על רקע המשא ומתן המתמשך בין ארגוני המורים למשרד האוצר, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, התארחה היום (שישי) באולפן של "אופירה וברקוביץ'" והבהירה כי תעשה כל מה שביכולתה כדי לפתוח את שנת הלימודים כסדרה.

"אנחנו נמשיך לעבוד יום-יום עד לפתיחת שנת הלימודים כדי להביא הסכם ראוי", אמרה שאשא ביטון והסבירה כי במידה והדבר לא יתרחש הטענות יופנו אליה: "נניח ופתחנו את שנת הלימודים ללא הסכם שכר, בדצמבר כשהילדה שלכם לא תלך לגן למי יבואו בטעות? לליברמן ולארגונים? יבואו אליי בתור מי שעומדת בראש המערכת".

בהמשך השיחה הבהירה שאשא ביטון כי היא לא מוכנה לקבל את האפשרות כי הצדדים לא יגיעו להסכם עד סוף אוגוסט. "אני לא מוכנה לקבל אופציה כזאת, ואני גם לא מוכנה לעשות הנחות לאף אחד - בטח שלא לאוצר".

ישב פה מנכ"ל האוצר ואמר שיש עוד בעיות אותן הוא לא מצליח לפתור. לפי השיחה לא נראה שתפתח שנת הלימודים.
"אני יכולה לומר שהבאנו מתווה הסכם שכר מקצועי, ראוי ונכון אשר רואה את מערכת החינוך לא רק ב-1 בספטמבר אלא עוד שנים קדימה".

פתרתם את בעיית השכר ההתחלתי?
"אני חושבת ש-9,000 שקלים זה שכר יפה ומכובד".

ולוותיקים יותר?
"יש בעיה עם זה והיא ביסוד. כשהאוצר מדבר על וותק הוא מתייחס למספר. אנשי החינוך מתייחסים לוותק כניסיון - יש לזה ערך ומשמעות. יגיע מורה חדש ויקבל מענק עבודה אחרי שלוש שנים, אחרי חמש שנים כבר לא יהיה לו אופק להתקדם אליו. רק בשנה ה-15 אתה מתחיל לראות עלייה שאין בה באמת שינוי ממה שיש עכשיו".

אז אתם רוצים שינוי גדול יותר בין השנה החמישית לשנה ה-15?
"אני רוצה שיהיה שכר התחלתי כזה שיגרום למורים לרצות להצטרף ולהיות חלק מהמערכת. אני רוצה שמורה שנכנס בשנה הראשונה יראה שיש לו אופק להתפתח בתוך המערכת. גם בשכר וגם בהתקדמות המקצועית שלו".

בהמשך הבהירה שאשא ביטון כי היא לא מוכנה להתפשר על החינוך של ילדינו. "עשינו המון פשרות, אבל אני לא אתפשר על החינוך של הילדים שלנו, בסוף זה העתיד על החברה שלנו ולכן אנחנו צריכים להביא את הכי טוב שאנחנו יכולים. אני מבינה שיש הרבה מאוד בעיות בעוד מגזרים במשק - אבל בלי מערכת החינוך אין משק. צריך לחלק את הכספים באופן נכון ואם ה-DNA של משרד האוצר היה משתנה זה היה עוזר. הם מנסים לנהל את כל משרדי הממשלה דרך המשרד שלהם. ביום שמשרד האוצר יבין שהוא נותן את המסגרת ויושב איתנו על הדרך, ייחתם ההסכם".

את אומרת שהם אטומים?
"אני חושבת שזה יותר עניין של שליטה".

איך הידרדרת מהמקום השני למקום 5 ב"מחנה הממלכתי"?
"לא הידרדרתי. יש לנו 14 מנדטים ואנחנו עוד נעלה, אנחנו אנשים עם ניסיון. אם הייתי דואגת לעצמי לא הייתי בפוליטיקה, אני רואה את זה כשליחות לאומית. אחרי שנים של חוסר יציבות אני רוצה להביא את היציבות המדינית".

לכמה תגיעו?
"נעשה הכל כדי להגיע ל-20 מנדטים. השאיפה היא להיות מפלגת שלטון כדי לעשות חיבורים שיביאו ליציבות. אנחנו מקדמים את בני גנץ שיהיה ראש ממשלה, ראינו את המבצע האחרון שמאוד הצליח".

ואיך שיתופי הפעולה עם לפיד?
"מקצועיים וקונקרטיים".