לנועה רוטמן, נכדתו של יצחק רבין ז"ל, לקח זמן לגבש את ההחלטה להצטרף למפלגתו של אהוד ברק. היא הגיעה מסויגת בגלל ההיסטוריה המשפחתית ומקרים שקרו אי שם לפני 20 שנה. היום בהסתכלות לאחור, היא לא מצטערת לרגע. רוטמן ואהוד ברק הגיעו אמש (ו') לריאיון אצל אופירה וברקוביץ', וסיפרו על הניצחון הקטן שלהם בבחירות.

עבורם המטרה הייתה לשנות את הטון, האנרגיות והמיקוד של הציבור, להוריד את נתניהו מהשלטון. "הוא איבד את האיזון", אמר ברק על ראש הממשלה, "נתניהו ירד מהפסים ואיבד את זה. יש לו גם זכויות, הוא עשה גם דברים טובים, אבל תם זמנו".

למרות השמות הגדולים שנושאים איתם, השניים שובצו במקום התשיעי והעשירי בלבד ברשימה, מבחינתם הם תרמו להצלתו ברגע האחרון של המחנה הדמוקרטי והעבודה מלרדת מתחת לאחוז החסימה. "המטרה שלנו היא להחזיר את מדינת ישראל לאמונה שמנהיגות אמורה לעבוד בשירות אזרחיה, וזקיפות קומה בשמאל" הצהירה רוטמן, "העמדה שלנו הפכה לקללה, זה דבר שהוא בלתי נסבל במרחב הציבורי".

"הצענו איחוד גדול בשמאל, שלא התאפשר בגלל שמפלגת העבודה לא רצתה להצטרף", הסבירה מקום תשע ברשימה. "אנחנו שיווקנו מוצר שהוא רחב יותר, ולא רצינו שהבוחרים שלנו יצטרכו לשלם מחיר, ולכן סידור הרשימה נבע כדי לתת קדימות לעשייה הפרלמנטרית".

אהוד ברק: "תם זמנו של ביבי" (צילום: מתוך אופירה וברקוביץ', קשת12)
רוטמן: "אני אמצא את הקונסטלציה תמיד לתרום" | צילום: מתוך אופירה וברקוביץ', קשת12


המחנה הדמוקרטי השיגו רק חמישה מנדטים, מה שמשאיר את ברק ורוטמן מחוץ למשחק, אבל אין צורך לדאוג, התוכניות של ראש הממשלה לשעבר כבר מתוכננות. "אני כנראה אהיה בחברת קנאביס ובכמה סטרטאפים", שיתף ברק. "קובי ריכטר ואני חושבים שהכנסת היא מקום לצעירים. אני לא כזה צנוע, אבל אם היה צורך הייתי יכול לנהל את הממשלה, אני המתאים ביותר לתפקיד הזה מכל אחד אחר. אבל זה לא המצב, גנץ הוא ראוי בהחלט, וצריך לאפשר לו להרכיב את הממשלה".

אתה מאוכזב שלא רצו אותך בתור ראש הממשלה, בתוך תוכך לא רצית להיות?
ברק: "אני מספיק מבוגר ומפוקח כדי לדעת שלא מספיק שיש לך כל מיני תכונות טובות, אתה צריך רוח גבית מהציבור שהיום היא איננה, אני מזכיר שהיא גם לא הייתה לפני 20 שנה. בתקופה הזו עשו בדיקה במדינה כדי לראות את מי הציבור אוהב ואת מי לא. יצאתי מקום שלישי מהסוף, אחרי היו רק שני אנשים, יוסי ביילין, וערפאת. חמישה חודשים מאוחר יותר ניצחתי בבחירות בתוצאה נהדרת".

רוטמן: "לא פגשתי כזאת מנהיגות מכילה, נדיבה ומעצימה כמו של ברק. הוא מוכן תמיד לתת, זמין בכל שעה, מגיע לכל מקום, שום דבר לא מתחת לכבודו. הוא מוכן לוותר ובסוף לתת את המילה האחרונה כדי לסכם ולקחת את האחריות. זה סוג של מנהיגות שהלוואי והייתה לנו בראשות המדינה".

רוטמן לא מצטערת על זה שנכנסה לפוליטיקה אבל מתקשה לענות האם תישאר שם לאורך זמן. "אתה מחויב למידת מעורבות שאתה לא יכול לחיות בבועה שלך ולא להיות מעורב במה שקורה", הסבירה את עמדתה בנושא השליחות הציבורית, "אני אמצא את הקונסטלציה תמיד לתרום".

למרות שהשניים כנראה כבר לא ישבו בכנסת הקרובה, הם עדיין יודעים לאן היא צריכה ללכת. "גנץ צריך לפנות לכל מחנה השמאל וליברמן כדי להגיע למצב שהנשיא מטיל עליו, בלי קשר לאיזה ממשלה הוא יקים", הסביר ברק מה לדעתו צריכים להיות הצעדים קדימה. "בזמן הזה, נתניהו הולך לשימוע".

"אם היועץ המשפטי יהיה נחוש להפסיק את הקרקס שנתניהו עושה למערכת החוק, הוא יגיש כתב אישום", המשיך ברק. "זה יוצר מצב משפטי חדש, עד עכשיו לפי החוק מותר לרוה"מ להמשיך לכהן עד שיש פסק דין חלוט בערעור. אני לא שמעתי משפטן שטוען שהנשיא יכול להטיל את הקמת הממשלה על אדם שהוחלט אחרי שימוע להעמיד לדין על עברות החמורות, לא יקום ולא יהיה. מי כמוני יודע כמה חברי ליכוד כבר מייחלים לרגע שמשהו יכריח אותם להשתחרר מנתניהו ובכבוד, והרגע הזה לפי דעתי יכול להגיע".



מה אתה יודע שאנחנו לא? למה כל אדם אחר שיגיד את מה שאתה אומר יחטוף תביעה ובך לא נוגעים?
ברק: "אני לא יודע משהו מיוחד, וממה שאני יודע, הם לא צריכים לפחד. אני חושב שיש אצלו יראה מסוימת ואיזה ריספקט מתחת לשטח. כמו שלשרון היה קשה לבקר את רבין, ורפול לא יכל מול שרון, לנתניהו קשה מולי. אני לא אומר שזה לא אפשרי, הוא מתגבר לפעמים על כל המעצורים וקשה לו, אבל יש יחס כזה. אני הייתי מפקדו, אני מכיר את נשותיו לדורותיהן. אחיו הבוגר יוני שנהרג באנטבה, היה הסגן והשכן שלי, וגם חברי הטוב".

מה יוני היה אומר על ביבי?
ברק: "אני לא רוצה להגיד. הוא לא כאן כדי להגיד בעצמו ואני מניח שלביבי תהיה גרסה אחרת. אני לא חושב שזה ראוי לגרור את יוני לתוך הדבר הזה. הוא היה עם קווי דמיון לביבי אבל איש אחר".

מה אתה מאחל לביבי?
ברק: "אני מאחל שימצא כוחות נפש להודות בנסיבות שהוא חייב לעזוב. אין לי שום טינה אליו, אני בטוח שיש לי יותר אמפתיה אליו מרוב שריו. לא היה אכפת לי לראות שהוא לא נכנס לכלא ושזה נגמר בעסקת טיעון, אבל עסקת טיעון אמתית, שהוא מודה באשמה, מביע חרטה, לוקח אחריות, ומורשע בעבירה שיש עמה קלון. זה לא אמור לעניין לא אותי ולא אף אזרח אם הוא ישב בכלא או יעשה עבודות שירות".