו הייתה במקום?
"ההתרברבות היא שגיאה קשה מאוד. לביבי יש איזה דחף להאדרה עצמית, נרקיסיזם כזה שמצמיח אותו והוא מרגיש ענק."

אתה אוהב אותו, הא?
"אני מכבד אותו, אני יותר אמפתי אליו מחלק גדול מהשרים שלו וחברי הכנסת. חלק גדול מהם, יש הבדל עצום בין מה שהם אומרים בחוץ לבין מה שהם יאמרו לך אם תדבר איתם בחדר סגור".

אז זה לא על רקע אישי.
"
אצלי זה לא על רקע אישי. אני מכיר אותו מאז שהוא היה נער בן 17, אני מכיר את כל המשפחה, שלושתם היו חיילים שלי. יוני היה סגני והיינו חברים טובים, הוא קנה דירה מתחת לדירה שלי. אני זוכר שכשהבת האמצעית שלי הייתה בת 3, לפעמים הייתה נעלמת בשבת בבוקר. אז הייתי קם והולך לחפש אותה ומוצא אותה על הברכיים של יוני בקומה למטה, כשהוא היה מתנדנד על כיסא נדנדה עם מקטרת כזאת וכלב גדול לידו".

"ביבי היה חייל טוב וקצין טוב, אני חושב שביסודו הוא פטריוט. יש לו גם הישגים בתור ראש ממשלה. אבל קרה לו משהו. הוא נהיה פסימי, פסיבי, חרד, והוא כל הזמן מתקרבן. זו לא הציונות. תמיד הייתי אומר לו ולליברמן- 'תמיד אתם מדברים כמו אנשים עם עמוד שדרה מפלדה, אבל מתנהגים כמו עסקנים בשטייטל. אתם ממש דוגמה לאמרה הידועה - שיותר קל להוציא את העם מהגלות מאשר את הגלות מהנשמות של העם. במה אתם מתעסקים?'".

בגיל 77 עזבת את החיים הנוחים שלך וחזרת לפוליטיקה. למה לא לחזור ישר לראשות הממשלה? למה מקום עשירי בחיבור עם סתיו שפיר?
"עוד במועד א' פעלתי מאחורי הקלעים כדי ליצור איחוד אחד גדול, עם גבאי, ציפי לבני, בוגי, דן מרידור וגנץ כמובן. ואם צריך אז אותי, אבל אני לא נראיתי לעצמי חיוני גם אז. עכשיו חזרתי כדי לתרום לזה שלא נחזור על הטעות שהייתה לפני חצי שנה. לבני גנץ היה באמת הישג חסר תקדים והוא יכול להיות ראש ממשלה. חשתי שיש סנטימנט ציבורי חזק מאוד לתמוך בבני וכחול לבן, הם נראים לי אנשים ראויים. אבל מה שקרה הוא שהקמפיין שלהם נראה אנמי. בסוף מי שמנצח זה מי שלא יכול לראות שום דבר אחר חוץ מניצחון, ובני לא מנוסה בזה. הוא איש טוב מאוד, אין לי ספק, אבל לפעמים הוא מובל על ידי אנשים אחרים, טועה ותועה".

למה לא הצטרפת אליהם?
"אני חושב שבנוכחות שלי, בגלל שהייתי בכל התפקידים, יש איזו יראה ואיזו רתיעה מסוימת. ולא רציתי שזה יפריע".

לסיום, מתי תפרוש?
"
אני לא נשאר בפוליטיקה אחרי גיל 92 אפילו רגע אחד".

תגובת הליכוד:
"ההתקפה של אהוד ברק נגד שומר סף בכיר כמבקר המדינה היא חציית קו אדום. השמאל שתמיד זועק נגד פגיעה בשומרי סף פתאום מתיר כל השתלחות משולחת רסן ובכך נחשפת צביעותו. האחרון שיכול להטיף לנו מוסר זה אהוד ברק, שמתעסק בהכפשת נתניהו בשקרים".