לפני 20 שנים היא שכלה את בנה הראשון, לאחר מכן בעלה נפטר ולפני כתשע שנים שכלה את בנה השני. מאז הפכה סמל לאימהות שכולות, נשים חזקות.

אשתקד זכתה פרץ בפרס ישראל והנאום המרגש שלה בטקס הוביל לכך שקולות רבים קוראים לה לרוץ לנשיאות. בראיון ל"אופירה וברקוביץ' התייחסה לסוגיה ואמרה: "מדברים עלי לנשיאות אבל אני לא יודעת. זה לא רלוונטי ואני לא חושבת על זה".

איך מתמודדים עם מה שעברת?
"מרגע שהילדים נולדים אנחנו בחרדה. דואגים שלא יגעו בהם, שיזהרו בחציית כביש, שלא ידברו עם אדם זר ויום אחד אתה מאבד אותם. זה לא משנה אם זה ממחלה או בצבא – אין כאב כמו כאב של קבורת ילד. זה לא נורמלי. נורמלי שאנחנו קוברים את הורינו אבל לא שאבא ואמא יעמדו ויקברו את ילדיהם".

אז איך עשית את זה?
"אין לי כוחות על. אני אדם רגיל אבל יש בי כמיהה לחיים. למדתי את זה מדוד המלך".

זו הדת עושה לך את זה?
"לא הדת אלא ההבנה שאני לא יכולה לשנות את המציאות. אני לא יכולה להחזיר את הילדים שלי ולא את בעלי. עכשיו ניתנת לי בחירה. זה נכון שהמוות הוא לא מאלוהים אבל איך להמשיך? זו בחירה שלי".

דיברת עם אלוהים?
"וודאי. אני אדם מאמין. שאלתי איך זה יכול להיות? הרגשתי כמו איוב שבאו להודיע לי על אלירז. מי אני? אתה פוגע בי? אני אדם רגיל וגידלתי את הילדים שלי לאור הדרכים שאתה רצית. כשבאו להודיע לי על אלירז אמרתי 'תודיעו לאלוקים שלאלירז יש 4 ילדים'".

איך את מסבירה את זה?
"אין לי תשובה למה הוא לקח את הילדים שלי אבל אני מסתכלת עלי, אני ממשיכה לחיות. אני מודה לו. יש אנשים שקמים ולא יכולים לשתות. למדתי לראות אותו ביום יום".

מתי את נשברת?
"כשגילי, בתו של אלירז שהייתה בת שנתיים שהוא נהרג, הלכה לבית ספר ושאלה אותי 'מי ילווה אותי סבתא? כולם יבואו עם אבא ואמא' אמרתי לה 'אני ילווה אותך ואבא יסתכל עליך מהשמיים'. כתבתי למורה 'מורתי, כשתלמדי בתחילת השנה ותבקשי מילים שמתחילות בא' כל הכיתה תצעק אבא. גילי שלי לא מכירה את המילה והיא תביט לשמיים. אל תכעסי עליה'".

מרים הוסיפה ואמרה: "אני נשברת לא רק ביום הזיכרון אלא גם ברגעי שמחה וברגעי כאב. כשאני אוכלת עוגה שאוריאל אהב. לא רציתי שתכירו אותי או להיות באולפן הזה. זה נגזר עלי, אך בחרתי בחיים".

במהלך הראיון אופירה התרגשה מאוד ממרים וקמה לחבק אותה: "מזמן רציתי לחבק אותך", אמרה אופירה ומרים בתגובה אמרה: "חיבוק מאם לאם בארץ הזו שרק מתפללת לטוב".

כלת פרס ישראל לשנת 2018 התייחסה גם לבחירות הקרובות ואמרה: "מאוד כואב לי שהבחירות האלה נפלו עלינו. אף אחד לא רוצה אותם אבל יש לנו שתי אופציות – לבכות על זה או לחשוב מה נשנה הפעם".

מה היית רוצה לשנות?
"את השיח".

זה אפשרי?
"אני מאמינה שאפשר לשנות את השיח אבל גם אתם צריכים לעזור בזה. אל תתנו במה לשיסוי".

למה את מתכוונת שיסוי?
"במקום לדבר על אנשים בואו נדבר בבחירות האלה על חזום. איזו תקווה אתם מציעים למדינה הזו? העם הזה הוא עם של רוח. עמדנו מול הרבה אתגרים אז לא נעמוד באתגר של השיח? למה האישי הזה? מה קרה לנו שאנחנו פוגעים באנשים ובמשפחות?".

ברקוביץ' טען שהסיבה לשיח הזה הוא היריבים של ראש הממשלה שמדברים על התיקים הפליליים נגדו. בתגובה אמרה פרץ: "כשהיריבים מדברים הם מדברים על אחדות. מה זה אחדות? שאני אכבד אותך קודם כל כאדם. אני שומעת עכשיו מתקפות על חרדים, על שמאל, אנחנו קטלגנו את העם שלנו במו ידינו. אנחנו צריכים לחפש מכנה משותף שמאל צריך להיות שמאל ויש לו מקום במדינה".